מגדל ביטוח | שאלות ותשובות

מגדל סוערת: האם שלמה אליהו עשוי לאבד את השליטה, ולמה הבכירים עדיין ממתינים לג'וב?

הממונה על שוק ההון החליט לחייב את דירקטוריון חברת הביטוח לבטל את הקפאת מינוי המנכ"ל שעליה הורה בעל השליטה • ברקת מעדיף לאותת לדירקטורים לחזור להליך המינוי, אך גם אופציות חריפות יותר באות בחשבון • כל מה שצריך לדעת על הסכסוך התורן בצמרת מגדל

שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי
שלמה אליהו / צילום: תמר מצפי

הבלגן בצמרת מגדל ממשיך לשבור שיאים, ודומה שאיש בשוק ההון כבר אינו מופתע. כעת, בפעם השביעית בתוך שלוש שנים, עולה לדיון זהותו של אחד משני בעלי התפקידים הבכירים ביותר בקבוצת הביטוח - המנכ"ל ויו"ר הדירקטוריון. בתקופה זו עזבו את החברה ארבעה יושבי ראש ולא פחות משלושה מנכ"לים, ונראה כי הטלטלות בצמרת של אחד מהגופים המוסדיים הגדולים בישראל, המנהל נכסים פיננסיים של הציבור בהיקף של יותר מ-290 מיליארד שקל, רחוקות מלהגיע לקצן.

בחברת הביטוח מתקשים למנות מנכ"ל חדש בעקבות המאבקים בין בעל השליטה בחברה, שלמה אליהו, המחזיק בכ-64.3% ממניות חברת האחזקות השולטת בחברת הביטוח, ובין היו"ר החדש, יפתח רון-טל, שמונה על ידי אליהו עצמו רק לפני פחות מארבעה חודשים. גלובס עושה סדר במתרחש בחברה שמנהלת את הכסף של מאות אלפי ישראלים.

יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל
 יפתח רון טל / צילום: יוסי וייס חברת החשמל

מה הצית את המתיחות בתוך דירקטוריון מגדל?

במהלך הקיץ האחרון זעזע מנכ"ל מגדל הנוכחי, רן עוז, את חברת הביטוח, כשהודיע כי החליט לעזוב אותה לאחר שנתיים בלבד בתפקיד. עוז, שהתעמת עם אליהו מספר פעמים במהלך השנתיים שבהן עמד בראש החברה, העדיף לחזור לעולם כרטיסי האשראי שבו כיהן בעבר במספר תפקידים, ולהתמנות למנכ"ל ישראכרט. במגדל הקימו ועדת איתור אשר בפניה הופיעו שלושה מועמדים - אליהו הציע מטעמו את רונן אגסי, ראש החטיבה העסקית בבנק לאומי; היו"ר רון-טל תומך במועמדותו של ידין ענתבי, המשמש כיום כממונה על חטיבת שווקים פיננסיים ובנקאות בינלאומית בבנק הפועלים; והמועמד השלישי הוא שגיא יוגב, עד לא מזמן מנהל חטיבת ביטוח כללי בחברת הביטוח הראל.

ועדת האיתור, שעימה נמנים היו"ר ושני הדירקטורים גבי פיקר ורונית בודו, החליטה שלא להמליץ על אגסי, וזה הסיר את מועמדותו לבסוף, כך שבעל השליטה, שנותר ללא מועמד מטעמו, החליט להקפיא את הליך מינוי המנכ"ל.

המתיחות בין אליהו לרון-טל אינה רק על זהות המנכ"ל הבא. בשנתיים שבהן כיהן עוז בתפקיד הוא הסיט את מיקוד הפעילות של מגדל מביטוח לעולם ההשקעות והפיננסים. הכיוון שאליו פנתה מגדל הוכיח את עצמו כשהחברה רשמה במחצית הראשונה של 2021 רווח כולל של 550 מיליון שקל, והיא נסחרת סביב 5 מיליארד שקל, כשלפניה רק הפניקס והראל, אחרי שנים לא קלות שבהן נחלש מעמדה בעולם הביטוח.

מה השתנה בסוף השבוע האחרון?

ביום שישי האחרון החליט הממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון, ד"ר משה ברקת, להתערב בנעשה בחברת הביטוח, תוך שהוא מבטל את הקפאת הליך מינוי המנכ"ל. "השהיה או עיכוב בהליך איתור ומינוי מנכ"ל לחברה עלולים לפגוע בניהולה התקין של החברה. "משכך, מצופה מכם לפעול ללא שיהוי למינויו של מנכ"ל לחברה בהליך מסודר ושקוף, תוך מתן משקל ראוי והתייחסות מנומקת להמלצת ועדת האיתור אשר הוקמה על ידי החברה", הבהיר ברקת במכתב ששלח לחברי הדירקטוריון.

במכתבו נמנע אומנם המפקח על הביטוח מלנקוט איומים נגד מגדל, אליהו או הדירקטוריון, אך החוק מתיר לו סמכות נרחבת לעשות זאת.

משה ברקת, הממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ
 משה ברקת, הממונה על שוק ההון / צילום: רפי קוץ

מהן הסמכויות של ברקת להתערבות במגדל?

בידיו של ברקת מגוון רחב של צעדים וסנקציות נגד המעורבים באירוע. הוא יכול להעביר מתפקידם נושאי משרה בכירים, החל מהיו"ר והמנכ"ל ומטה, מאחר שתפקודם של בעלי התפקידים בחברות הביטוח עשויים להיבחן טרם תחילת כהונתם, אך גם במהלכה, ואם יימצא פגם בהתנהלותם הם יכולים להיות מועברים מתפקידם.

עם אליהו הסיפור מורכב יותר. הוא אינו בעל תפקיד בחברת הביטוח, אלא משמש כיו"ר הדירקטוריון של חברת האחזקות השולטת בה, ולכן ברקת אינו יכול להעבירו מתפקיד זה. עם זאת, הוא בהחלט יכול לשלול את היתר השליטה של אליהו במגדל. צעד דומה נעשה בעבר, כשהמפקח על הביטוח לשעבר, עודד שריג (שבעצמו כיהן פעמיים כיו"ר מגדל, ועזב בשל אי-הסכמה עם אליהו), העביר את מניות השליטה בכלל ביטוח מאי.די.בי לידי נאמן.

אם ברקת יבחר בצעד קיצוני שכזה, אליהו ישאר עם זכויות הוניות, אך יאבד את הזכויות הניהוליות שלו ואת זכותו להצביע על ענייני החברה.

זהו מפלט אחרון ונשק יום הדין מבחינת ברקת, כאשר מלבדו יש מספר צעדים נוספים, דוגמת מינוי מנהל מיוחד מטעמה של רשות שוק ההון, או מינוי גורם מלווה להנהלה הקיימת. הסיבה לכך היא שכבעל שליטה, מוטלת על אליהו אחריות אחרת לעומת בעלי מניות אחרים, ולכן, לפחות מבחינה יבשה, יש לאפשר לו להשפיע על זהות המנכ"ל שייבחר, כך שברקת מעדיף בשלב זה להראות לדירקטוריון מגדל שהוא עוקב אחר הנעשה, גם אם לפי שעה אינו נוקט צעדים בפועל.

מדוע ממשיכים מנהלים בכירים להתמודד על תפקידים בכירים במגדל?

כאמור, בשלוש השנים האחרונות התחלפו שבעה בכירים במגדל, כולל בנו של אליהו, עופר אליהו, שעזב את תפקיד המנכ"ל בשנת 2018. ראשית, אין הרבה גופים במשק הישראלי בגודל של מגדל, וניהול חברה שנוגעת כמעט בכל תחום בחיי האזרחים הוא לא הזדמנות שמגיעה בכל יום.

מנגד, נראה כי רבים מאלו שמתמודדים על תפקיד מרגישים שהגיעו לתקרת זכוכית בחברה הנוכחית שבה הם מועסקים, או שכבר עזבו את מקום העבודה ומחפשים מקום עבודה חדש, ולכן עצם מועמדותם עשוי ללמד על מצבם הנוכחי. כך למשל במקרה של יוגב, שעזב את הראל לאחר מינויו של מנכ"ל חדש, כיוון שראה עצמו מועמד לניהול חברת הביטוח אך לא נבחר. גם ענתבי שאף להתמנות למנכ"ל הפועלים, אך מי שנבחר היה דב קוטלר. מכאן, שלא מן הנמנע כי במשק ישנם מנהלים רבים שנמצאים בין עבודות, והיו שמחים להתמנות לתפקיד מנכ"ל מגדל, גם כשמעליהם ירחף צלו של אליהו.

מה עושה אליהו כדי להשאיר את הכוח בידיו?

אליהו אומנם נחל הפסד במאבק על מינוי אגסי, אך לא בטוח שהיו"ר רון-טל ינצח במלחמה. מעליו ישנו דירקטוריון שאליהו עדיין שולט בו, ושיכול להפוך את חייו של היו"ר לקשים מאוד. בעוד כמה שבועות צפויים חמישה מהדירקטורים במגדל ביטוח לעמוד שוב לבחירה, ואליהו, שאינו חבר בדירקטוריון חברת הביטוח, כבר הודיע כי הוא מתכוון להביא להחלפת שניים מהם.

מי שאמור להצביע על זהות הדירקטורים בחברת הביטוח הם חברי הדירקטוריון של חברת האחזקות, ולכן, אם אליהו יעלה הצעה להחליף את כל חמשת הדירקטורים בחברת הביטוח, כל החמישה שהם חלק משני הדירקטוריונים יתנגדו בהצבעה בדירקטוריון חברת אחזקות. אם יפעל להחלפת שניים מהם בלבד הוא יזכה בתמיכת השלושה האחרים וכך ישאיר בידיו את השליטה.

מה צריך לדעת על הבלגן במגדל

מינוי מנכ"ל חדש
בעל השליטה אליהו העדיף את רונן אגסי, אך זה הסיר את מועמדותו; היו"ר רון־טל תומך בידין ענתבי מבנק הפועלים, וגם בכיר בהראל לשעבר, שגיא יוגב, מועמד. המנכ"ל שייבחר יהיה הרביעי מאז 2018

התערבות הממונה על שוק ההון
בעקבות הסרת מועמדותו של אגסי הקפיא אליהו את הליך המינוי. הממונה על שוק ההון משה ברקת הורה לדירקטוריון לבטל את ההקפאה

הסמכות של ברקת
הממונה על שוק ההון יכול להפקיע את זכויות ההצבעה של אליהו או להזיז מתפקידו את היו"ר רון־טל. החוק מעמיד לרשותו מגוון כלים כדי לייצר ממשל תאגידי תקין במגדל

אליהו מאיים על הדירקטורים
בעל השליטה במגדל, שאינו דירקטור בחברת הביטוח, רוצה להשאיר בידיו את הכוח ולהחליף שני דירקטורים, אם לא יתיישרו עם מדיניותו

מינוי המנכ"ל הוא קצה הקרחון
אליהו, איש הביטוח הוותיק, מעדיף שהחברה תישאר בעולמות הביטוח; היו"ר רוצה לפתח את תחומי ההשקעה והפיננסים. זהות המנכ"ל הבא עשויה לאותת לאן תצעד מגדל