זאפה | בלעדי

מאופנה למוזיקה: פוקס במגעים להיכנס כשותפה בקבוצת זאפה

לגלובס נודע כי קבוצת מועדוני ההופעות במגעים עם קבוצת פוקס למכירת חלק ממניותיה • מקורבים לעניין טוענים כי "זה מותג חזק שעם המשאבים הנכונים יכול להניב תשואה. לא מן הנמנע שויזל אפילו ייקח את זאפה להנפקה בבורסה"

מועדון זאפה תל אביב / צילום: אביב חופי
מועדון זאפה תל אביב / צילום: אביב חופי

בקבוצת זאפה ממשיכים לפעול להכנסת שותף אסטרטגי שיסייע בפיתוח הקבוצה בימים שאחרי משבר הקורונה: לגלובס נודע כי הקבוצה מנהלת משא-ומתן עם קבוצת פוקס למכירת חלק ממניותיה. על-פי מקורבים, מדובר בשלבים ראשונים של מגעים, אך קיים יש סיכוי גבוה כי העסקה תצא פועל.

קבוצת זאפה היא כנראה המותג המזוהה ביותר היום עם הופעות מוזיקה ישראלית. הקבוצה הוקמה בשנת 2004 על-פי קונספט שנחשב אז חדשני במיוחד: שילוב של הופעות ואוכל. בשנים האחרונות גדלה זאפה באופן משמעותי, והפכה לגוף שחולש על חלק ניכר של הופעות המוזיקה בישראל. גם היצע הפעילויות התרחב, ובמשך הזמן החלו להציע במתחמים גם הופעות מתחומים נוספים כמו סטנד-אפ והרצאות.

זאפה הוקמה על-ידי האחים יוני, נועם ורותי פיינגולד, שהחזיקו רוב השנים בשליטה. ב-2014 רכש הבעלים של קבוצת GEG, גולן עינת, 40% ממניות זאפה לפי שווי של 60 מיליון שקל. בתחילת 2019 הגדיל עינת את החזקתו ל-75%, ובהמשך רכש את מלוא המניות שנותרו לפי שווי חברה של 80 מיליון שקל.

הקורונה ביטלה את תוכניות הפיתוח

לעינת היו שלל תוכניות לפיתוח הפעילות של הקבוצה, אולם רגע לאחר שהשלים את רכישת מלוא הבעלות על זאפה פרצה מגפת הקורונה, שאחד הקורבנות הכלכליים המרכזיים שלה הייתה תעשיית המוזיקה וההופעות. התעשייה הייתה למעשה משותקת לגמרי במשך חודשים ארוכים, ולמרות שבזאפה הצליחו למזער את הנזק - בין היתר באמצעות שיתוף-פעולה עם קבוצת קשת ששדרה משם מופעים וחסות נדיבה מבנק הפועלים, עדיין הנזק הכלכלי שחוותה הקבוצה היה כבד.

הניסיון לחבר את פוקס כמשקיע בקבוצת זאפה איננו הראשון שעושה עינת כדי למצוא משקיע אסטרטגי שיוכל לקדם את הקבוצה גם מבחינת יכולת פיננסית וגם מבחינת יכולת שיווקית. בתחילת השנה דווח בעיתון דה מרקר כי צחי נחמיאס, בעל השליטה בחברת מגה אור, בדק אפשרות להיכנס כשותף בקבוצה וניתנה לו אופציה לרכישת 15% מהחברה. בענף טוענים כי למרות שהעסקה לא יצאה לפועל, נחמיאס העביר לזאפה מיליוני שקלים כהלוואה, זאת בנוסף להלוואות נוספות שיש לקבוצה לבנקים.

האם הקסם של ויזל יעבוד גם על זאפה 

בפברואר האחרון הודיעה זאפה כי חתמה על שיתוף-פעולה יחד עם ענקית הכרטיסים הגרמנית איוונטים. בהמשך נחשף בגלובס כי שיתוף-הפעולה כולל למעשה הקמה של חברה משותפת בשליטת איוונטים, לתוכה מועברת כל הפעילות של חברת הכרטיסים של זאפה וכי בגינה ניתן לאיוונטים שיעבוד למניות של זאפה ושל החברה הבת זאפה כרטיסים. השיעבוד, כך לפי רשם החברות, כולל שיעבוד גם לחברת הכרטיסים, שנחשבת לפי הערכות בענף לחברה הרווחית ביותר של זאפה ולזרוע המרכזית שלה, וכן שיעבוד גם לחברה האם שמחזיקה בה - חברת זאפה. גורמים בתעשייה טוענים כי בזאפה מחויבים להעביר לאיוונטים פעילות בהיקף של כ-10 מיליון שקל.

כאמור עתה פונה עינת אל מי שנחשב בעל מגע קסם בכל מה שנוגע לבניית מותגים ולניהול עסקי קמעונאות - בעל השליטה בקבוצת פוקס, הראל ויזל, שהצליח להצמיח את הקבוצה שבבעלותו אפילו בתקופת הקורונה.

על פניו, פעילותה של קבוצת זאפה רחוקה מליבת העסקים של פוקס ולכן העסקה, אם תצא לפועל, איננה טריוויאלית. אולם, צריך לזכור שהכסף שתידרש פוקס להשקיע איננו "כסף גדול" במונחים שלה והחיבור יאפשר לה חיבור עם מועדון הלקוחות של החברה לצורך מתן הטבות. "ויזל", טוענים מקורבים, "יודע לטפל במותגים ולעשות מהם כסף, וזאפה זה מותג חזק שעם המשאבים הנכונים יכול להניב תשואה. לא מין הנמנע שויזל אפילו ייקח את זאפה להנפקה בבורסה".

לאחרונה דיווחנו כי חברת ריטיילורס, מקבוצת פוקס, צפויה לקבל לידי את הזכויות לייצג את מותג הנעליים קונברס (Converse) בישראל. אם המשא-ומתן שמתנהל בין שתי החברות יבשיל, ריטיילורס תקבל את זכויות הייצוג הבלעדיות של המותג קונברס בארץ לתקופה של כ-4.5 שנים. זכויות הייצוג יכללו מכירה סיטונאית ופעילות בערוצי שיווק ומכירה נוספים כפי שיסוכמו בין הצדדים. רשת החנויות נמצאת בשליטת קבוצת פוקס. הרשת מאגדת את פעילות תחום הספורט של הקבוצה, לרבות פעילות חנויות נייקי בישראל, בקנדה וברחבי אירופה, פעילות רשת החנויות פוט לוקר בישראל ובאירופה ופעילות הרשת שהקימה קבוצת פוקס, דרים ספורט.

בחודש אוגוסט האחרון הקבוצה הנפיקה את האתר טרמינל X בשליטתה, העוסק בתחום המסחר הקמעונאי המקוון. החברה עוסקת ביבוא, שיווק ומכירות של פריטי אופנה ולייף סטייל באמצעות אתר הסחר המקוון Terminal X. האתר משמש כפלטפורמה למכירת מותגים מקומיים ובינלאומיים, לצד מותגים פרטיים.

מפוקס נמסר בתגובה: "פוקס חברה ציבורית הפועלת על-פי כללי הדיווח ובכל עת שיש מה לדווח היא מדווחת". מקבוצת זאפה בחרו שלא להגיב לידיעה.

קפיצה של 160% ברווח הנקי במחצית הראשונה של 2021

ענקית הקמעונות הצומחת פוקס עוסקת בעצמה ובאמצעות מגוון חברות בבעלותה בעיצוב, קניינות ושיווק והפצה של בגדים, הנעלה, אביזרי אופנה, הלבשה תחתונה, כלי בית, טקסטיל לבית ומוצרי תינוקות וילדים, מוצרי אווירה וטיפוח, פריטי הנעלה והלבשת ספורט. מניית החברה הניבה למשקיעים תשואה של כ-500% בשלוש השנים האחרונות ומשקפת לחברה שווי של כ-5.5 מיליארד שקל. בחודש שעבר הציגה פוקס דוחות כספיים חזקים עם הכנסות של 996 מיליון שקל ברבעון השני של 2021 - גידול של 57% בהשוואה לרבעון המקביל ב-2020. הרווח הגולמי עמד על כ-623 מיליון שקל, עלייה של 62% לעומת הרבעון המקביל. הרווח התפעולי ברבעון הגיע לכ-173 מיליון שקל, עלייה של 37% לעומת הרבעון המקביל, ובשורה התחתונה רשמה פוקס רווח נקי של כ-100 מיליון שקל ברבעון, עלייה של 22%.

את המחצית הראשונה של 2021 סיימה פוקס עם עלייה של 38% בהכנסות לעומת התקופה המקבילה ב-2020, לכ-1.8 מיליארד שקל. בפוקס מסבירים כי העלייה במחזור המכירות נובעת בין היתר מעלייה במכירות בחנויות בתקופה שבה החנויות היו פתוחות, מגידול בשטחי המסחר, מגידול בפעילות אתרי הסחר של הקבוצה וממכירות רשת הטיפוח ללין, שאוחדה לראשונה ברבעון הרביעי לשנת 2020.

הרווח הגולמי במחצית קפץ ב-51% והסתכם בכמיליארד שקל, וההרווח התפעולי של הקבוצה גדל ב-116% והסתכם ב-238 מיליון שקל. בשורה התחתונה הציגה פוקס במחצית רווח נקי של 135 מיליון שקל, קפיצה של 160% לעומת התקופה המקבילה ב-2020.

מנכ"ל פוקס הראל ויזל, הנמנה עם בעלי השליטה בחברה, ציין לאחר פרסום הדוחות כי "קבוצת פוקס השלימה רבעון חזק נוסף, עם המשך מגמת הצמיחה בהכנסות וברווחים בכל מגזרי הפעילויות. באחרונה השלמנו שתי הנפקות מוצלחות בתקופת זמן קצרה, של החברות הבנות ריטיילורס וטרמינל איקס, שבמסגרתן צירפנו משקיעים אסטרטגיים, ובמקביל אנו ממשיכים ליישם מהלכים נוספים להמשך הצמיחה.

"אנו פועלים ביחד עם הוט מובייל להקמה של קונספט ייחודי של רשת חנויות בתחום הסלולר והמולטימדיה, ונוסף על כך חתמנו על הסכם עקרונות לפתיחת רשת חנויות Flying Tiger בישראל. במקביל אנו ממשיכים לקדם במרץ את ההקמה של פעילות חנויות ג'מבו בישראל, וזאת לצד המשך בחינה ומימוש של הזדמנויות עסקיות חדשות".