השביתה נכנסת ליומה השני: הסתיימה ללא תוצאות פגישת המטפלות עם משרד האוצר ושרת הכלכלה

בכירים באוצר טוענים כי העת לפתיחת הסכמי שכר תהיה רק בצמוד לתקציב הבא שיאושר ולאחר שהרפורמות ייכנסו לתוקף • ממעונות היום נמסר "נציגי האוצר דחו את כל ההצעות לסיום השביתה וסירבו להיכנס למו"מ עם המטפלות" • האוצר: "שביתה הינה צעד ציני שמנצל את ההורים ולא מקדם את פתרון הבעיה"

אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר
אורנה ברביבאי / צילום: יוסי זמיר

שביתת המעונות נכנסה הבוקר (ב') ליומה השני, וכ-60 אלף פעוטות נשארו שוב בבית. מדובר בחלק ממעונות הסמל כמו ויצו, נעמת, אמונה ונשי חירות ששובתים במחאה על שכר המטפלות ותנאי העסקתן ודרישותיהם מסתכמים בלמעלה ממיליארד שקל. הבוקר התקיימה פגישה ראשונה במשרד הכלכלה, אותה זימנה השרה אורנה ברביבאי יחד עם נציגי המעונות ומשרד האוצר בניסיון לפתור את המשבר.

הפגישה הסתיימה ללא תוצאות, וממעונות היום נמסר: "משרד האוצר מוכן לדון על תנאי מזג האוויר, תנאי האקלים אבל לא על תנאי ההעסקה של המטפלות. נציגי האוצר דחו את כל ההצעות לסיום השביתה וסירבו להיכנס למשא-ומתן עם המטפלות. בלב כבד ובידיים נקיות אנחנו נאלצים להמשיך את השביתה ואת המחאה. אנחנו פונים לשר האוצר וראש הממשלה להתערב במשבר. אנחנו נגיע בכל שעה ולכל מקום בכדי לנהל משא-ומתן שיביא לסיום השביתה".

מהאוצר נמסר בתגובה: "לצערנו הודעת ויצ"ו ונעמ"ת אינה נכונה. משרד האוצר מוכן לשבת ולדון עם מנהלי ארגוני מעונות היום בכל מועד, יחד עם משרד הכלכלה, משרד החינוך וכלל ארגוני מעונות היום. על הדיון להיות מקצועי ומעמיק, כך שיינתן מענה אמיתי למטפלות ולכלל המערכת על כלל צרכיה, ותחת הבנת כלל המשמעויות. מנהלי ויצ"ו ונעמ"ת מבקשים לנהל מו"מ ולהכתיב את התנאים מראש ולא לטפל בבעיית השורש של המערכת. משרד האוצר ימשיך להיות מחויב לכלל מערך מעונות היום ומבהיר ששביתה הינה צעד ציני שמנצל את ההורים ולא מקדם את פתרון הבעיה".

ימשיכו בשביתה ככל שיידרש

במקביל, בכנסת תתכנס הוועדה למעמד האישה כדי לדון במצבן של המטפלות במעונות היום וכן יו"ר הוועדה לזכויות הילד ח"כ מיכל שיר תכנס פגישה בדלתיים סגורות כדי לנסות לתווך בין הצדדים. אמש הודיעו במעונות היום כי ימשיכו בשביתה ככל שיידרש מאחר שבמשרדי הממשלה לא נותנים להם מענה. כפי שציינו, במשרד האוצר מתעקשים שלא לתת את הכסף המבוקש מחשש שאחרי המטפלות יבואו מגזרים אחרים עם דרישה לפתוח את תנאי השכר שלהן.

בכירים באוצר טוענים כי העת לפתיחת הסכמי שכר תהיה רק בצמוד לתקציב הבא שיאושר ולאחר שהרפורמות ייכנסו לתוקף ויניבו הכנסות למדינה שיוכלו להעניק מסגרת להסכמים החדשים בשווי מיליארדי שקלים - עם החיילים, מורים, רופאים ועוד. השרה ברביבאי שטענה תחילה כי תחום המעונות יעבור בקרוב למשרד החינוך ולכן אין ביכולתה לפתור את הבעיה - החליפה ביממה הקודמת את עמדתה ובכוונתה, כך טוענים במשרד הכלכלה, לעשות כל שביכולתה כדי לסייע.

כניסה למשא-ומתן עשויה להוביל לסיום השביתה

במעונות היום טוענים כי דרישתם הבסיסית היא 120 מיליון שקל וכניסה למשא-ומתן עשויה להוביל לסיום השביתה. אתמול התקיימה מחאה נרחבת בכיכר רבין והמטפלות אף זכו לתמיכה מפתיעה מצד יאיר כץ, יו"ר ועד עובדי התעשייה האווירית שהגיע להפגנה כדי להביע תמיכה במאבק העובדות. "אני כאן בשם עובדי ועובדות תעשייה אווירית שהם הורים, סבים וסבתות ויש להם ילדים אצלכם במעונות", אמר, "אנחנו תומכים במאבק שלכם. לא יכול להיות שהילדים שלנו שהם הדבר היקר ביותר שלנו ואתן מטפלות בהן, יוזנחו. אנחנו החיילים שלכם במאבק הזה".

מור דקל, יו"ר העמותה למען הילד בגיל הרך, אמרה "למחנכות שנות הינקות, האמונות על גילי לידה עד שלוש במסגרות הגיל הרך, תפקיד משמעותי בעיצוב פני הגיל הרך, המהווים את דור העתיד של המדינה. מצערת העובדה שדווקא מקצוע משמעותי זה, הכולל עבודה סיזיפית ומאתגרת, ממוקם בתחתית טבלת השכר במשק הישראלי. אנו מודעות לקושי של ההורים אך אנו קוראים להם להתגייס לתמיכה במאבק, למען ילדיהן בהווה ובעתיד. למען יצירת שינוי עומק ולא פלסטר זמני".