בורסות עולם | סיקור שוטף

מניות ההייטק משכו את וול סטריט לירידות; פייסבוק צנחה בכ-5%

צים צנחה בכ-11.4%, סולאראדג' ב-6.2% ואילו פריון קפצה ב-5.4% • בורסות אירופה ננעלו בירידות של 0.2%-0.8% • התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי מתייצבת על 1.48%

וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock
וול סטריט, ניו יורק / צילום: Shutterstock

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים

 

 

23:00

יום המסחר בניו יורק ננעל בירידות, בהובלת מניות ההייטק שהמשיכו לאבד גובה. מדד הנאסד"ק ננעל בירידה של כ-2.1% והדאו ג'ונס נסוג בכ-1%. 

פייסבוק בלטה בירידה של 4.9%. עוד רשמו ירידות חדות אמזון, מודרנה ואנבידיה.

בקרב המניות הישראליות בלטה צים עם צניחה של 11.4% ומנגד פריון עלתה ב-5.4%.

21:20

נמשכות הירידות בוול סטריט, בהובלת מדד הנאסד"ק שנופל בכ-2.2%. התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי מתייצבת על 1.48%.

ירידות חדות רושמות איירון סורס , סנטינל וואן , צים, טוויטר , ריסקיפייד ופייבר. מניית מרק  עולה בניגוד למגמה. 

19:55

מניית פייסבוק  צונחת לאחר שפרנסיס האוגן, שהדליפה מסמכים פנימיים של החברה הכוללים מחקרים על הנזק שנגרם לבני נוער כתוצאה משימוש ברשתות חברתיות ומידע על האלגוריתם של החברה שמעצים תוכן אלים ומקטב, חשפה היום את זהותה. המסמכים שחשפה מוכיחים לכאורה כי פייסבוק הציגה מידע מוטעה לציבור ולמשקיעים בנושאים הללו.

בנוסף, בשעה האחרונה חלה תקלה נרחבת באפליקציות של פייסבוק - פייסבוק, אינסטגרם וואטסאפ. משתמשים רבים מדווחים על בעיות בהתחברות לרשת באפליקציית וואטסאפ ובעיות התחברות לפייסבוק ואינסטגרם. 

18:47

בורסות אירופה ננעלו בירידות של 0.2%-0.8%. בניו יורק מחריפות הירידות בהובלת מדד הנאסד"ק שצונח ב-2.4%. 

מניות האנרגיה בולטות בעליות על רקע המשך עליית מחירי הנפט. עליות חדות רושמות דבון אנרג'י , מרתון אויל , אוקסידנטל והאליברטון.

בקרב המניות הישראליות בולטות בירידות חדות צים , סיוה, קמטק, פייבר , גילת ונובה .

17:22

שלוש חברות תרופות גנריות, ביניהן גם תרו  הישראלית, ישלמו 447 מיליון דולר על מנת לסיים הליכים אזרחיים בפרשת תיאום המחירים, כך הודיע משרד המשפטים האמריקאי. חלקה של תרו בתשלום עומד על כ-213 מיליון דולר, סנדוז תשלם 185 מיליון דולר ואפוטקס- 49 מיליון דולר. תרו שילמה בעבר 206 מיליון דולר ליישוב ההליך המשפטי, ובאותה עת דווח כי תשלם את הסכום של 213 מיליון דולר בכפוף לאישורים, ליישוב ההליכים האזרחיים.

"קשירת קשר להעלאת מחירי תרופות גנריות היא בלתי חוקית ועלולה למנוע ממטופלים יכולת לקבל את תרופות המרשם שהם זקוקים להן", נמסר בהודעה.

טענות הממשל האמריקאי הן שבין 2013-2015 החברות תיאמו מחירי תרופות, ענייני אספקה והקצאת לקוחות, ובכך נהנו מתשלומים שלא הגיעו להן. עוד חברות מעורבות בפרשה, וגם שמה של טבע הוזכר בעבר אך היא טרם דיווחה על הסכם פשרה.

17:05

עליות חדות במחיר הנפט. חוזה ברנט מטפס בכ-3% ונסחר סביב 82 דולר לחבית.

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי, והכלכלן בניהו בולוטין מלאומי שוקי הון מתייחסים בסקירתם השבועית לעליית מחירי הגז הטבעי והשפעתה על מחירי הנפט:  "העלייה האחרונה במחירים התרחשה על רקע משבר האנרגיה באירופה העלול להסיט ביקושים מגז טבעי לנפט לצד פגיעה בייצור הנפט בארה"ב בעקבות סופת ההוריקן Ida . הבית הלבן ממשיך לשוחח עם יצרני נפט בינלאומיים, כולל OPEC, על החשיבות בשמירת השווקים תחרותיים ועל אספקת הנפט הסדירה על מנת לאפשר את המשך ההתאוששות בפעילות הכלכלית. זאת, על רקע המשך עליית מחירי הנפט המגבירים את החשש מלחצים אינפלציוניים והשפעתם על הפעילות הכלכלית. במקביל, ממשל ארה"ב ממשיך ומשחרר נפט מן המלאי האסטרטגי".

לדבריהם, "עליית מחיר הגז הטבעי צפויה להביא להסטת ביקושים לנפט, מה שיתמוך במחירי הנפט הגבוהים ויתכן שאף יביא לעלייה נוספת, במידה וההיצע לא יגדל בהתאם, מה שיגדיל את הגירעון בשוק. אולם, עלייה זו במחיר, במידה ותתממש, צפויה להיות זמנית. בטווח הבינוני, עם חלוף המחסור בגז טבעי, מחירי הנפט צפויים לרדת חזרה, בפרט על רקע הגידול הצפוי בייצור הנפט של OPEC+ ובארה"ב".

להערכתם, "סביר שעד לסוף השנה מחירי הנפט יישארו גבוהים והירידה במחיר תהיה במהלך שנת 2022. כאשר, במידה והמשבר בגז טבעי לא יפתר במהלך החודשים הקרובים אזי סביר שירידת מחיר הנפט תהיה במחצית השנייה של שנת 2022. אולם, במידה ורוסיה תפעיל את צינור הגז Nord Steam 2 ובמידה והיא תספק מספיק גז לאירופה אשר יפחית את מחיר הגז הטבעי שם וימנע מעבר של הביקושים לגז טבעי לנפט, אזי יתכן וירידת המחירים תהיה כבר במחצית הראשונה של 2022".

16:45

יום המסחר בניו יורק נפתח בירידות קלות. המדדים המובילים נסוגים ב-0.2%-0.5%. מניית מודרנה  ממשיכה במומנטום השלילי וצונחת בעוד כ-7%. 

מנגד, טסלה  קופצת בכ-3% לאחר שהחברה דיווחה על מסירת כ-241 אלף רכבים ברבעון האחרון. 

15:05

חברת האוטוטק הישראלית אוטונומו  מזנקת 12% במסחר המוקדם בוול סטריט. גם פריון נטוורק  בולטת לחיוב עם עלייה של 6%, כאשר מנגד אייסקיור מדיקל  יורדת ב-5% וצים  משילה 2.8%.

רדהיל  מעדכנת אודות מידע חדש מניסוי שלב 2/3 עם opaganib המראה הפחתה של 62% בתמותה ושיפור משמעותי במדדים נוספים עם מובהקות סטטיסטית.

אנלייבקס  מדווחת על פרסום מאמר במגזין Frontiers in Immunology הכולל נתונים קליניים מניסוי קליני שלב 1b של החברה ב-Allocetra לטיפול בחולים עם ספסיס. הנתונים מצביעים על פרופיל בטיחות חזק ושיפורים משמעותיים בציון מדד כשל איברים סדרתי, משך האשפוז בטיפול נמרץ ושיעור התמותה ב-10 חולים אשר טופלו ב-Allocetra לעומת חולים בקבוצות הביקורת.

14:30

יצרנית הרכב וולוו השוודית שבבעלות ג'ילי הסינית בוחנת הנפקה בשטוקהולם לפי שווי של 25 מיליארד דולר.

13:15

המגמה באירופה השתנתה וכעת הבורסות המרכזיות נסחרות בעליות שערים קלות. מדדי פוטסי וקאק עולים בכ-0.2%, דאקס נסחר ביציבות.

החוזים העתידיים בוול סטריט עדיין מאותתים שיום המסחר ייפתח בירידות. בטרום המסחר בולטת פריון הישראלית שעולה ב-5%, בעוד שצים וסייף-טי מאבדות גובה. כמו כן, חברת התרופות מודרנה נחלשת ב-3% במסחר המוקדם, בעוד שחברת מרק - שהודיעה לאחרונה שתבקש אישור FDA לתרופה בבליעה לקורונה - מטפסת בשיעור דומה.

11:50

ענקית התוכנה הבריטית Marlowe plc עולה ב-2% לאחר שדווח כי היא רוכשת את וינציוורקס (VinciWorks), חברה ירושלמית בתחום הרגולציה (רגטק), בעסקה ששוויה מוערך בלפחות 235 מיליון שקל (54 מיליון פאונד).

מדד האנג סנג בהונג קונג ננעל בירידה של 2.4%, כאשר בין הירידות הבולטות אפשר לציין את שיאומי ועליבאבא שאיבדו כ-3.7% כל אחת.

בשוק הנפט הירידות נחלשו וכעת נפט מסוג ברנט עולה כ-79 דולר לחבית.

בריטיש טלקום צונחת ביותר מ-6% בלונדון הבוקר לאחר שדווח בתקשורת הבריטית כי חברת SKY תחבור אליה לצורך שירותי הסיבים האופטיים, לאחר שדווח שהיא נסוגה מהפצת הסיבים של וירג'ין מדיה.

10:10

המסחר באירופה נפתח בירידות שערים, ומדדי דאקס הגרמני וקאק הצרפתי מאבדים כ-0.5% כל אחד. מדד פוטסי הבריטי יורד ב-0.1%.

המסחר בהונג קונג ממשיך להתנהל בירידות, ומדד האנג סנג נסוג ב-2.3%. 

בשוק הסחורות המגמה מעורבת. בעוד ששני סוגי הנפט נחלשים בכ-0.5%, הגז הטבעי מטפס 3.5%. הזהב נסחר ביציבות.

9:05

המסחר ביפן ננעל בירידות, כאשר מדד הניקיי השיל קרוב ל-1.1%. מי שבלטו במהלך היום היו בנק מיצובישי (שאיבד 1.5% במחזור המסחר הגבוה במדד), ניפון שירדה ביותר מ-7%, קוואסאקי שנפלה 8% ותאגיד הענק Mitsui שאיבד 7.5%. מנגד, חברת החשמל של טוקיו וחברת הרכב מיצובישי עלו ב-5%.

8:10

אוורגרנד הסינית תמכור חצי מהחזקותיה ביחידת ניהול הנכסים שלה לחברת הופסון תמורת יותר מ-5 מיליארד דולר, כך דווח ברויטרס הבוקר, לאחר ששתי החברות ביקשו הפסקות מסחר לקראת העסקה הגדולה. העסקה נובעת מקשייה של ענקית הנדל"ן להתמודד עם התחייבויות בהיקף של 305 מיליארד דולר, כאשר בשבועיים האחרונים פספסה כבר שני תשלומי ריבית אג"ח.

הופסון תרכוש 51% ביחידת הנכסים של אוורגרנד תמורת יותר מ-40 מיליארד דולר הונג-קונגי (5.1 מיליארד דולר ארה"ב).

היקפי הפרויקטים והכספים שאוורגרנד מנהלת אסטרונומיים: מדובר כ-800 פרויקטי בנייה שמובילה החברה כיום ברחבי סין בו זמנית וב-1.6 מיליון דירות שכבר מכרה וטרם מסרה ללקוחות. היא מעסיקה 200 אלף עובדים באופן ישיר, ויוצרת בעקיפין יותר מ-3.8 מיליון משרות מדי שנה. כמו כן, החברה פועלת גם בעסקי המכוניות החשמליות, מים מינרליים וספורט. בשנת 2010 היא רכשה את קבוצת הכדורגל של העיר גואנגג'ואו, ומאוחר יותר הכניסה את עליבאבא לשותפות עמה בקבוצה.

7:58

באסיה מתקיים הבוקר מסחר חלקי שכן הבורסות בסין יהיו סגורות למשך רוב השבוע (יחזרו לפעול ביום שישי) לרגל חג, וגם שווקי קוריאה הדרומית סגורים היום.

בתוך כך, מדד ניקיי בטוקיו מאבד כ-1% לאור ירידות בולטות של ניפון, בנק מיצובישי, טויוטה, קוואסאקי, קבוצת סופטבנק ותאגיד מיטסוי. מנגד, חברת החשמל של טוקיו ומיצובישי מוטורס מתחזקות בכ-4.5%.

מדד האנג סנג נופל ב-2.1%, כאשר שיאומי מאבדת כ-4%, וגם בנק אוף צ'יינה, פטרוצ'יינה, סינו ביופארמה, פינג ועליבאבא מאבדות גובה. המסחר במניותיה של אוורגרנד הסינית הופסק ולא יצא לדרך היום, לאחר שהחברה החמיצה שני תשלומי ריבית אג"ח בשבועות האחרונים.

מנגד, נרשמות עליות בבורסות סידני, אינדונזיה והודו.

גם החוזים העתידיים על מדדי וול סטריט מאבדים גובה הבוקר, ומאותתים על ירידות של 0.2%-0.3% עם פתיחת המסחר בניו יורק. במקביל, בשוק האג"ח של הממשל האמריקאי נרשמות עליות קלות והתשואה על האיגרת ל-10 שנים עולה ל-1.47%.

חברת הטבק פיליפ מוריס אינטרנשיונל הנסחרת בניו יורק הודיעה על השלמת רכישת Fertin Pharma העוסקת בפיתוח ובייצור מוצרי wellness ופרמצבטיקה חדשניים תמורת כ-820 מיליון דולר. "כחלק מבניית האפיק שלנו למוצרים נטולי עשן והעלמת הסיגריות הבוערות ותוך הרחבת העסקים שלנו בטווח הארוך לתחומים שהם מעבר לטבק ולניקוטין, אנחנו מברכים על התרומה של הנהלת פרטין פארמה ועובדיה לפיליפ מוריס", אמר מנכ"ל פיליפ מוריס העולמית, יאצק אולצ'אק. "עתידה של פיליפ מוריס מתמקד בבריאות, במדע, בטכנולוגיה ובנוהגים עסקיים בני קיימה, כדי לספק מוצרים ופתרונות חדשניים שנועדו לשפר חיים וליצור השפעה חיובית על החברה".

שוק הקריפטו מתנהל באופן יציב עם תנודות קלות מטה. הביטקוין נסחר תמורת 47.7 אלף דולר, האת'ר תמורת 3,360 דולר.