תוכניות המס של הדמוקרטים מטרידות בעלי חברות עם הכנסה גבוהה

החברות בבעלות המצומצמת ביותר לא ישלמו מסים גבוהים יותר, אבל חברות יותר גדולות שאינן תאגידים עם דירקטוריון עשויות להיות תחת נטל מס כבד יותר

נשיא ארה''ב ג'ו ביידן. ''כל מה שאני מבקש זה שתשלם את חלקך ההוגן'' / צילום: Associated Press, Evan Vucci
נשיא ארה''ב ג'ו ביידן. ''כל מה שאני מבקש זה שתשלם את חלקך ההוגן'' / צילום: Associated Press, Evan Vucci

עסקים גדולים שהבעלות עליהם מצומצמת ככל הנראה יתמודדו עם סדרה של העלאות מסים חופפות במסגרת ההצעות של הדמוקרטים, מה שיוביל לנטל מס כבד יותר על בעלים של שותפויות וחברות S - חברות המשלמות מהכנסתן באופן ישיר לבעלי מניות ונהנות מההטבות של מבנה תאגידי מבלי להצטרך לשלם מסים פדרליים. המבנה מאפיין לרוב חברות קטנות.

התוכנית, שהוצגה בספטמבר על ידי ועדת המסים בבית הנבחרים (House Ways and Means Committee), מבקשת לגייס כ-2 טריליון דולר במשך עשור כדי להרחיב את רשת הביטחון החברתית ולהילחם בשינוי האקלים. תוכנית בית הנבחרים שונה מההצעות של ממשל ביידן וצפויה עוד להשתנות ככל שמחוקקים יתקדמו בדיון על קנה-המידה והפרטים שלה.

רוב החברות בבעלות משפחתית לא יראו שינוי בנטל המס שלהן

רוב החברות בבעלות משפחתית לא יראו שינוי בנטל המס שלהן במסגרת ההצעה. אבל בעלים של חברות גדולות יותר ורווחיות יותר כבר מניפים דגלים אדומים.

"דולר לדולר, זה הולך להקטין את יכולתנו להשקיע מחדש בעסק ולהגדיל אותו", אמר ג'ון פרילינג, יושב הראש של Precision Components Group, חברה מיורק, פנסילבניה המייצרת רכיבים לצוללות של הצי ולנושאות מטוסים.

חבר בית הנבחרים ריצ'רד ניל (דמוקרטי ממסצ'וסטס), יושב ראש וועדת הדרכים והאמצעים, אמר בשבוע שעבר שהוא רק התחיל לשמוע על חלק מהחששות של בעלי עסקים שונים.

"יש אי נחת מסוים, זה בטוח", אמר. "אנו מנסים להגיב לחלק מהחששות שהם השמיעו ואם הם לגיטימיים כמובן שנרצה לתקן אותם".

נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר שההצעות שלו לא נועדו להעניש אף אחד. "אני קפיטליסט", אמר בנאום באמצע ספטמבר לאחר שדמוקרטים בבית הנבחרים פרסמו את התוכנית. "אם אתה יכול לעשות מיליון דולר או מיליארד דולר, זה נהדר. רק הצלחה. כל מה שאני מבקש זה שתשלם את חלקך ההוגן".

מה שנידון הוא סדרה של שינויים מוצעים שעשויים להשפיע על חלק מהבעלים של חברות בעירבון מוגבל, בעלויות פרטיות וחברות אחרות מהסוג הקרוי חברות pass-through. החברות האלה לא משלמות מסים בעצמן; הרווחים שלהן עוברים הלאה לבעלים והמס נגבה מההחזרים האישיים שלהם. בניגוד לכך, תאגידים מהסוג הרגיל כמו חברת אפל משלמים מס חברות תאגידי. אחר כך בעלי המניות שלהן משלמים שכבה נוספת של מס לגבי דיבידנדים או רווחי הון.

96% מהחברות מאורגנים כחברות pass-through, על פי ניתוח של החזרי המס מ-2018 שעשתה הוועדה המשותפת למיסוי.

מס בגובה 3% על הכנסה מעל 5 מיליון דולר

שינוי מרכזי אחד בתוכנית הדמוקרטית יגביל את ההפחתה בגובה 20% שרוב החברות מסוג זה מבקשות עד 500 אלף דולר לזוגות המדווחים יחד, והמשמעות של זה היא שההטבה כבר לא תהיה זמינה לחברות שהכנסתן גבוהה מ-2.5 מיליון דולר למשק בית. הקונגרס הקים את ההטבה בחוק המס של 2017 על מנת לתת לחברות pass-thorugh הטבת מס המקבילה למה שחברות תאגידיות מקבלות.

החקיקה המוצעת גם תיצור מס נוסף שיוטל על אנשים פרטיים עם הכנסה גבוהה ותוסיף מס בגובה 3% על הכנסה מעל 5 מיליון דולר. בנוסף לזה, תרחיב הצעת החוק מס של 3.8% על הכנסה מהשקעות למשלמי מסים נשואים המרוויחים יותר מ-500 אלף דולר (ואנשים פרטיים המרוויחים יותר מ-400 אלף דולר) ולא משלמים מיסי העסקה מסוג אחר. כיום מיושם המס הזה רק על משלמי מסים המקבלים הכנסה מהשקעות ולא על מי שמעורבים באופן פעיל בחברה. שיעור המס השולי הגבוה ביותר יועלה גם הוא, ל-39.6%, מ-37%.

"אתה קורא את כל הסעיפים השונים ואף אחד מהם לא נשמע מאיים בפני עצמו, אבל אז אתה מתחיל לצרף אותם אחד לשני", אמר אריק וונגר, שותף במשרד הנהלת החשבונות RKL LLP מלנקסטר, פנסילבניה. שיעור המס השולי העליון לבעלי חברות pass-through עשוי לקפוץ ל-46.4% מ-29.6%, עלייה של כמעט 17%, כך אמר. מיסי מדינה עוד יתווספו לשיעור המס הזה.

"אנשים המרוויחים פחות מ-400 אלף דולר לא ירגישו השפעה משמעותית על נטל המס שלהם, אם בכלל", אמר וונגר. בעלי חברות המרוויחות מיליוני דולרים דרך חברות pass-through שלהם, מצד שני, "צריכים לשים לב בהחלט".

רוב חברות pass-through הן קטנות, אם כי הרבה מהכסף שהן מרוויחות עובר למשקי בית שהכנסתם נמצאת ברף הגבוה יחסית. חברות pass-through כוללות משרדי עורכי דין והנהלת חשבונות, מרפאות, קרנות השקעה, יצרנים וכמה חברות בינלאומיות בבעלות משפחתית.

כמעט 96% מתוך 24.4 מיליון החזרי מס שהוגשו על ידי שותפויות, תאגידי S ובעלויות יחידים דיווחו על הכנסה לאחר הוצאות של פחות מ-500 אלף דולר, על פי הערכות של מודל פן וורטון מאוניברסיטת פנסיבלניה. פחות מ-100 אלף מגישים החזרי מס עם הכנסת pass-through דיווחו על הכנסה של 2.5 מיליון דולר או יותר.

כחצי מההטבות של הפחתות מסים לחברות pass-through עברו למשקי בית באחוזון העליון מבחינת חלוקת הכנסות, על פי המרכז למדיניות מס.

בעלי חברות עם הכנסה של 5 מיליון דולר יתמודדו עם ההעלאה הגדולה ביותר

בעלי חברות שיש להם הכנסה של 5 מיליון דולר או יותר עשויים להתמודד עם העלאות המסים הגדולות ביותר, כך אומרים מומחי מס.

חברת Precision, קבלנית התעשיות הביטחוניות מיורק, פנסילבניה, רשומה כחברה בעירבון מוגבל. יש לחברה כ-430 עובדים ו-90 מיליון דולר בהכנסות, והיא מוציאה כ-3 מיליון דולר בשנה בהשקעות הון, כך אמר פרילינג. החברה שוקלת הרחבה בשטח של כמעט 2,500 מ"ר עם שני מנופים השוקלים 75 טון בעלות המוערכת ב-15 מיליון דולר על מנת להצליח טוב יותר לעמוד בלוח הזמנים של הצי.

"ההגדלה המוצעת בהפחתות מס מקטינה את תזרים המזומנים שלנו שהיה אמור בחלקו לממן את ההרחבה הזו", אמר פרילינג. Precision מחלקת כסף בין בעליה על מנת לכסות את נטל המס, הוא הוסיף.

המכה האפשרית מהעלאות מסים יכולה להיות אפילו קשה יותר ל-Breakthru Beverage Group, חברה להפצת משקאות שיש לה הכנסות שנתיות עם 6 מיליארד דולר בהכנסות שנתיות. החברה מניו יורק, המעסיקה כ-7,000 איש, מחלקת לבעליה מספיק כסף כל שנה על מנת לכסות את עלויות המס הנובעות מהעסק ולעתים עושה חלוקה נוספת של הרווחים.

ככל שהחברה משלמת יותר במסים אלה, יש לה פחות כסף להוצאות הון ויוזמות נוספות, כך אמר ג'ייקוב אונופרייצ'וק, מנהל אסטרטגיה ופיתוח תעשייתי בחברה, שנוצרה על ידי מיזוג של שתי חברות הפצה סיטונאיות בבעלות משפחתית.

תוכנית המס של בית הנבחרים גם תקטין את שיעור המס לחברות המרוויחות עד 400 אלף דולר, ל-18% מ-21%, בזמן שתגדיל את מס החברות ל-26.5%.

הפער בין שיעורי מס החברות בין חברות תאגידיות לחברות pass-through עשוי להקשות על חברות pass-through להתחרות על נהגי משאיות ועובדי מחסן מול חברות כמו אמזון, שמשלמות מס חברות אבל לא משלמות דיבידנדים, כך אמר ריצ'רד דיוויס, סגן נשיא בכיר לענייני ממשלה בחברה Republic National Distributing, חברה סיטונאית המוכרת אלכוהול ומעסיקה כ-13 אלף עובדים.

בעלי חברות עשויים לשנות את הסיווג הארגוני שלהן

ההבדל בין שיעור המס העליון לחברות pass-through ותאגידי C, חברות עם דירקטוריון, עשוי לגרום לכך שכמה חברות בבעלות מצומצמת יחליטו לעבור למודל C.

"קיבלנו הרבה שיחות מלקוחות שביקשו מאיתנו להתחיל להריץ את המספרים", אמר מאט טלקוף, מנהל מס תעשייתי לאומי בחברה RSM US LLP, חברת ייעוץ מס, הנהלת חשבונות וייעוץ.

בין אם חברה עושה את השינוי או לא עשוי להשתנות לפי ניסוח החוק הסופי, גודל תשלומי הדיבידנדים, ההשלכות לגבי מיסי מדינה והשאלה מתי הבעלים אמורים למכור את החברה.

"כשאתה עובר מתאגיד S לתאגיד C, יש מסים חדשים שעשויים להיות מוטלים עליך", אמר ריצ'רד וויטוור, בעלי Direct Wire & Cable, חברה מדנבר, פנסילבניה המייצרת חוטי חשמל וכבלים שיש לה מכירות בגובה כ-100 מיליון דולר וכ-120 עובדים.

בנוסף, יותר קל לחברה לעבור למבנה של תאגיד C מאשר לעבור בחזרה. חברות ההופכות מתאגיד S לתאגיד C לרוב צריכות לחכות חמש שנים כדי לבחור להיות תאגיד S שוב.

"הבעיה הגדולה ביותר בשבילי היא שהם תמיד יכולים להעלות את מס החברות", אמר מרווין קירסניר, עורך דין לענייני מס מפורט לודרדייל, פלורידה.