חודש שלילי לישראליות בוול סטריט; איתמר מדיקל בלטה עם זינוק של 42%

מדד גלובס-פרומתאוס, שעוקב אחר המניות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, ירד בספטמבר ב-4.9% • חודש חלש לחברות הטכנולוגיה הישראליות; איירון סורס בלטה עם עלייה של 9% כנגד המגמה • מה צפוי למצטרפת החדשה למדד, אייסקיור מדיקל?

בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock
בורסת הנאסד''ק בניו יורק / צילום: Shutterstock

חודש ספטמבר היה חודש שלילי למניות הישראליות שנסחרות בוול סטריט, ומדד גלובס-פרומתאוס שעוקב אחריהן ירד ב־4.9%. באותה התקופה, מדד ת"א 125 עלה בשיעור של 2.3%, ומדד נאסד"ק איבד מערכו ב־5.3%.

תת-מדד גלובס-פרומתאוס מדעי החיים עלה בספטמבר ב־2.1%, בעוד מדד ת"א ביומד עלה במתינות ב־0.7% ומדד נאסד"ק ביוטכנולוגיה ירד ב־4.9%. המניה הבולטת ביותר הייתה איתמר מדיקל , שמנייתה הוסיפה לערכה 42%. איתמר נסחרת כעת בשווי של כ-497 מיליון דולר.

איתמר מדיקל מפתחת ומשווקת מכשור רפואי לא פולשני לשימוש ביתי לאבחון של הפרעות שינה. המוצר שלה מאושר על-ידי ה־FDA, ועוזר למטופלים ולרופאים לאבחן ולנטר סיכונים פוטנציאלים למערכת הלב וכלי הדם, המקושרים להפרעות שינה. מניית החברה עלתה בעקבות דיווחה על כך שהיא תירכש על-ידי חברת ZOLL Medical, בפרמיה של כ־50%. מלבד המכירה ברווח לבעלי המניות, החברה תרוויח מהרכישה גישה לערוצי הפצה נוספים למכירת המוצר שלה, והרוכשת תוכל לשלב אותו בין מגוון מוצריה הרפואיים.

 
  

תת-מדד גלובס-פרומתאוס טכנולוגיה איבד בחודש ספטמבר 6.5%, בעוד מדדי ההשוואה ת"א טכנולוגיה ונאסד"ק טכנולוגיה ירדו ב־1.2% ו־5.8%, בהתאמה. אחת החברות הבולטות ביותר בתת המדד היא איירון סורס , שעלתה בניגוד למגמה ב-9%, ושוויה כעת כ-10.8 מיליארד דולר.

החברה מספקת פלטפורמה של מוניטיזציה ופרסום עבור אתרים ואפליקציות. העלייה במניה נתמכת על-ידי פרסומי החברה על שיפורים משמעותיים במוצר שלה, הכוללים שליטה ודיוק טוב יותר של מפתחי האפליקציות והאתרים בסוג הפרסומות. הפיתוח האחרון מאפשר למפתחי האפליקציה להחליט אילו פרסומות יופיעו, וכך לשמור על איכות המותג שלהם בפני הלקוחות שלהם. בנוסף, החברה שחררה כלים חדשים למפתחים לעבודה עם מערכת ההפעלה של אפל, iOS. כלים אלו מספקים מידע רב יותר ממשתמשי האפליקציות, אשר מאפשר ניתוח איכותי יותר של אופן השימוש, ובהמשך יתורגמו להכנסות נוספות.

זינוק של 530% מתחילת השנה: אייסקיור מדיקל

התוספת האחרונה למדד גלובס-פרומתאוס היא חברת אייסקיור מדיקל  שהשלימה את הרישום למסחר בבורסת נאסד"ק באוגוסט האחרון. במקביל למסחר בנאסד"ק, מניות אייסקיור  רשומות למסחר גם בבורסה בתל אביב עוד משנת 2011, כך שמדובר בחברה נוספת שמצטרפת לקבוצת החברות הדואליות במדד.

אייסקיור, שהוקמה ב-2006, מפתחת ומשווקת מכשור רפואי לטיפול בגידולים בגוף האדם, באמצעות טכנולוגיית הקפאה ללא התערבות ניתוחית להסרתם. בפרומתאוס ייעוץ כלכלי מציינים, כי הטיפול האמור נעשה באמצעות מערכת המזרימה לאזור הגידול חנקן נוזלי בטמפרטורות נמוכות מאוד דרך מחט. פעולה זו מנטרלת את הגידול באמצעות הקפאתו תוך הימנעות מפגיעה ברקמות הבריאות בסביבתו וללא צורך בהרדמה מלאה. נכון להיום, לדברי החברה, אייסקיור מתמקדת במתן פתרון לגידולים בשד וזאת בעקבות גודל השוק המשמעותי והיתרון הטכנולוגי ביחס למתחרים. עם זאת, הפיתוח האחרון שלה נועד לטפל גם בגידולים מסוגים נוספים כגון גידולים בריאות, בכליות, בעצמות ובכבד.

אייל שמיר, מנכ''ל אייסקיור מדיקל / צילום: שלומי יוסף
 אייל שמיר, מנכ''ל אייסקיור מדיקל / צילום: שלומי יוסף

במהלך חודש מרץ השלימה החברה גיוס הון בסך 15 מיליון דולר משלוש קרנות וכן מבעל השליטה, הייקסיאנג לי. הגיוס נערך על מנת להרחיב את פעילות השיווק וכן להכין את הקרקע לרישום המניות למסחר בנאסד"ק, פעולה שכאמור הושלמה לאחרונה.
לפי פרומתאוס ייעוץ כלכלי, הקצאת המניות היוותה תשתית להנפקת מניות החברה בנאסד"ק וכך הרישום בנאסד"ק לא כלל גיוס הון נוסף מהציבור. המניות שהוצעו למסחר בבורסה האמריקאית הן המניות שהוקצו למשקיעים במסגרת הגיוס בחודש מרץ. אמנם לא גויס הון במהלך הרישום בנאסד"ק, אך בחברת הייעוץ מעריכים שהכניסה לשוק ההון האמריקאי נועדה לחזק את המותג של אייסקיור ולהעניק לה גישה נוחה נוספת לגיוסים עתידיים של כספי משקיעים.

מחלקת המחקר של פרומתאוס מוסרת כי מניית אייסקיור היא מהמובילות במונחי תשואה לשנת 2021 בבורסה בתל אביב - מתחילת השנה עלתה המניה בכ-530% וכיום שווי השוק שלה הוא 833 מיליון שקל.

האנליסטים של פרומתאוס מסבירים שישנן שתי סיבות עיקריות לעלייה זו: הכרת ה־FDA האמריקאי במערכת האחרונה שפיתחה אייסקיור ("ProSense") כמכשור פורץ דרך לטיפול בגידולים; וכן הכרזה על תוצאות מוצלחות של ניסוי שנמשך מספר שנים ובדק את יעילות הפתרון של החברה. על-פי תוצאות הניסוי, שיעור ההישנות של סרטן השד אצל נשים אשר עברו טיפול באמצעות מערכת ה־ProSense של אייסקיור עמד על כ־2% בלבד בהשוואה לכ־7% אצל נשים אשר עברו טיפולים חלופיים.

לצד הפיתוחים וההתקדמות הטכנולוגית של אייסקיור, עיון בדוחותיה הכספיים מעלה כי כצפוי לחברות בשלב זה, החברה טרם הצליחה להפיק רווחים. בשנת 2020 ובמחצית הראשונה של 2021 היא רשמה הפסד תפעולי בסך של כ־4.4 מיליון דולר וכ־ 6.4 מיליון דולר, בהתאמה.

אייל שבח, שותף בפרומתאוס וראש תחום הטכנולוגיה בפירמה מציין כי "הפסדיה של אייסקיור אינם סיבה לדאגה עבור המשקיעים מפני שכנהוג בחברות טכנולוגיה אייסקיור שואפת להבטיח עליונות טכנולוגית ודריסת רגל בשוק, דבר המתורגם להוצאות מהותיות על מחקר, פיתוח ושיווק. קל וחומר כאשר מדובר בחברת מכשור רפואי אשר פתרונותיה מטבעם כרוכים בהליכים רגולטוריים מורכבים וארוכי טווח ובצורך במאמצים משמעותיים לחדירה לשוק. אייסקיור משקיעה משאבים רבים על חשבון הפקת רווחים בהווה, מתוך אסטרטגיה ליצירת רווחים משמעותיים יותר בעתיד".

יתר על כן, לפי פרומתאוס ישנן אינדיקציות חיוביות נוספות העולות מהדוחות הכספיים. הכנסות אייסקיור צמחו ב-2020 באופן משמעותי (כ־130% בהשוואה ל-2019) ושיעור הרווחיות הגולמית השתפר אף הוא מכ־35% מההכנסות בשנת 2019 לכ־65% מההכנסות בשנת 2020. שיפור מהותי זה נובע מהתייעלות וכן מהתקשרות החברה בהסכם הפצה בלעדי של מוצריה בתאילנד, הסכם המכיל סעיף תמורה מינימלית של כ־7.2 מיליון דולר לתקופה של 6 שנים. החברה המשיכה לשפר את תוצאותיה הפיננסיות גם במחצית הראשונה של 2021, כאשר הכנסותיה צמחו בכ־12% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד, והרווח הגולמי שלה נשאר ברמה גבוהה של כ־58%.

שבח מסביר: "הגיוסים שביצעה בתקופה האחרונה, הן במסגרת ההקצאה הפרטית מחודש מרץ 2021 והן בגיוסי ההון המוקדמים יותר בבורסה בתל אביב, מילאו את קופת החברה לה כיום קופת מזומנים משמעותית ביחס לפעילותה, בסך של כ-18 מיליון דולר נכון לסוף יוני. כעת האתגר העומד בפני החברה הוא להשקיע בתבונה את המזומנים הללו כדי להמשיך לצמוח ולבסס את המותג של אייסקיור בשוק כך שלבסוף תצליח גם להפיק רווחים עבור בעלי מניותיה".

המדד, שהורכב על ידי כלכלני פרומתאוס ייעוץ כלכלי, מייצג את כלל החברות הישראליות הנסחרות בבורסות המרכזיות בארה"ב - נאסד"ק ובורסת ניו יורק - ובכלל זה חברות ישראליות אשר נרשמו ברישום כפול. חישוב המדד החל בתחילת 2015 ועמד על 1,000 נקודות ביום השקתו. משקל כל חברה נקבע בהתאם לשווי השוק שלה, אך לא יעלה על 10% מסך המדד. פרומתאוס ייעוץ כלכלי ומנהליה ביצעו בשנים האחרונות עבודות כלכליות לחברות הכלולות במדד. העבודה אינה מהווה ייעוץ ואין לראות בה תחליף לייעוץ השקעות.