בעלי עסקים, ברוכים באים לרבעון האחרון של השנה

תכנון קדימה, רכישות חשובות ובדיקת ספקים - החלק האחרון של השנה הוא הזמן הנכון לבדיקת הסטטוס העסקי וניצול ההטבות של בעלי עסקים

בעלי עסקים, ברוכים הבאים לרבעון האחרון של השנה / אילוסטרציה: Shutterstock
בעלי עסקים, ברוכים הבאים לרבעון האחרון של השנה / אילוסטרציה: Shutterstock

תקופת אחרי החגים מבשרת את סיום שנת המס. ברבעון האחרון של שנת המס, כדאי לבעלי עסקים להתחיל להכין את העסק שלהם לשנה הבאה, ובעיקר - לוודא שהם מנצלים את ההטבות שיש להם השנה. לפניכם מספר דברים שכדאי לבחון:

1. כמה מסים צפויים לכם?

במהלך שלושה רבעונים של פעילות כבר היו לכם הכנסות רבות, וכבר שילמתם מקדמות מס הכנסה ותשלומי מע"מ. כדי לא להיות מופתעים בתחילת השנה הבאה, בקשו מרואה החשבון הערכה לגבי תשלומי המס: כמה אתם צפויים לשלם, והיערכו בהתאם.

2. נהלו את הפיגורים בגבייה

גביית תשלומים שמגיעים לכם עבור השירות שסיפקתם צריכה להיעשות באופן שוטף, אך לקראת סיום שנת המס כדאי לשים דגש על גביית הכספים, כדי שיוכרו כהכנסה בשנת המס הזו ולא בשנה הבאה. עסקים שמדווחים על בסיס מזומן יכולים, בגבולות הסביר, לדחות את הגבייה לשנה הבאה, אך כפי שראינו בשנת הקורונה, לדחייה של תשלומים עלולות להיות משמעויות רבות שלא ניתן לצפות  - למשל אם יהיה סגר וצריך לחשב מענקים - חשוב באיזו שנה חושבו ההכנסות.

3. האם יש לכם תקציב לרכישות?

אם אתם צריכים להחליף ציוד בעסק ויש לכם תקציב, רכישה של ציוד כעת תפחית את נטל המס השנה. לרכישת הציוד צריכה להיות הצדקה כלכלית. אל תרכשו ציוד לא נחוץ רק לשם ההכרה כהוצאת מס, אלא רכשו ציוד שאתם צירכים עוד השנה, כדי להפחית את נטל המס השנה.

4. בדקו התקשרויות שונות

תחילת שנה זהו תמיד מועד טוב לשם בחינה של ההתקשרויות של העסק. האם כדאי לצאת ולאתר ספק חדש בתחום מסוים כדי להפחית עלויות? האם יש שירות שאתם משלמים עבורו וכבר לא צורכים? האם זה הזמן לעשות מו"מ על שירותים שאתם כן צורכים?

5. הפקידו לחיסכון עד מלוא הטבות המס

אם אתם נוהגים לחסוך, העדיפו לחסוך במוצרים שבהם המדינה מעניקה לכם הטבות מס, ובראשן קרן ההשתלמות. ההפקדה המקסימלית שנהנית מפטור ממס רווחי הון על התשואה היא 18,480 שקל.

6. עברו על תיק ההשקעות

אם יש לכם מספר השקעות הון שונות, בחנו את התיק וראו אם אתם מעוניינים להמשיך להחזיק בכל ההשקעות. אם ישנן השקעות הפסדיות, כאלו שכבר לא מתאימות לפרופיל ההשקעה האסטרטגי שלכם, מימושן יכול להיות מגן מס לרווחים מהשקעות הון רווחיות. נדגיש: בסעיף זה אנו מדברים על מגן מס שמשמש להפחתת מס רווחי הון, ולא תשלומי מס ההכנסה מהפעילות השוטפת של העסק.

7. ודאו שהפרטים שלכם מעודכנים

אם היה לכם שינוי בפרטים האישיים במהלך השנה, ודאו שרו"ח מעודכן, שכן ייתכן שיש לכך משמעות של זיכוי בנקודות המס שמגיעות לכם ממס הכנסה.

8. האם אתם עוסקים פטורים עדיין?

אם אתם עוסקים פטורים, נסו בעזרת רו"ח להעריך האם אינכם חורגים מתקרת ההכנסה לעוסק פטור (הכנסות של 99.8 אלף שקל ב-2021). אם כן, חישבו על המשמעויות, ובראשן - האם יש צורך בעדכון תעריפים ללקוחות לקראת שנה הבאה.

9. איסוף מסמכים

זכרו להתחיל לארגן בצורה מסודרת, ולאסוף קבלות עבור הוצאות שהוצאתם ושימשו לצורך יצירת ההכנסה - כלומר הוצאות מוכרות שמפחיתות את ההכנסה לצורכי מס.

10. הפקדה לפנסיה

עדיף להפקיד לפנסיה באופן שוטף, בשל הכיסוי הביטוחי לאובדן כושר עבודה וביטוח שארים שנכללים בתוך קרן הפנסיה. הפקדה לקרן פנסיה לא מגיעה במקום הפקדה לקרן השתלמות, אלא מדובר במוצר נפרד, שבא לענות על צרכים אחרים - במקרה של קרן הפנסיה, חיסכון לפרישה בתוספת ביטוחים. אם לא הפקדתם במהלך השנה, הזמן הנכון להתחיל הוא כעת.