הממשלה התכנסה הבוקר ללא נושאים מהותים וללא דיון על ועדת חקירה לפרשת הצוללות

ישיבת הממשלה ה-13 במספר עסקה בעיקר במינויים • בעוד שוועדת חקירה בנושא הצוללות לא עלתה לדיון, השר לביטחון פנים ימנה ועדת חקירה לבדיקת מחדק בריחת ששת האסירים הביטחוניים • אושרה הקמת קבינט לשוויון מגדרי

בני גנץ / צילום: שלומי יוסף
בני גנץ / צילום: שלומי יוסף

ישיבת הממשלה ה-13 במספר מאז כינונה עוסקת בעיקר במינויים, ללא נושאים מהותיים על הפרק.

הממשלה אישרה את מינויו של אלעד טנא לתפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי. טנא ייכנס לתפקידו בעוד שבועיים. בנט אמר לקראת ההצבעה: "רק לפני כמה חודשים, במבצע שומר החומות, קיבלנו תזכורת כואבת לוואקום בנושא ההסברה הלאומית. ביקורת בלתי נתפסת על מדינת ישראל, כשמולנו חבורת טרוריסטים, אשר היא זו שירתה טילים על ירושלים ועל תל אביב.

"יש דברים שאי אפשר לשנות, כמו חוסר ההוגנות הבסיסי כלפינו במקומות מסוימים. זה נכון, זה קיים, אבל יש קרבות שאפשר לנצח בהם. במבצע האחרון אני חושב שאין ישראלי שלא ישב מתוסכל בבית מהעובדה שכל השונאים שלנו שיחקו פשוט מול שער ריק. לא נעשה כמעט כלום.

"אנחנו נשקם את מערך ההסברה, ביחד עם משרד החוץ, בהובלת ידידי שר החוץ וראש הממשלה החליפי יאיר לפיד, שכבר מזמן פועל בנושא. אנחנו נוודא שאנחנו מוכנים לספר את הסיפור שלנו לעולם, בשגרה וגם חלילה בחירום".

אושרה הקמת הקבינט לשוויון מגדרי בראשות ח"כ מרב מיכאלי 

הממשלה אישרה עוד את הקמת הקבינט לשוויון מגדרי בראשות שרת התחבורה והבטיחות בדרכים ויו"ר מפלגת העבודה, ח"כ מרב מיכאלי.

הוועדה, שתורכב מ-9 שרות ושרים, תעסוק בהתוויית מדיניות לקידום שוויון מגדרי וביישום של כל תכניות הממשלה הרלוונטיות, בראשן התוכנית למניעת אלימות נגד נשים. הקבינט יעסוק בגיבוש מדיניות ואסטרטגיה למלחמה בפגיעות מיניות, טיפול בפערי שכר, דאגה לנשים מוחלשות ועוד.

ההחלטה על הקמת הקבינט היתה תנאי של מפלגת העבודה בהסכמים הקואליציונים, מתוך החשיבות העליונה של יצירת שוויון מגדרי בכל תחומי החיים.

מהשרה מיכאלי נמסר: "אני גאה להביא את המאבק הפמיניסטי שניהלנו כל כך הרבה שנים בכנסת, לממשלה. בממשלה הזאת הקבינט לשוויון מגדרי יעבוד שעות נוספות לאור המציאות הכ"כ קשה שאנחנו מכירות ומכירים ואירועי האלימות והפגיעה המינית הבלתי פוסקים. הקבינט יסתכל על הבעיות והצרכים של נשים ויעזור לכל גופי הממשלה לפעול בכל פרויקט ופרויקט למען שוויון מגדרי. הגיע הזמן שדברים יתחילו לזוז ושנקדם שוויון אמיתי".

ישיבת הממשלה אמורה הייתה להתקיים בחדר הישיבות הגדול במשרד החוץ, אלא שוועד עובדי המשרד החליט לקיים במקום אסיפת חירום. העובדים מוחים על מה שהגדירו הרעת תנאי העסקה ועיוותים קשים בשכר. סכסוך העבודה במשרד נמשך כבר כמה שנים ולטענת העובדים השר יאיר לפיד הבטיח עם כניסתו כי המצב ישתנה ותקציב המשרד אכן הוגדל בחזרה לאחר קיצוצים של שנים, אך ועד העובדים אומר כי אין לכך ביטוי בפתרונות לבעיות שהעלו.

העובדים גייסו את ההסתדרות לצידם ובין השאר הנחו לאחר הישיבה את עובדי המשרד לא לעבוד שעות נוספות שלא משולמות להם. העובדים עדיין לא הכריזו רשמית על סכסוך העבודה אבל אומרים כי אם לא יענו זה יהיה הצעד הבא.

בנט: "להסדיר את השגרה במערכת החינוך"

בפתח ישיבת הממשלה אמר ראש הממשלה נפתלי בנט: "במערכה מול הקורונה נראה, בשלב זה, שידינו על העליונה. כל המימדים מראים על ירידה הדרגתית בתחלואה. שיעור המאומתים בירידה, מספר החולים הקשים ירד משמעותית מ-700 לסדר גודל של כ-500 הבוקר, יום אחרי יום, מחלקות קורונה במספר בתי חולים נמצאות בתהליך של סגירה - כל זה בלי יום אחד של סגר ובלי מגבלות גורפות והרסניות.

"אבל הפעם, למרות הכיוון החיובי בסך הכל, אסור לנו להיכנס לשאננות אל מול הנגיף החמקמק. לכן, אנחנו ממשיכים בכל העוצמה במערכה, וגם נערכים לשלב הבא. המשימה הגדולה הבאה ביחס לקורונה - להסדיר את השגרה במערכת החינוך ולסיים כמה שיותר מהר עם הבידודים ההמוניים. אנחנו רוצים תוך כשבועיים להגיע למצב שכבר אין בידודים המוניים. אנחנו עובדים על זה. 30 מיליון ערכות בדיקה מהירות כבר בדרכן לארץ והפיילוטים בעיצומם".

בלט בהיעדרו נושא ועדת החקירה לפרשת מכירת הצוללות

הנושא העיקרי הבולט בהיעדרו הוא ועדת החקירה לפרשת מכירת הצוללות וכלי השיט, ועדה שבני גנץ הודיע ביוני כי הוא דורש את הקמתה, ובימים האחרונים הודיע גם שר המשפטים כי הוא מצדד בהקמתה. לכאורה על גנץ להביא את הצעת ההחלטה לממשלה, אלא שנראה כי הסיפור הזה ימתין זמן מה. במפלגת ימינה לא סגורים עדיין על עמדה מגובשת בנושא, אך נראה כי המפלגה על שריה ובראשם בנט ושקד לא מתלהבים מכך. הקואליציה ככלל ממוקדת משימה בהעברת התקציב בעוד קצת יותר מחודש, ואין כוונה להעלות נושאים שבמחלוקת לסדר היום.

ועדה אחרת שכן תידון היא ועדת החקירה שממנה השר לביטחון הפנים עמר בר לב לבדיקת מחדל בריחת ששת האסירים הביטחוניים מכלא גלבוע. בראש הוועדה יעמוד הפרופסור מנחם פינקלשטיין, שופט בדימוס, ושני חבריה האחרים יהיו פרופסור אפרת שהם ומר אריה ברינג, בעל עבר עשיר במערכות הביטחון של ישראל.

הממשלה תאשר את הסדרת פעילות מיזם "גיידסטאר" מיזם של שקיפות ממשלתית דיגיטלית בעיקר עבור פעילות תאגידים.

בנוסף, יאושר מינויה של נחמה פוליטיס לתפקיד מנהלת הסיוע המשפטי במשרד המשפטים, מינויה של הפרופסור נעמי פלדמן לתפקיד נציגה מטעם הציבור בוועדה המוניטרית של בנק ישראל, והארכת כהונתם של שניים מחברי הועדה, הפרופסורים צבי הרקוביץ ומשה חזן בארבע שנים נוספות.

מהישיבה נעדרו לפחות שלושה שרים הנמצאים באיחוד אמירויות: השרות איילת שקד ותמר זנדברג והשר יואל רזבוזוב. הם אמורים להשתתף בטקס פתיחת הביתן הישראלי באקספו בדובאי ובנוסף הם נפגשים עם עמיתיהם באמירויות.