הותמ"ל תדון מחר בתוכנית שתהפוך את היישוב ג'דיידה מכר לעיר חדשה ליד עכו

תוכנית ההרחבה ליישוב, שקודמה לפני כשנתיים, נפסלה בשל התנגדות ראשי היישוב להקמת עיר חדשה לצד היישוב הקיים • התוכנית החדשה אמורה לפתור קושי זה

היישוב ג'דיידה מכר / צילום: איל יצהר
היישוב ג'דיידה מכר / צילום: איל יצהר

בישיבת הותמ"ל (הוועדה הארצית לתכנון ולבנייה של מתחמים מועדפים לדיור) שתתקיים מחר (ד') ייערך דיון להפקדת תוכנית תמל/1105 לתוספת 8,000 יחידות דיור ליישוב ג'דיידה מכר.

על-פי דברי ההסבר לתוכנית, מדובר ברובע חדש, שישתרע על שטח של כ-4,800 דונם (לשם השוואה, שטח העיר גבעתיים הוא 3,210 דונם), מדרום ליישוב הקיים. בפועל מדובר בהפיכת המועצה המקומית ג'דיידה מכר לעיר קטנה, ממזרח לעכו.

חשוב להבין שהתוכנית שתוצג מחר אינה הניסיון הראשון להרחבת היישוב. ב-2019 נעשה ניסיון, אף הוא באמצעות הותמ"ל, לקדם שתי תוכניות שיוסיפו 14,500 יחידות דיור ליישוב. תמל/1059 ותמל/1058. בדיון שהתקיים בותמ"ל בחודש אוגוסט 2019,טענו באי-כוח המועצה המקומית כי מדובר בהקמת עיר חדשה בסמוך ליישוב הקיים. שתי התוכניות נגנזו.

ג'דיידה מכר הוא יישוב בגליל המערבי, הממוקם מזרחית לעכו ומערבית לכביש 70. מדובר למעשה בשני הכפרים ג'דיידה ואל-מכר שאוחדו למועצה אחת בשנת 1990. ביישוב חיים בהווה כ-21,000 תושבים. על-פי נתוני הלמ"ס לשנת 2018, היישוב מדורג ברמה הסוציו-אקונומית כ-2 מתוך 10.

על-פי הנספח החברתי כלכלי לתוכנית התמ"לית, שהוכן על-ידי מכון גיאוקרטוגרפיה, אוכלוסיית היישוב היא ערבית, ברובה מוסלמים ומיעוטה נוצרים. קצב גידול האוכלוסייה ביישוב נמוך יחסית ליישובי המגזר הערבי, ולפי עורכי הנספח, מושפע מהיצע הדיור המוגבל הקיים ביישוב.

התוכנית שתוצג מחר, שתוכננה על-ידי צוות מתכננים בראשות משרד האדריכלים קולקר קולקר אפשטיין, מדברת על "רובע מגורים חדש", שבו רחוב ראשי באוריינטציית מזרח למערב, והוא כולל שימושים מעורבים של מגורים, מסחר ותעסוקה-כ-400,000 מ"ר. במרכז הרחוב מתוכנן מע"ר, אשר מחבר את הרובע החדש עם היישוב הוותיק.

טיפוסי הדיור כוללים בנייה של צמודי קרקע בצפיפות נמוכה וגם בנייה רוויה, בצפיפות של 14 יחידות דיור לדונם. התוכנית כוללת מערך שטחים ירוקים פתוחים הכולל שטחי יער בגבעות טנטור, שיונגשו לציבור, ומערך שצ"פים. במערב התוכנית יוקם מסוף תחבורה וקאנטרי קלאב.

סגן ראש מועצת ג'דיידה מכר, עביד עביד, בירך על התוכנית החדשה: "לתוכנית יש שלושה חלקים-5,000 יחידות דיור שייבנו על 2,500 דונם קרקעות מדינה שהופקעו מאיתנו ב-1976, 3,000 יחידות דיור על אדמות פרטיות ושטח תעסוקה. אין לנו ביקורת על התוכנית, כי השתתפנו בתכנון step by step וגם שיתפנו את התושבים בכל קו בתוכנית. מדובר בשכונה ששייכת לג'דיידה מכר".

עביד מבהיר כי "קצב הבנייה שווה לקצב הגידול הטבעי. גם ככה אנחנו נהפוך לעיר, גם ללא התוכנית הזו".