המדינה רוצה להוסיף 15 אלף דירות במועצת ג'דיידה-מכר - ותיאלץ להתפשר על פחות ממחצית

בשבוע שעבר קיימה הוותמ"ל דיון בשתי תוכניות שמבקשות להוסיף אלפי דירות למועצה שבגליל המערבי • במועצה המקומית הביעו הסתייגות וטענו כי המדינה מנסה להחיות מחדש תוכנית שנדחתה בעבר, שמשמעותה בפועל היא הקמת יישוב חדש

הכפר ג'דיידה־מכר / צילום: פאול אורלייב
הכפר ג'דיידה־מכר / צילום: פאול אורלייב

המדינה מתכננת להוסיף למועצת ג'דיידה-מכר שבגליל המערבי 14,500 יחידות דיור באמצעות שתי תוכניות שמקדמת הוותמ"ל, אלא שהתנגדות עזה מצד קברניטי המועצה כנראה תפחית באופן משמעותי את הבנייה החדשה.

המועצה שנמצאת ממזרח לעכו ובסמוך לכביש 70 מורכבת משני כפרים שאוחדו למועצה מקומית במהלך שנות ה-90. לפי נתוני הלמ"ס, מתגוררים בשטחה קצת יותר מ-20 אלף תושבים. נכון להיום מבקשת הוותמ"ל לקדם שתי תוכניות בשטחי המועצה.

הראשונה היא תמל/1059, המשתרעת על כ-3,037 דונם מצפון לכביש עכו-צפת (כביש 85) וממזרח לתוואי העתידי של כביש 6. התוכנית כוללת הקמת כ-8,000 יחידות דיור וכן שטחי תעסוקה ומסחר בהיקף 380 אלף מ"ר. 

התוכנית השנייה היא תמל/1058, המשתרעת על 2,373 דונם מצפון לכביש עכו צפת, מדרום ליישוב ג'דיידה-מכר וממערב לכביש 70. לפי תוכנית זו ייבנו כ-6,500 יחידות דיור, וגם באזור זה מתכוננים שטחי תעסוקה, והיא מדברת אף על תעסוקה ומסחר בהיקף 380 אלף מ"ר. חלק מהשטחים שכוללות התוכניות נמצאים בשטחו המוניציפלי של היישוב, בעוד שחלק מהם מוגדרים כשטחים ללא שיפוט, שיתווסף למועצה. 

תוכנית חדשה שמבוססת על תוכנית שנזנחה
 תוכנית חדשה שמבוססת על תוכנית שנזנחה

בדיון שקיימה הוותמ"ל בשבוע שעבר העלו נציגי המועצה טענות רבות נגד קידום התוכניות. לדבריהם, הבנייה המתוכננת היא העתק של תוכנית המתאר תמ"א 44, שקודמה לפני מספר שנים על אותם שטחים בדיוק, ושדיברה על הקמת "נדבך עירוני" חדש. ובמילים ברורות יותר - הקמת יישוב חדש שבו 8,000 דירות. תמ"א 44 נולדה כתוצאה מהחלטה שהתקבלה במועצה הארצית לתכנון ולבנייה לפני 10 שנים, ואולם בהדרגה היא מוסמסה, בין היתר לאור התנגדות מצד המועצה המקומית והוועדה המחוזית צפון, שהתנגדו להקמת עיר חדשה בסמוך ליישוב קיים.

כחלק מהדיון בוותמ"ל טען עו"ד קייס נאסר מטעם המועצה המקומית כי הוותמ"ל אינה רשאית להכריז על ישובים חדשים, ועל כן השימוש במינוח "נדבך עירוני" נועד להסוות הקמת עיר חדשה.

ואכן מסמכים ממשלתיים שונים התייחסו אל התוכניות כאל הקמת יישוב חדש, ששמו המיועד הוא טנטור (על שם הגבעות שבהן יוקם).

בחודשים האחרונים התקיימו לא מעט מגעים בין כל הגורמים המעורבים, וככל הנראה משרד הבינוי והשיכון החליט להתפשר ולחזור לכמות יחידות הדיור שנכללה בתמ"א 44, 8,000, ואף לחזור בו מהכוונה להקים יישוב חדש. המועצה המקומית מצידה דורשת להקטין את מספר הדירות ל-3,000 ולכלול את התוכניות במסגרת תוכנית המתאר של המועצה, שנמצאת בעשייה בימים אלה.

לאור ההתפתחויות ציינו בוותמ"ל כי התקיים שיח בין משרד השיכון לבין נציגי המתנגדים, וכי על משרד השיכון להציג בפני החוקרת של התוכנית, עו"ד תלמה דוכן, את השינויים עד לסוף החודש, שבעקבותיהם יקבע מועד לשמיעת התנגדויות. 

מהוותמ"ל נמסר: "בניגוד לנטען, התוכנית כוללת את הרחבת היישוב ג'דידה-מכר, זאת כמענה לצורכי גידול האוכלוסייה ביישובי החברה הערבית. הוועדה שבה ומדגישה כי בכל מקרה אין בסמכותה להקים יישוב חדש".