אוטונומו מצטרפת לטרנד: גיוס הון בוול סטריט ולאחריו רכישת סטארט-אפ לצורך התרחבות

חברת האוטוטק תשלם כ-50 מיליון דולר תמורת ניורה, שפיתחה טכנולוגיה שמאפשרת למתכנני ערים חכמות ומפעילי שירותי תחבורה לבצע אופטימיזציה של שירותיהם

בן וולקוב, מנכ''ל ומייסד אוטונומו / צילום: אוטונומו
בן וולקוב, מנכ''ל ומייסד אוטונומו / צילום: אוטונומו

חברות הטכנולוגיה הישראליות הנסחרות בוול סטריט אשר מחפשות יעדים לרכישה לצורך התרחבות - מוצאות בחודשים האחרונים יותר ויותר הזדמנויות קרוב לבית, בשוק הישראלי.

בתקופה האחרונה בוצעו מספר רכישות של סטארט-אפים מישראל על-ידי חברות ציבוריות (הנהנות מנזילות רבה), ורק השבוע דווח כבר על שתי עסקאות כאלה:  בתעשיית האדטק (הפרסום הדיגיטלי) - פריון נטוורק  רוכשת את וידאזו, וכעת בתעשיית האוטוטק, אוטונומו  מדווחת על רכישת Neura.

 
  

אוטונומו פיתחה פלטפורמה וזירת מסחר לדאטה שנאסף מכלי רכב מחוברים, באופן מאובטח. היא תשלם כ-50 מיליון דולר תמורת ניורה, שפיתחה טכנולוגיה שמאפשרת למתכנני ערים חכמות ומפעילי שירותי תחבורה לבצע אופטימיזציה של שירותיהם, באמצעות תובנות שהיא מפיקה בעזרת בינה מלאכותית. לאוטונומו, שהשלימה לאחרונה מיזוג לחברת SPAC שכלל גיוס הון, יש בקופה מעל 250 מיליון דולר.

"הוקסמנו מהטכנולוגיה וגם ברמה האישית" 

ניורה הוקמה ב-2013 על-ידי אורי שעשוע, טרינו מאגי וגיל מלר, מנוהלת על-ידי עמית המר (שימונה לסגן נשיא בכיר לתפעול באוטונומו) ומעסיקה 30 עובדים. עד היום היא גייסה כ-32 מיליון דולר, ולפי IVC בין המשקיעים בה ניתן לציין את פיטנגו, ליברטי, מיקרוסופט, אמדוקס, AXA, גנדיר, Singtel, OurCrowd ועוד.

מנהלי ניורה ואוטונומו / צילום: Jody Josef Asiag
 מנהלי ניורה ואוטונומו / צילום: Jody Josef Asiag

לדברי בן וולקוב, מייסד ומנכ"ל אוטונומו, הרציונל של הרכישה כולל את מעבר המידע למרכז הבמה ורצון של הלקוחות לקבל ממנו את התובנות החשובות ואף להבין באמצעותו את הצפוי בעתיד. "בעקבות ההנפקה אנחנו מסתכלים על הזדמנויות צמיחה לא אורגניות", ציין וולקוב, "פגשנו את עמית והצוות של ניורה, והוקסמנו מהטכנולוגיה וגם ברמה האישית".

המר: "פיתחנו פלטפורמה שיכולה להסיק התנהגויות מהרבה מאוד מידע. נכנסנו בשנים האחרונות לעולם התחבורה והמוביליטי, שיש בו פוטנציאל עצום, לדוגמה מתכנני ערים צריכים מידע אובייקטיבי ועדכני, ספקי שירות כמו חברות אוטובוסים צריכים לגשר בין הביקוש להיצע. יש פה סינרגיה סופר-מבטיחה בין אוטונומו וניורה, שיכולה להביא הרבה מאוד ערך".

המידע ניתן ללקוחות בזמן אמת או נאסף ומועבר בדיעבד? 
וולקוב: "גם וגם. יכול להיות שחברת ביטוח מאפשרת לנהג זהיר ביטוח זול יותר בתנאי שיחלוק את המידע, ואז הניטור הוא בזמן אמת. חברת ביטוח אחרת יכולה לבקש דווקא מידע היסטורי על הנהג. יש צרכים שונים בשוק ואנחנו יודעים לטפל בהם. אחד הדברים המרשימים בטכנולוגיה של ניורה הוא שהם יודעים לתת מידע קדימה - למשל, עיר חכמה שפורשת תחנות טעינה רוצה לדעת איפה כדאי למקם תחנות בעוד חצי שנה. ניורה יודעת לתת את המידע הזה, ולא רק עבר והווה".

אם מדברים על העתיד, איך לדעתכם תיראה התחבורה בארץ בשנים הקרובות?
המר: "אני לא בא לחזות את עולם התחבורה, אבל מה שאנחנו מביאים לשולחן זו יכולת להתמודד עם האתגרים בצורה יותר חכמה, מקיפה והוליסטית. אם היום יש אזור של פקק, מרחב הפתרונות מצומצם יחסית, למשל הרחבת נתיב. הפתרון של אוטונומו וניורה מסתכל מצורה מקיפה ומאפשר לתת פתרון יותר נכון, כמו אלטרנטיבות של תחבורה ציבורית, מיקרו-מוביליטי ועוד".

הירידה בשווי - "מנותקת לגמרי מהביזנס"

אוטונומו מוזגה ל-SPAC - חברה ללא פעילות שמגייסת כסף על-מנת לרכוש חברה קיימת - לפני כחודשיים, לפי שווי של 1.26 מיליארד דולר. מאז היא איבדה כמחצית מערכה. אתמול (ב') היא זינקה ללא הסבר בתחילת יום המסחר בעשרות אחוזים, אך ננעלה לבסוף בעלייה קלה בלבד.

במה מוסברת הירידה בשווי?
וולקוב: "זה מנותק לגמרי מהביזנס - לא פרסמנו אזהרה, לא אמרנו שהביזנס חלש. להפך, הודענו על שותפויות חדשות ואנחנו לוחצים על הגז. יש שתי סיבות: הראשונה היא 'צננת' כללית בכל שוק הספאקים, והשנייה היא שיש אצלנו סחירות מועטה. אנחנו מאמינים שעם הזמן, עם יותר סחירות וכיסוי אנליסטים, הדברים יתחילו להסתדר".

על העובדה ששתי החברות מגיעות מישראל, אומר וולקוב כי "האקוסיסטם הישראלי מאוד מעניין ויש חברות שמתחברות ובונות יחד ערך גדול יותר. הסתכלנו על חברות באוסטרליה, אירופה וארה"ב, ונורא כיף לגלות את מה שמשלים אותנו כאן בארץ. מקדם הסיכון יורד כי יש תקשורת טובה, מרחב גיאוגרפי שמאפשר מוטת שליטה קלה יותר, בהרבה מקרים המשקיעים מכירים, ויש גם קצת ציונות. הלוואי ויהיו עוד עסקאות כאלה - למה לחפש רחוק?".