מלחמת סייבר: כך מנסה אורקה סקיוריטי להביך את הענקית פאלו אלטו נטוורקס

סטארט-אפ אבטחת הענן הישראלי דיווח על השקעה נוספת של 340 מיליון דולר, כשרוב הסכום ילך למכירת החזקות של בעלי מניות קיימים ולא יגיע לחברה • במקביל יצא הסטארט-אפ של יוצאי צ'ק פוינט ביוזמת "שקיפות בסייבר" שנועדה להביך את מובילת השוק – פאלו אלטו נטוורקס של ניר צוק

מייסדי אורקה סקיוריטי אבי שוע וגיל גרון / צילום: אורקה סקיוריטי
מייסדי אורקה סקיוריטי אבי שוע וגיל גרון / צילום: אורקה סקיוריטי

סטארט-אפ אבטחת הענן הישראלי אורקה סקיוריטי הודיע היום (ג') על השלמת סבב גיוס C של החברה. לאחר שבמרץ האחרון הודיעה אורקה על גיוס 210 מיליון דולר, כעת הודיעה החברה על השלמת הסבב ב-340 מיליון דולר נוספים.

עם זאת, בניגוד לחלק הראשון של הגיוס, רוב הסכום של 340 מיליון דולר לא הולך הפעם לקופת החברה אלא לאקזיט במסגרתו מוכרת קרן YL ונצ'רס את רוב החזקותיה באורקה. באורקה סירבו להתייחס להיקף מכירת המניות של YL, אך לפי הערכות, YL מוכרת את ההחזקות שלה תמורת 200-250 מיליון דולר ויורדת מהחזקה של 20% במניות החברה ל-5% בלבד. כחלק מהעסקה גם תאבד YL את המקום שלה בדירקטוריון אורקה ותישאר בעמדת משקיפה. במסגרת ההשקעה הנוכחית ימכרו גם היזמים מאחורי אורקה ועובדים עם ותק של שנה ומעלה בחברה החזקות בהיקף מצומצם.

המשקיעה שתוביל את השלמת הסבב הנוכחית היא קרן טמסק, קרן ההשקעות של ממשלת סינגפור, ומצטרפים אליה משקיעים קיימים כמו קרן CapitalG של תאגיד אלפאבית (החברה-האם של גוגל), קרן Redpoint ,GGV Capital ו-ICONIQ Growth. השלמת הסבב נעשית לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר, לעומת שווי של 1.2 מיליארד שניתן לאורקה בחלקו הראשון במרץ.

פועלת בתחום הסייבר הצומח ביותר

אורקה היא חברה צעירה יחסית שהוקמה רק ב-2019 על ידי שמונה יוצאי צ'ק פוינט ובראשם אבי שוע, לשעבר הטכנולוג הראשי של צ'ק פוינט וכיום מנכ"ל אורקה; וגיל גרון, דירקטור מנהל מוצרי סייבר ב-Gateway וענן בצ'ק פוינט וכיום סמנכ"ל מוצר באורקה. על אף גילה הצעיר, דיווחה החברה על השקעות בהיקף של 640 מיליון דולר מאז הקמתה, כולל עסקאות סקנדרי שהלכו למכירת החזקות של בעלי מניות.

הסיבה להשקעות הגדולות נובעות מכך שאורקה פועלת בתחום החם ביותר בעולם הסייבר העולמי כרגע- אבטחת הנכסים של ארגונים בענן באמצעות זיהוי בעיות אבטחה ותיקונן. לפי דוח של חברת המחקר גרטנר מחודש יוני, ההוצאה על אבטחת ענן בעולם צפויה לגדול ל-841 מיליון דולר השנה, זינוק של 41% בהשוואה לאשתקד. תחום זה עדיין קטן משמעותית מתחומי אבטחת מידע מסורתיים, כמו ניהול הרשאות וזהויות שההוצאה עליו תגיע השנה ל-13 מיליארד דולר השנה, אך הוא צומח כיום בקצב שאף תחום סייבר אחר לא מתקרב אליו. לשם השוואה, שוק הסייבר כולו צמח לפי אותו דוח רק ב-12.4%.

בתחום אבטחת הענן פועלות שחקניות ותיקות יותר ובראשן פאלו אלטו נטוורקס, שהקים הישראלי ניר צוק בקליפורניה. פאלו אלטו נסחרת לפי שווי של 45 מיליארד דולר ונחשבת למובילה בשוק אבטחת הענן. חברות ותיקות נוספות בשוק זה הן צ'ק פוינט, ראפיד7 וטאנבל. אלו כולן לא חברות שצמחו בעולם אבטחת הענן, אך הן התרחבו לתחום זה, בדרך כלל דרך רכישות של סטארט-אפים.

לצד אורקה, ישנם עוד סטארט-אפים צעירים שמנסים "לגנוב" את השוק הצומח. המפורסם שבהם הוא וויז של אסף רפפורט, עוד סטארט-אפ שצומח במהירות. אף שהוקמה רק ב-2020, וויז הפכה ליוניקורן בזמן שיא וגייסה לאחרונה לפי שווי של 1.7 מיליארד דולר. יוניקורנים אחרים בתחום של אבטחת ענן הם אקווה סקיורוטי ולייסוורק מקליפורניה.

פתחה חזית מול פאלו אלטו

התחרות בתחום זה מתגלה לעיתים כיצרית וצבעונית. בשנה שעברה למשל פרסמה אורקה מבחן השוואה בין המוצר שלה לאבטחת ענן לבין מערכת פריזמה של פאלו אלטו ומערכות אחרות כמו של צ'ק פוינט וראפיד7. אורקה טענה כי הפתרון שלה עדיף כיוון שבניגוד לחברות הוותיקות הוא אינו דורש התקנה של אייג'נטים (סוכני תוכנה), מה שמאפשר הטמעה מהירה של פתרונות אבטחה אצל לקוחות.

בתגובה שלחה פאלו אלטו מכתב אזהרה לאורקה, שבו טענה כי העלאת הסרטון מהווה הפרת חוזה הנוגע לשימוש במוצר שלה, אותו אורקה רכשה לצורך הבדיקה. לפי ההסכם של פאלו אלטו, אסור ללקוחותיה לפרסם השוואות מוצרים מול המתחרים ללא אישור.

בעקבות מקרה זה מובילה בימים אלו אורקה יוזמה של "שקיפות בסייבר", שמטרתה לנגח את פאלו אלטו ותנאי החוזה הדרקוניים לכאורה שלה. היוזמה, שבה שותפות עם אורקה גם חברות סייבר אחרות, מסמנת ספקי סייבר שלא מאפשרים בתנאי החוזה לפרסם חוות דעת שליליות על המוצרים שלהם. עד כה סומנו כ-26 ספקים כאלו, כולל כמובן פאלו אלטו וגם קראוד סטרייק ו-VMware. במקביל סומנו 120 ספקים של כבוד שלא מכניסים מגבלות על איך ניתן להתייחס למוצרים שלהם.

"שכרנו עורכת דין שעברה על 200 הסכמים של חברות סייבר ובדקה את התנאים בהם", מספר שוע. "חלק מהחברות כמו סיסקו לא ידעו בכלל שיש להם סעיפים שמגבילים פרסום ביקורות ואחרי שהסבנו את תשומת ליבם, הם שינו את ההסכם. הסעיפים האלו הגיעו מחברה שהם קנו בעבר. אני חושב שיש ערך להשוואות המוצרים האלה שנותנות ידע למנהלי אבטחת המידע בארגונים ועוזרות להם להחליט איזה מוצר מתאים לצרכים שלהם".

באורקה עצמה בכל מקרה לא ממהרים לנהוג בשקיפות רבה בכל הנוגע לנתונים של החברה. אורקה כאמור לא מדווחת כמה מתוך הסכום שגויס ילך לקופתה וכמה יהווה עסקת סקנדרי ולמעשה בהודעה המקורית לא דיווחה בכלל על מכירת החזקות על ידי בעלי מניות קיימים. לדברי שוע, לאורקה מספר תלת ספרתי של לקוחות משלמים והכנסות של עשרות מיליוני דולרים, אך הוא אינו מפרט מעבר לטווח כללי מאוד זה. התשלום של לקוח לאורקה יכול לנוע בין אלפי דולרים למיליון דולר בשנה, תלוי בכמות השרתים בענן. לפחות בנושא העובדים באורקה מוסרים מידע מלא: החברה מעסיקה 200 עובדים כיום, כש-90 בערך מהם בישראל.