בשורה לעצמאים: ירדה מהפרק הדרישה להתקנת דלקן לטובת החזר מס

בספטמבר פורסם תזכיר חוק להערות הציבור, שקבע כי עצמאים נדרשים להתקין דלקן ברכבם כדי לקבל החזר מס • היום הוחלט כי הדרישה תוחל רק על רכבים מעל 3.5 טון

תדלוק / צילום: עינת לברון
תדלוק / צילום: עינת לברון

הבקשה המיותרת לקביעת דלקן ברכבם של העצמאים מתבטלת. השר במשרד האוצר, חמד עמאר, וסגן השר במשרד ראש הממשלה, אביר קארה, הודיעו כי התקנה להתקנת דלקן ברכבם של העצמאים תבוטל ולא תושת על רכבים פרטיים. מדובר בדרישה שעוררה את זעמם של עצמאים רבים והייתה עלולה לפגוע בזכויותיהם לקבלת החזרי מס. הוחלט כי הדרישה תוחל רק על רכבים מעל 3.5 טון, ולא על רכבים פרטיים ובעלי עסקים קטנים.

בחודש שעבר פורסם להערות הציבור תיקון לחוק הבלו על הדלק, שהיה אמור להשפיע על כל עצמאי שמחזיק רכב. במסגרת התיקון, שלפי האוצר נועד להמשיך את המאבק ל"מניעת הונאות בתחום הדלק", נקבע כי כתנאי לקבלת הישבון (החזר) על שימוש בדלק יידרש בעל הרכב להתקין ברכב בגינו נדרש ההחזר התקן תדלוק אוטומטי ולתדלק באמצעות ההתקן, וכן יידרש העוסק להציג בגין אותו החודש דוח ריכוז חודשי של הוצאות הדלק, ולא להציג חשבוניות נפרדות. דוח הריכוז החודשי מוגדר כדוח הכולל באופן מרוכז לגבי כל תדלוק שבוצע בחודש אחד ולגבי כלי רכב מסוים את כל הפרטים המופיעים בחשבונית מס, וכן כולל פרטים מסוימים לגבי כל תדלוק של כלי רכב. על-פי נוסח ההצעה, הכרה בהוצאות הדלק תחייב כל עצמאי בהתקנת התקן דלק ובמקרה שזה לא יותקן, יאבד העצמאי את הזכות לדרוש הכרה באותה הוצאה.

להערכת האוצר, תוספת הכנסות המדינה כתוצאה מצעד זה הייתה צפויה לעמוד על 280 מיליון שקל חדשים בשנת 2022 ועל 400 מיליון שקל בשנה משנת 2023 ואילך.

הדרישה עוררה זעם רב

הדרישה החדשה שתכננה המדינה להשית על העצמאים עוררה זעם בקרב העצמאים שטענו כי מדובר בפגיעה קשה בעצמאים, ששוב נתפסים על-ידי רשות המסים "כמעלימי מס עד שלא הוכח אחרת", ולכן המדינה מערימה עליהם קשיים. עוד נטען כי הדרישה להתקין התקן תדלוק ברכב תפגע בתחנות הדלק הקטנות והעצמאיות שלא עובדות עם התקני תדלוק (כיום ישנם מספר התקנים, כאשר המוכרים בהם הם "דלקן" של חברת דלק ו"פזומט" של חברת פז, כאשר גם לתחנות הדלק מיקה, טן, דור אלון וסונול ישנם התקנים) .

בהודעה שמסרו סגן השר במשרד ראש הממשלה קארה וכן השר במשרד האוצר עמאר על ביטול הדרישה מהעסקים הקטנים נמסר כי "שינוי הכללים היה אמור לגרום ולהעמיס חובות על עצמאים בעלי הרכבים, התקנה שאמורה למנוע הונאה בתחום הדלק, הייתה אמורה להכביד ולסרבל על כלל בעלי העסקים ולכן החלטנו לבטלה. ההחלטה הזאת הייתה אמורה להשפיע על כל עצמאי שמחזיק רכב". עם זאת, כאמור, הוחלט כי הדרישה להתקנת דלקן תוחל על רכבים מעל 3.5 טון.

לדברי קארה, "התקנת הדלקן ברכבם של העצמאים היא דוגמה קלאסית לרגולציה ובירוקרטיה שנבנתה בצורה לא נכונה. שוב השיטה לא נכונה, במקום להגביר את האכיפה, להגביר קנסות ובמקום להעניש את מעלימי המס, משיטים קנס על כל המשתמשים. אין סיבה להשית עוד בירוקטיה ולהכביד על העסקים שגם ככה קורסים תחת הנטל הבירוקרטי. אמשיך להילחם להורדת הבירוקרטיה, יוקר המחייה ולמען השוק החופשי״.

השר חמד עמאר הוסיף כי "נמשיך לדאוג ולוודא שלא יעשה עוול".

רו"ח איריס שטרק, נשיאת לשכת רואי החשבון, מברכת על ההחלטה לבטל את חובת התקנת דלקנים לעצמאים: "כפי שציינו במכתב עמדת לשכת רואי חשבון לשר האוצר, אביגדור ליברמן, ולמנהל רשות המסים ערן יעקב , זו הצעה שהטילה נטל כבד על ציבור העצמאים ולכן יש חשיבות רבה לביטולה. מדובר בעלות משמעותית נוספת לעצמאים אשר הרכב משמש בעסקם, הן מבחינת עלויות ההתקנה והתחזוקה השוטפת והיו בה הרבה בעיות, ולפיכך ביטולה הוא בשורה טובה עבור ציבור העצמאים. יש להילחם בהון השחור באמצעות כלים ייעודיים וממוקדים, ולא להכביד את הנטל על העסקים".

נשיא התאחדות המלאכה והתעשייה, יוסי אלקובי, מסר: "אנחנו מברכים על ההחלטה לבטל את הדרישה. דווקא בתקופה הזו, לאחר שהעסקים הקטנים עברו משבר כל-כך קשה, מן הראוי שרשות המסים תקל על העסקים הקטנים ולא תקשה עליהם. מצופה שרשות המסים תכיר בהוצאת הרכב על רכבי עבודה, ולא תעשה את ההפך על-ידי רגולציה מיותרת נוספת והעלאת העלויות לבעל העסק".

בעמדת התאחדות המלאכה והתעשייה שהוגשה לרשות המסים, שהוכנה על-ידי משרד עו"ד גיל אפרתי, הובהר כי המהלך הוא בבחינת ענישה קולקטיבית, "ניתן להציע חלופות פשוטות יותר להרתעת עברייני מס באמצעות בדיקת סבירות הצהרותיהם של בעלי עסקים שינסו 'לנפח' את חשבון הוצאות הדלק באמצעות הגשת חשבוניות פיקטיביות, ובכך להימנע מפגיעה בלתי מידתית בכלל ציבור העצמאים", אמר עו"ד גיל אפרתי.

בהתאחדות קבלו על התשלום שיושת על העצמאים בהתקנת הדלקן עצמו מכיסו, ועל כך שהשימוש בו מתבסס על אלמנט מתן אשראי, אשר יקשה על מסורבי אשראי (מצב שכיח למדי בעקבות משבר הקורונה) מלקבל את ההחזר.

עוד ציינו בהתאחדות כי מעבר לפגיעה בעצמאים, הצעת החוק אף תביא לפגיעה קשה בתחנות הדלק הקטנות שלא עובדות עם התקני תדלוק ואינן מכבדות דלקנים, ובמוטיבציה של בעלי הדלקן להגיע לתחנות דלק קטנות שאינן בהסדר כזה.