בולענים | בלעדי

4 חודשים אחרי קריסת חניון שערי צדק: התעלומה טרם נפתרה

עבודות המינהור התת-קרקעיות, השפעת חניון תת-קרקעי או חלחול מים? לפני ארבעה חודשים בדיוק נפער בור עצום בחניון בית החולים שערי צדק שבלע לתוכו מספר מכוניות, ובנס לא נפגע איש • הבור אולי כוסה, אך הסיבה להיווצרות הבולען הירושלמי טרם התבררה • מעקב גלובס

הבור שנפער בחניון בית החולים / צילום: Reuters, ILAN ROSENBERG
הבור שנפער בחניון בית החולים / צילום: Reuters, ILAN ROSENBERG

ללא התרעה מוקדמת נפער לפני ארבעה חודשים בדיוק בור עצום בחניון "דשא" שבמתחם בית החולים שערי צדק בירושלים. שבע מכוניות שחנו במקום נפלו לתוך הבולען הירושלמי, אך בדרך נס איש לא נפגע. מנהל בית החולים, פרופ’ עופר מרין, שמיהר למקום, הסביר בתוך זמן קצר לצוותי התקשורת הרבים שהגיעו למקום כי הבור נפער "ככל הנראה כתוצאה מעבודות החפירה של המנהרות". כוונתו הייתה למקטע כביש תת-קרקעי באורך 2.5 ק"מ שנחפר בבטן האדמה כחלק מפרויקט לבניית כביש כניסה חדש לבירה. הפרויקט שאמור להיפתח בסוף 2022 הינו משותף לחברת שפיר, שבשליטת משפחת שפירא, ושותפתה האיטלקית חברת פיצרוטי, כאשר מזמינת העבודות היא חברת נתיבי ישראל.

יצוין כי במקביל לקריסה של החניון, התקיימה קריסה בדופן העליונה של אחת המנהרות באזור שמתחת לחניון. כפי שחשף גלובס בעבר, למרות שנתיבי ישראל היא מזמינת העבודה, ולכן קשורה אליה ישירות, היא הייתה הגורם היחיד שבדק את הסיבות לקריסה, מבלי שיש גורם אובייקטיבי שאמון על הנושא.

מעקב שמבצע גלובס מצא כי בימים האחרונים כוסה הבור סופית, כחלק מעבודות שיקום שמבצעת נתיבי ישראל במקום, וזאת אחרי סיום הבדיקות וסקרי הקרקע שהם ביצעו. מבדיקתנו לא עלה בידיהם לקבוע בצורה נחרצת מה הייתה הסיבה הישירה להיווצרות הבולען. גם בבית חולים שערי צדק הודו כי אין בידיהם כל מידע שעשוי להצביע על כך, וכי הם לא מעוברים בפעולות ההנדסיות שמבוצעות בקרקע.

סתימת הפיר בחניון שערי צדק / צילום: יוסי זמיר
 סתימת הפיר בחניון שערי צדק / צילום: יוסי זמיר

בחברת נתיבי ישראל מסרו לגלובס לגבי בדיקתם כי, "בימים אלה מושלם שלב הבדיקה בשטח כחלק מהליך הבדיקה הנדסי-מקצועי יסודי הבוחן את הנסיבות לאירוע קריסת החניון החיצוני בבית החולים שערי צדק בירושלים. במקביל צוותים הנדסיים פועלים לתיקון הנזקים שנגרמו במקום, שטובת הציבור עומד כל העת מול ענייהם של מקבלי ההחלטות, על אף שטרם ניתן לקבוע את הסיבה אשר גרמה לכך. צוות הבדיקה, הכולל אנשי מקצוע מובילים בתחומם מהארץ ומהעולם במגוון דיסיפלינות, בהם גיאולוגיים המתמחים בקרקע הייחודית לאזור, מומחי ניקוז ומהנדסים אזרחיים המומחים בעבודות בתחום הקונסטרוקציה ומינהור, ביצע אלפי בדיקות הכוללות הוצאת קדחי קרקע בעומקים משתנים עד 70 מטרים מפני הקרקע.

בשלב זה טרם ניתן לקבוע מה האירוע או שילוב האירועים שגרם לאירוע הקריסה, שכן באותו תא שטח התרחשו תהליכים רבים אשר יכלו להשפיע על היווצרות המקרה, בהם הקמת חניון תת-קרקעי חפור בעומק 7 קומות המכיל 800 מקומות חניה שנפתח באפריל, חיחול משמעותי ומתמשך של מי הגיחון, כריית מנהרות ונוספים", נמסר.

עוד מסרו מנתיבי ישראל כי פעולות הכרייה של המנהרה התת-קרקעית באזור שמתחת לחניון הסתיימו שבעה חודשים לפני קריסת החניון, וכי פעולת חפירה המנהרה באזור זה נעשתה בשיטת "כריה מכאנית שמרנית, על מנת להבטיח את תפקודו השוטף של בית החולים, על אף שבשיטה המקובלת, בה נעשה שימוש בפיצוצים מבוקרים יכלה לקצר את משך הכריה בעשרות מונים. יצוין כי לאורך כלל עבודות הכריה, שכאמור הסתיימו חודשים קודם לכן, לא נרשמה אף סטייה בתזוזות הקרקע - דבר המעיד על תקינותו של ההליך".