סינגפור צפויה להגדיל את שליטתה בתכנים באינטרנט

הממשלה אומרת שהחוק החדש יבלום ניסיונות להשפעה זרה, אבל מתנגדיו אומרים שהצעדים עשויים לשמש להשתקת ביקורת

אישה צעירה בטלפון שלה בסינגפור / צילום: Shutterstock, ד''ר דייויד סינג
אישה צעירה בטלפון שלה בסינגפור / צילום: Shutterstock, ד''ר דייויד סינג

הגוף המחוקק בסינגפור אישר הצעת חוק שאמורה למנוע השפעות של מדינות זרות על ידי שתיתן לממשלה כוחות חדשים לשליטה בתוכן באינטרנט, על אף ביקורות שהזהירו ממצב בו פקידים בכירים יוכלו להשתמש בכוחות אלה להשתקת קולות המתנגדים להם.

תומכי הצעת החוק, שעברה ביום שני ומחכה לחתימת הנשיא, אומרים שהיא תמנע מזרים ומנציגיהם המקומיים להשתמש ברשתות חברתיות ואפליקציות מסרים התערבות בענייניה של סינגפור. מתנגדי ההצעה אומרים שבאותה קלות תוכל ממשלת המדינה, שמאז שזכתה לעצמאות נשלטת על ידי מפלגה אחת, לחסום קולות מבקרים, לקצץ להם מימון או לרגל אחר פעילותם המקוונת.

מדינות ברחבי העולם דנות בשאלה איך לעצור התערבות באינטרנט על ידי ממשלות זרות, לאחר מקרים כמו התערבות רוסיה בבחירות הנשיאותיות בארה"ב ב־2016.

"האינטרנט יצרה מדיום חדש וחזק לחתרנות", אמר שר המשפטים וענייני המולדת ק' שנמוגם בדיון בפרלמנט ביום שני. "מדינות מפתחות באופן פעיל יכולות התקפיות והגנתיות, כזרוע לוחמה שהיא שווה או חזקה לכוחות הקרקע, האוויר והים שלהן".

החוק נגד התערבות זרה (צעדי נגד) ייתן למשרד ענייני המולדת של סינגפור כוחות חדשים מול חברות רשתות חברתיות ואחרות המארחות תוכן שלהן באינטרנט. המשרד יהיה רשאי להורות לחברות למסור פרטים על המשתמשים, לחסום תוכן שנחשב לסיכון ביטחוני ולהסיר אפליקציות.

המשרד עשוי גם להכריז על אנשים וישויות מסוימות כ"ישויות בעלות משמעות פוליטית" ולהורות להן להוציא גילויים על מקורות מימון זר ואולי אף לוותר עליו.

שנמוגם, השר למשפטים ולענייני המולדת, ציין את המקרה של הואנג ג'ין, אקדמאי סיני־אמריקאי שגורש מסינגפור ב־2017 בגלל האשמות ששיתף פעולה עם סוכני מודיעין זרים להשפעה על בכירי הממשלה. ממשלת סינגפור לא פירטה לאיזה מדינה סייע לכאורה האקדמאי.

שליטת המפלגה המובילה בפרלמנט אפשרה לה להתגבר על התנגדויות מחוקקי האופוזיציה לאחר דיון שארך 10 שעות.

מבקרי החוק אמרו שהוא ייתן למשרד לענייני המולדת יותר מדי כוח ללא בקרה משפטית. הם אמרו שהחוק עשוי להיות מיושם נגד אקדמאים, עמותות ועיתונאים. בארגון הצרפתי עיתונאים ללא גבולות כינו את החוק "מפלצת מבחינה חוקית עם השלכות טוטליטריות".

"אם נקבל את זה שכוחות כל כך נרחבים ומוגדרים באופן כה נרחב אמורים להיחקק להתמודדות עם התערבויות זרות, אז הפרלמנט הזה צריך להבטיח העברה של מנגנוני פיקוח לא פחות חזקים שימנעו ניצול לרעה של השררה", אמר מנהיג האופוזיציה פריטם סינג במהלך הדיון.

ב־2019, העבירה סינגפור חוק לא פחות שנוי במחלוקת נגד מה שהגדירה כשקרים באינטרנט. על פי אותו חוק כלי תקשורת חדשותיים ופלטפורמות רשתות חברתיות כמו פייסבוק נאלצו לפרסם תיקונים לתכנים שהממשלה קבעה שהם שגויים.