לימודי משפט וטכנולוגיה, קליניקה לנכי צה"ל וסרטוני מציאות מדומה - מה חדש השנה בלימודי המשפטים?

כ-15 אלף סטודנטים למשפטים יחלו את שנת הלימודים בשבוע הבא • מהי האוניברסיטה הפופולרית ביותר, ומה מציעות הפקולטות השונות לעורכי הדין לעתיד?

בוגרי לימודי משפטים בטקס סיום הלימודים / צילום: תמר מצפי
בוגרי לימודי משפטים בטקס סיום הלימודים / צילום: תמר מצפי

כ-15 אלף סטודנטים למשפטים יחלו את שנת הלימודים בשבוע הבא. הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדווחת כי בשנה שעברה עלה מספר הסטודנטים בכל תחומי הלימוד, אך במיוחד במשפטים - ב-17.4%.

מספר הסטודנטים למשפטים בתואר הראשון עמד בשנה שעברה על 14.5 אלף, המהווים 7% מכלל הסטודנטים לתואר הראשון. 54% מהסטודנטים לתואר הראשון במשפטים הן נשים (7,893) - כך על-פי נתוני המל"ג.

82% מהסטודנטים למשפטים בישראל לומדים במכללות. מדובר על 11,929 סטודנטים שלמדו בשנה האחרונה במכללות; ורק 2,646 סטודנטים, המהווים 18% מכלל הסטודנטים למשפטים, לומדים באוניברסיטאות.

לימודי המשפטים נמצאים במקום השלישי בקושי להתקבל לאוניברסיטה - היחס בין כמות המועמדים למתקבלים לעדיפות הראשונה עומד על 2.4, כאשר המקצוע הקשה ביותר להתקבל אליו הוא רפואה עם יחס של 4.7, ואחריו אדריכלות עם יחס של 2.9.

האוניברסיטה הפופולרית ביותר בלימודי משפטים היא אוניברסיטת תל אביב, שבה למדו בשנה שעברה, לפי נתוני המל"ג, 853 סטודנטים לתואר ראשון במשפטים; אחריה בר-אילן עם 778 סטודנטים; האוניברסיטה העברית עם 697 סטודנטים; ואוניברסיטת חיפה עם 318 סטודנטים בלבד. באוניברסיטת רייכמן למדו בשנה שעברה, כשעוד הוגדרה כמכללה, 1,209 סטודנטים.

המכללה בה למדו בשנה שעברה המספר הגדול של הסטודנטים היא הקריה האקדמית אונו עם מספר עצום של 5,470 סטודנטים. לצד זאת, שיעור הנבחנים מהמכללה בבחינות לשכת עורכי הדין האחרונות עמד על 57% בלבד.

לאחר מכן בדירוג המכללות נמצא המרכז האקדמי למשפט ולעסקים עם 1,384 סטודנטים, המכללה למינהל בראשון לציון עם 989 סטודנטים, מכללת נתניה עם 993 סטודנטים. שער משפט - 722 סטודנטים, מכללת ספיר עם 533 סטודנטים והמרכז האקדמי פרס עם 432 סטודנטים. המכללה הקטנה ביותר היא המכללה האקדמית בצפת, בה למדו בשנה שעברה 192 סטודנטים בפקולטה למשפטים.

אז מה חדש בלימודי המשפטים?

תוכנית ראשונה מסוגה לסיוע לנכי צה"ל

הקריה האקדמית אונו היא המכללה הפרטית הגדולה ביותר בישראל. בראש הפקולטה למשפטים עומד הדקן ד"ר אלעד פינקלשטיין, שהחליף את פרופ' יובל אלבשן. בשנת הלימודים הקרובה יחלו ללמוד בפקולטה למשפטים כ-1,200 סטודנטים חדשים, והם יצטרפו לכ-3,500 סטודנטים שלומדים בפקולטה כיום. הלימודים מתקיימים בקריית אונו, בחיפה, בירושלים ובקמפוסים חרדיים באור יהודה ובירושלים. אחד החידושים השנה הוא תוכנית לאוכלוסייה פלסטינית וישראלית במזרח ירושלים.

בין בוגרי המכללה: ח"כ משה ארבל, שרת העלייה והקליטה פנינה תמאנו שטה והשופט הצבאי החרדי הראשון שאול ארבל.

השנה תפתח לראשונה קליניקה להכרה בנכות צה"ל על רקע פרשת איציק סעידיאן, שהיה לוחם במבצע "צוק איתן" ונאבק לקבל הכרה על הטראומה שעבר בצבא. הקליניקה היא ראשונה ויחידה מסוגה בארץ ותסייע לחיילי וחיילות צה"ל בהכרה בנכות צבאית עקב מחלה או פציעה במסגרת שירות בכוחות הביטחון.

באונו שמים דגש גם על חיבור לשוק התעסוקה ולהתפתחות בגזרה הטכנולוגית, ומציעים תכנים במשפט וטכנולוגיה, בהם דיני סייבר, בלוקצ'יין ובינה מלאכותית.

האוניברסיטה עם המעבר הגבוה ביותר בבחינות הלשכה

האוניברסיטה העברית, שלה אחוזי המעבר הגבוהים ביותר בבחינות לשכת עורכי הדין האחרונות (97%), מייצאת מדי שנה מתמחים לבית המשפט העליון, לפרקליטות המדינה ולמשרדי עורכי הדין הגדולים.

בין בוגרים הבולטים: ראש הממשלה נפתלי בנט, נשיא המדינה לשעבר ראובן (רובי) ריבלין ופרופ' אהרן ברק, נשיא בית המשפט העליון לשעבר.

הפקולטה למשפטים, שבראשה עומדת פרופ' דפנה זמיר-לוינסון, מדורגת במדד שנחאי הבינלאומי במקום הראשון בישראל ובמקום ה-30 בעולם. לדברי האוניברסיטה, חתך הקבלה הוא הגבוה ביותר מבין המוסדות המשפטיים בארץ.

בפקולטה שמים דגש על שילוב לימודי משפטים עם תחומי ידע נוספים, למשל פילוסופיה וכלכלה, תוכניות חילופי סטודנטים בינלאומיות וקליניקות ומרכזי התנדבות. השנה צפויים להתחיל 280 סטודנטים בשנה הראשונה לתואר הראשון.

בבר-אילן שמים דגש על סביבה וטכנולוגיה

באוניברסיטת בר-אילן הקטינו השנה את מספר הסטודנטים והעלו את רף הקבלה כדי לייצר יחס קטן יותר של סטודנטים למרצים. 265 סטודנטים יתחילו את השנה הראשונה במשפטים. הפקולטה שמה דגש על תחום הסביבה ומציעה היצע משמעותי של קורסים בתחום.

דיקן הפקולטה, פרופ' אורן פרז, אמר לגלובס כי "היום בכל משרדי עורכי הדין הגדולים יש מחלקה סביבתית. זה תחום שנהיה משמעותי בחיים ובכלכלה ומשפיע גם על עולם המשפט. בפקולטה יש תוכנית של רגולציה ומדיניות סביבתית לתואר שני. הנושא הסביבתי יתפוס תפקיד מפתח בחיים של ישראל בעתיד הקרוב".

בפקולטה שמים דגש גם על החיבור בין משפט וטכנולוגיה, מתוך אמונה שהנושא של טכנולוגיה הכוללת בינה מלאכותית ישפיע מאד על עולם המשפט. "הטכנולוגיה היא אחד האתגרים הגדולים של המשפט. בחזית של הדיון המשפטי והרגולטורי איך להתמודד עם בינה מלאכותית המעלה שאלות אתיות", הוסיף פרופ' פרז.

האוניברסיטה שבה למד נשיא המדינה

באוניברסיטת תל אביב, הזוכה לאחוזי מעבר גבוהים במיוחד בבחינות הלשכה (94%), יחלו השנה כ-350 סטודנטים את לימודי המשפטים. מתוכננים ללמד בפקולטה 1,300 תלמידים לתואר ראשון, 350 לתואר שני ו-80 לתואר שלישי.

בין בוגרי הפקולטה ניתן למצוא את נשיא המדינה יצחק (בוז'י) הרצוג ואת נשיאת בית המשפט העליון, השופטת אסתר חיות.

הפקולטה מציעה תוכנית לקידום סטודנטים ערבים, תוכנית לבוגרי החינוך החרדי ותארים דו-חוגיים, שהפופולריים בהם הוא השילוב עם חשבונאות, כלכלה וניהול. בנוסף קיימת תוכנית למשפט ויזמות, בה הסטודנטים מפתחים מיזמים בתחום הליטיגציה ומספקים תמיכה משפטית למיזמים בקמפוס.

לדברי דיקן הפקולטה למשפטים, פרופ' שרון חנס, העיקרון המנחה את הפקולטה הוא "שילוב של מחקר מקורי בחוד החנית, עם הוראה איכותית ומתקדמת ומעורבות חברתית וקהילתית. השילוב הזה מוכיח את עצמו. בוגרי הפקולטה תופסים מדי שנה את מקומות ההתמחות היוקרתיים ביותר ומשפיעים במידה ניכרת על החברה הישראלית והמשק".

רייכמן: המכללה שהפכה לאוניברסיטה השנה

אוניברסיטת רייכמן, שקיבלה לאחרונה את תואר האוניברסיטה, שמה דגש על הכשרה מעשית ומפעילה 12 קליניקות משפטיות המאפשרות לסטודנטים להיחשף לעולם המשפט המעשי. כחלק מהחשיבות שנותן בית הספר לתחום המשפט והטכנולוגיה, לראשונה יחויבו הסטודנטים ללמוד קורס "מבוא למשפט וטכנולוגיה" כאחד מקורסי החובה בתואר.

באוניברסיטה לומדים משפטים יחד עם תואר בממשל, פסיכולוגיה או מינהל עסקים במשך 4 שנים. השבוע נכנס לתפקידו דיקן חדש לבית הספר למשפטים - פרופ' ליאור זמר, שהחליף את פרופ׳ אמנון להבי.

מגפת הקורונה, שחייבה לימודים מרחוק, הביאה את האוניברסיטה לפתח שימוש בטכנולוגיית מציאות מדומה בשיטה של "חקר מקרה" (case studies), בשיעורים שמנוהלים באמצעות סרטוני מציאות מדומה. בנוסף, השנה ייפתח המחזור השני של קורס בנושא בינה מלאכותית ואתיקה במסגרת הכשרת מנהלים בשיתוף מיקרוסופט ישראל.

דיני חברות הזנק ופינטק

לפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה הצטרף נשיא בית העליון בדימוס פרופ' אשר גרוניס והשנה נפתחה בהרצאתו לתלמידים החדשים. לפקולטה יצטרפו השנה 125 סטודנטים חדשים והיא מציעה קורסים בתחומים חדשניים במשפט ובטכנולוגיה ומאפשרת התנסות מעשית בסדנאות עם עיריית חיפה והתביעה המשטרתית. בפקולטה היצע קורסים ייחודי בתחום יישוב הסכסוכים, הכשרת מגשרים וקורס ליישוב סכסוכים בטכנולוגיה.

לדברי דיקן הפקולטה פרופ' אורן גזל-אייל, השנה הצטרפו לסגל הפקולטה מספר חברים אשר ילמדו נושאים חדשניים כגון דיני חברות הזנק, פינטק ודיני מלחמה בעידן הרובוטיקה.

קליניקות לתיקון ושינוי חברתי

במכללה למינהל יחלו ללמוד כ-350 סטודנטים חדשים השנה. במועד בחינות הלשכה האחרון אחוז המעבר הגבוה ביותר מבין המכללות היה של המכללה למנהל ועמד על 67% מהנבחנים.

הפקולטה מציעה לסטודנטים שתי תוכנית לתואר ראשון כפול - משפטים וחשבונאות, ומשפטים וכלכלה. במכללה שמים דגש בקליניקות על עבודה מעשית משפטית-חברתית, לקידום ערכים של תיקון ושינוי חברתי.