הראל ממשיכה להסתער על יזמיות הנדל"ן: משקיעה 60 מיליון שקל בחברת עץ השקד

על פי תנאי העסקה, שנחשפה בגלובס, תרכוש קבוצת הביטוח 20% ממניות עץ השקד ותקים עמה מיזם משותף לבניית מקבצי דיור המיועדים להשכרה

איציק טאוויל / צילום: מיה כרמי־דרור
איציק טאוויל / צילום: מיה כרמי־דרור

הגאות בשוק הנדל"ן למגורים בישראל ובפעילות של יזמיות הפרויקטים ממשיכה לקרוץ לגופים המוסדיים הגדולים, שאחד המשקיעים הפעילים ביניהם הוא קבוצת הביטוח והפיננסים הראל  שבשליטת משפחת המבורגר.

בימים האחרונים השלימה הראל את העסקה לרכישת 20% מחברת עץ השקד נדל"ן. עבור חלקה בעסקה, שעליה פורסם לראשונה בגלובס בחודש אפריל, תשלם הראל סכום של 60 מיליון שקל, המשקף לעץ השקד שווי של כ-300 מיליון שקל אחרי הכסף. בהראל ובעץ השקד ציינו כי כחלק משיתוף פעולה זה, השתיים יקימו תאגיד משותף אשר יפעל לבניית מקבצי דיור המיועדים להשכרה.

"הראל זיהתה את תחום המגורים בישראל כתחום מעניין להשקעה, ולצד פעילותה בשוק הסחיר החליטה להשקיע גם בחברות נדל"ן למגורים איכותיות בשוק הפרטי", אמר איציק טאוויל, מנהל אגף הנדל"ן ואגף האשראי בחטיבת ההשקעות של הראל. הוא הוסיף כי ההשתתפות במיזם המשותף מבטאת הבעת אמון בתחום הדיור בישראל בכלל, ובדיור להשכרה בפרט.

עץ השקד נמצאת מאז שנת 2006 בשליטת אבי מנדלר, המשמש כיו"ר ומנכ"ל הקבוצה, והיא מעסיקה כ-200 עובדים. הזרוע הביצועית של הקבוצה היא עץ השקד הנדסה, שהמנכ"ל והשותף בה הוא יניב שפטניצקי.

עץ השקד אחראית לבניית שכונת "הרכס" בעתלית, פרויקט "זמנהוף מגורי יוקרה" בתל אביב ופרויקט "NXT Towers" בבת ים, ועל פי אתר האינטרנט שלה היא משווקת כיום מספר פרויקטים, בין היתר בעכו, ביבנה ובקיסריה. חלק מהפרויקטים מבוצעים עבור חברות נדל"ן אחרות, והיא פועלת גם במסגרת תוכנית מחיר למשתכן. לעץ השקד יש גם פעילות שאינה בתחום הנדל"ן למגורים - בין השאר היא בונה מרכז מסחרי בטירת כרמל ומבנה ציבור בעפולה וכן היא העומדת מאחורי בניית בניין "כאן תאגיד השידור" בירושלים.

השקעות בחברות אלמוג וחנן מור

עבור הראל זו אינה ההשקעה היחידה ובוודאי לא הראשונה בחברת נדל"ן שפעילה בשוק המגורים. בחודש יולי פורסם בגלובס על מו"מ להשקעה בחברת הנדל"ן הוותיקה אלמוג (כ.ד.א.י). הראל מקיימת מגעים לרכישת כ-20% מחברת הנדל"ן הפרטית, בהשקעה המוערכת בכ-140 מיליון שקל לתוך החברה, המשקפת לאחר השלמת העסקה שווי של כ-700 מיליון שקל לאלמוג.

 
  

בחודש ינואר השקיעה קבוצת הביטוח 40 מיליון שקל בחברת הנדל"ן היזמית חנן מור, הנסחרת בבורסה, שבה היא מחזיקה כיום בכ-9% מהון המניות (חלק מהמניות הוחזקו עוד קודם להקצאה בינואר האחרון); מאז ההשקעה עלתה מניית חנן מור בכ-30% ושווי ההחזקה של הראל עומד על 69 מיליון שקל.

חודשים ספורים לפני כן חברה הראל לחברת הנדל"ן הפרטית תדהר, לשיתוף פעולה בתחום הייזום, הפיתוח והרחבת תיק הנדל"ן שלהן, כשהכריזו על "שיתוף פעולה אסטרטגי בהיקף של מיליארדי שקלים בשוק הנדל"ן המניב".

"כניסה לתחום ההשכרה בטווח הארוך"

בשיחה שקיים עם גלובס בחודש יולי, התייחס טאוויל להשקעה כמו שביצעה החברה בעץ השקד ובתדהר, והסביר כי הראל יכולה גם ליהנות ממכירות שחברת הנדל"ן מבצעת כחברה יזמית, וגם לאפשר כניסה לתחום הדירות להשכרה. 

"אנחנו רוצים לעשות הרבה פרויקטים, ובמקביל, ולכן חברנו ליזמים", אמר טאוויל. "עם ההשקעות שביצענו באותן חברות, הראל מרוויחה מכל העולמות - יש לנו פלטפורמה משותפת עם יזמים שמתכננים, בונים, מתנהלים מול הרשויות, ומביאים את היכולות היזמיות של החברות שלהן, ואנחנו מביאים את היכולות הפיננסיות. אם ננהל את זה נכון יחד, יהיה לנו קל לקבל פרמיה על מחיר השוק. אנחנו רוצים גם ליהנות מעליית המחירים הנוכחית, וגם ליהנות לטווח ארוך בתחום ההשכרה".