השביתה במעונות היום: לאן נעלמו המלצות הוועדה הממשלתית לרפורמה במעונות מ-2019?

ב-2019 הקימה הממשלה ועדה בעקבות המחאה על מצוקת כוח-האדם במעונות היום  והדרישה להיטיב את שכר המטפלות • יו"רית הוועדה לזכויות הילד ח"כ מיכל שיר מנסה כיום להתחקות אחר המלצות הוועדה, אלא שהיא לא הגישה כלל מסקנות בשל ויכוח עם האוצר, וגם פרוטוקול הדיונים נעלם כלא היה

מעונות יום / צילום: Shutterstock, PhotoMavenStock
מעונות יום / צילום: Shutterstock, PhotoMavenStock

בשבוע האחרון מנסה יו"רית הוועדה לזכויות הילד ח"כ מיכל שיר להתחקות אחר המלצות ועדה ממשלתית שהוקמה ב-2019 והוסמכה למצוא מתווה לפתרון בעיית המעונות לפעוטות בתוך 150 ימים.

אי אז, בעקבות שביתה בת יום אחד של מעונות היום המפוקחים שהגיעה במחאה על מצוקת כוח-האדם והדרישה להיטיב את שכר המטפלות, החליטה הממשלה להקים ועדה שהמלצותיה יהיו הבסיס לרפורמה המתבקשת בתחום. אולם מבדיקת גלובס עולה כי הוועדה לא הגישה כלל מסקנות בשל ויכוח עם משרד האוצר, וגם פרוטוקול הדיונים נעלם כלא היה.

הוועדה הבין-משרדית הוקמה ב-14 בפברואר 2019 תחת השם "הוועדה הבין משרדית לשיפור וייעול מערך מעונות היום" תחת זרוע התעסוקה במשרד העבודה והרווחה (שמאז נדדה למשרד הכלכלה) וקיימה לפחות חמישה מפגשים. על פי הלו"ז המתוכנן הייתה הוועדה אמורה להגיש המלצות בתוך 150 ימים לקראת חודש יולי באותה שנה לאחר שהתקיימו כחמישה מפגשים מדווחים, אולם מאז נעלמו עקבותיה.

לדיוני הוועדה הוזמנו מומחים מהאקדמיה ונציגי ארגונים המפעילים מעונות יום. לצד הדיונים, הוועדה נקטה מהלך של שיתוף הציבור בנושא, בין היתר, באמצעות הרשתות החברתיות, אך לכל אלו אין היום כל תיעוד. גורמים המעורים בנושא טוענים כי בשל לחץ שהפעיל אז משרד האוצר על חברי הוועדה וזרוע העבודה - ההמלצות נגנזו.

יתרה מכך אומרת ח"כ שיר, שחיפשה אחר המסקנות והפרוטוקול בניסיון לפתור את המשבר הנוכחי, כי "מדובר בפרוטוקול של ועדה ממשלתית שאמור להיות זמין לדרישת הכנסת ולאפשר שקיפות. זו פגיעה מהותית ביכולת של הכנסת לפקח על עבודת הממשלה".

מתברר כי כבר ביולי 19 דרשו המעונות את אותן דרישות שהם דורשים היום ממשרד הכלכלה והאוצר - השוואת שכר המטפלות לזה של הסייעות בגנים העירוניים שלטובת העניין נדרשים שני מיליארד שקל. שנתיים אחרי, הדרישות נותרו זהות, מצוקת כוח-האדם התגברה ומעונות היום נותרו מול שוקת שבורה וללא כל מענה ממשרדי הכלכלה והאוצר והעומדים בראשם. כך הורים ללמעלה מ-50 אלף פעוטות נמצאים בבית מאז יום ראשון בשל שביתה שסיומה לא נראה באופק.

במשרד האוצר לא נותנים מענה לדרישות ודורשים מארגוני המעונות להמתין שנתיים נוספות עד ל-2023, מועד התקציב הבא. במשרד הכלכלה לא מתאמצים לפתור את הבעיה בטענה שמעונות היום עוברים בעוד חודשיים לאחריות משרד החינוך. רק שגם כאן המשרד לא מדייק בפרטים - האחריות על הכשרת המטפלות תעבור לחינוך, אך האחריות על שכר המטפלות תישאר בידיה של השרה אורנה ברביבאי.

זרוע העבודה במשרד הכלכלה מסרה בתגובה כי" בוועדה זו לא גובשו הסכמות לאור מחלוקות בין חברי הוועדה בשל התנגדות האוצר ולכן לא פורסמו".

משרד האוצר מסר בתגובה כי "הוועדה של משרד העבודה והרווחה לא פרסמה המלצותיה ולכן לא התקיים דיון במסקנותיה".