מיקרוסופט מסתערת על עובדי ההייטק בישראל, ויוצרת לסטארט-אפים כאב ראש

ענקית הטק הודיעה על כוונתה להקים בתוך 4 שנים עוד חמישה מרכזי פיתוח בישראל, ביניהם בבאר שבע ובתל אביב • החברה, המעסיקה 2,000 עובדים בישראל, חוותה תקופת זוהר במגפה, והתרחבותה צפויה להחריף את התחרות האדירה על עובדים ישראלים

קמפוס מיקרוסופט בהרצליה / צילום: עמית גרון
קמפוס מיקרוסופט בהרצליה / צילום: עמית גרון

מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח הודיעה על כוונתה להגדיל משמעותית את כוח האדם שלה בישראל. מיקרוסופט מעסיקה כ-2,000 עובדים בשלוחות המחקר והפיתוח בישראל ושואפת לגדול עד ל-4,500 עובדים בתוך ארבע שנים.

כדי לאכלס את הגידול בעובדים, מיקרוסופט מתכוונת להקים עוד חמישה מרכזי פיתוח בישראל, בנוסף לארבעה שיש לה כרגע. רק בשנה שעברה סיימה מיקרוסופט את בניית הקמפוס החדש והמפואר שלה בהרצליה פיתוח, בהשקעת ענק של 350 מיליון שקל, המשתרע על שטח של 46 אלף מ"ר. בנוסף אליו לחברה מרכז פיתוח של כ-6,600 מ"ר במגדל מידטאון בתל אביב שמעסיק מאות עובדים. מרכזי פיתוח קיימים נוספים של מיקרוסופט יש בחיפה ובנצרת.

לפי התוכנית שהציגה החברה השבוע, מיקרוסופט תבנה עוד מרכז פיתוח בהרצליה שיאכלס כ-1,000 עובדים, בצמוד למרכז הקיים שלה בעיר. בנוסף מתכננת מיקרוסופט קמפוס חדש בתל אביב שיתפרס על פני 25 אלף מ"ר ויאכלס יותר מ-1,000 עובדים. מרכזי פיתוח של החברה בבאר שבע ובירושלים צפויים להיפתח כבר בשנה הבאה, והמיקום של המרכז החמישי טרם נקבע.

מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ''לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח / צילום: איל יצהר
 מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, מנכ''לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח / צילום: איל יצהר

לדברי מנכ"לית מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח מיכל ברוורמן-בלומנשטיק, בחלק מהמקרים החברה תבנה מבנים חדשים, כמו שעשתה בהרצליה פיתוח, ובחלק מהמקרים תשכור שטחי משרדים. לפי הערכות, המהלך של הקמת מרכזי הפיתוח ידרוש השקעה של מאות מיליוני שקלים לפחות.

גידול של 30% בכוח האדם בתקופת הקורונה

מרכזי הפיתוח של מיקרוסופט פועלים בישראל מאז 1991. ישראל הייתה למעשה המדינה הראשונה שבה נפתח מרכז פיתוח של מיקרוסופט מחוץ לארה"ב. בישראל פועלות 30 קבוצות מוצר שונות של מיקרוסופט שעוסקות בעולמות כמו אבטחת מידע, ענן, ביג דאטה, בריאות דיגיטלית, חומרה, נהיגה אוטונומית ובינה עסקית. במיקרוסופט לא מסרו פרטים אילו קבוצות יגדלו במסגרת המהלך, אך לדברי ברוורמן-בלומנשטיק יהיו כאלו שיגדלו יותר מאחרות.

כוח האדם הנוכחי של מיקרוסופט בישראל כבר גדל ב-30% בשנה וחצי האחרונות והתוכנית הנוכחית ממשיכה מגמה זאת. ברוורמן-בלומנשטיק אמרה כי ההתרחבות מעידה על החשיבות הרבה שמיקרוסופט מייחסת לפעילות הפיתוח שלה בישראל ולאמון הנדיר שלה בטאלנט הישראלי. מיקרוסופט ממשיכה להרחיב את פעילות הפיתוח בישראל אף שמבחינת המכירות בארץ ספגה החברה מפלה השנה, כאשר לא זכתה במרכז הענן של משרדי הממשלה, שבו נחשבה לפייבוריטית. הזוכות במכרז הן גוגל ואמזון.

עם זאת, ההתרחבות בישראל משקפת בסופו של דבר גם את הטרנד הכולל של צמיחה במיקרוסופט בכל העולם. ענקית הטכנולוגיה, כמו שאר ענקיות הטק, חוו תקופת זוהר עסקית במגפת הקורונה שאילצה ארגונים לעבור לעבודה מרחוק והצמידה את האזרחים לאונליין. בשנת הכספים שהסתיימה ביוני, רשמה מיקרוסופט הכנסות של 168 מיליארד דולר, עלייה של 17% בהשוואה לשנה קודמת. הרווח הנקי של מיקרוסופט קפץ ל-61 מיליארד דולר, זינוק של כ-40%.

נכון ל-2021 העסיקה מיקרוסופט 103 אלף עובדים בארה"ב, עלייה לעומת 96 אלף ב-2020 ו-85 אלף ב-2019. מחוץ לארה"ב עלה כוח האדם של החברה מ-59 אלף ב-2019, ל-67 אלף ב-2020 ו-78 אלף ב-2021.

"מדינת ההייטק עדיין נמצאת בתל אביב"

ההודעה של מיקרוסופט מגיעה בתקופה בה התחרות על גיוס עובדים בהייטק הישראלי אגרסיבית במיוחד. אף שאינן מצהירות על כך בפומבי, גם שאר ענקיות הטכנולוגיה מגדילות את כוח האדם שלהן בישראל, והן מחפשות כוח אדם מיומן כדי לתמוך בצמיחה שלהן. לצד זה, חברות וסטארט-אפים ישראלים מגייסים סכומי שיא של מימון דרך הנפקות או בשוק הפרטי וגם הם זקוקים לכוח אדם מיומן כדי לגדול ולהביא מוצרים חדשים לשוק.

חלק מהצמיחה במספר העובדים של מיקרוסופט תגיע מרכישה של סטארט-אפים ישראליים, כפי שהחברה עושה לא מעט בשנים האחרונות. בשנה שעברה למשל רכשה הענקית למשל את הסטארט-אפ הישראלי סייבר אקס, שעסק בהגנה על תשתיות תעשייתיות, והעסיק יותר מ-40 עובדים בישראל. השנה רכשה מיקרוסופט את הסטארט-אפ Peer5, שעוסק בהעברת שיחות וידיאו. חלק אחר מהגדילה בכוח אדם יגיע מהאצת גיוס העובדים בשוק.

לדברי שירי וקס, מנכ"לית חברת ההשמה להייטק גוטפרנדס, ההתרחבות הזאת של מיקרוסופט תבוא בהכרח על חשבון סטארט-אפים ישראליים. "זה יפגע בעיקר בסטארט-אפים צעירים שנמצאים בשלב גיוס סיד ו־A.

"מיקרוסופט היא חברה שמשלמת משכורות גבוהות מעל הממוצע בשוק ובנוסף היא נותנת מעטפת מאוד מפנקת מבחינת מסיבות, חדר כושר מטורף , מסעדות שף והטבות אחרות שסטארט-אפים צעירים לא יכולים לעמוד בהן". דוגמה להטבות האלו אפשר למצוא בהודעה של מיקרוסופט מיולי כי כל עובדיה בעולם יקבלו בונוס של 1,500 דולר בגין מאמציהם בתקופת הקורונה.

במיקרוסופט בחרו להדגיש אתמול את העובדה שהחברה תקים מרכזי פיתוח בירושלים ובבאר שבע, במטרה לפנות לאוכלוסיות בייצוג חסר בתעשייה של ערבים-ישראלים וחרדים. לדברי ברוורמן-בלומנשטיק, פתיחת מרכז הפיתוח בנצרת הקפיצה את מספר העובדים הערבים בחברה. אולם וקס דווקא שמה דגש על ההחלטה של מיקרוסופט להמשיך להתרחב בתל אביב. "יש המון עובדי הייטק שלא מוכנים לעבוד בהרצליה וזה היה חסם מבחינתם עד היום להצטרפות מיקרוסופט. גם במיקרוסופט הבינו שמדינת ההייטק נמצאת בתל אביב ולכן היא מגדילה את הפעילות שם", היא אומרת.

"מיקרוסופט ממשיכה להמר על השוק הישראלי"

לדברי קובי סמבורסקי, שותף מייסד בקרן ההון סיכון גלילות קפיטל, אף שההתרחבות של מיקרוסופט תקשה על גיוס העובדים לסטארט-אפים ישראליים, עדיין מדובר בחדשות טובות.

"זה עדיין תסריט עדיף על כך שמיקרוסופט הייתה מודיעה שהיא סוגרת את המרכזים בישראל ומעבירה אותם להודו. יש כאן עדות לכך שמיקרוסופט ממשיכה להמר על השוק הישראלי אפילו שהמשכורות פה עולות, כי יש כאן כוח אדם שאי אפשר למצוא במקומות אחרים. מיקרוסופט היא עדיין בית ספר טוב מאוד ויש עובדים שיוצאים משם עם ניסיון בסייבר, ענן ודב-אופס ואפילו בתחומים עסקיים. אחר כך הם נקלטים בסטארט-אפים ואפילו מקימים כאלו".

לדברי סמבורסקי, במצב השוק הקיים סטארט-אפים ישראלים ערוכים יותר להתחרות על עובדים מול ענקיות כמו מיקרוסופט. "היום סבבי הגיוס שסטארט-אפים גדולים בהרבה מאלו שלפני 4-5 שנים. מיקרוספט ללא ספק תגביר את הלחץ בשוק התעסוקה אבל לסטארט-אפים יש כלים. לסטארט-אפים ללא מימון גבוה יהיה קשה מאוד אבל שם המשחק היום הוא להראות הישגים מהר ולגייס הרבה". 

השלב הבא של מיקרוסופט ישראל

  • תקים חמישה מרכזי פיתוח, בנוסף לארבעת הקיימים
  • תגייס 2,500 עובדים חדשים בנוסף ל־2,000 שהיא מעסיקה כיום
  • הקמפוס החדש בתל אביב יאכלס יותר מ־1,000 עובדים
  • חלק מהצמיחה במספר העובדים יבוא מרכישת סטארט־אפים