גולדמן זאקס: בנק ישראל לא יעלה את הריבית לפני 2023

כלכלני גולדמן זאקס: "אנו לא צופים העלאות ריבית לפני 2023 מכיוון שאנו חושבים כי יש עדיין מקום להתאוששות בשוק העבודה, האינפלציה צפויה לרדת בשנה הבאה ומידת התחזקות השקל צפויה להיות מוגבלת"

אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום
אמיר ירון נגיד בנק ישראל / צילום: יונתן בלום

בנק ההשקעות גולדמן זאקס צופה כי בנק ישראל לא יעלה את הריבית לפני 2023, כך לפי סקירה שהוציא בנק ההשקעות שהגיעה לידי "גלובס". "אנו לא צופים העלאות ריבית לפני 2023 מכיוון שאנו חושבים כי יש עדיין מקום להתאוששות בשוק העבודה, האינפלציה צפויה לרדת בשנה הבאה ומידת התחזקות השקל צפויה להיות מוגבלת", כתבו בגולדמן זאקס. מוקדם יותר היום פורסמה התחזית של חטיבת המחקר של בנק ישראל ולפיה הריבית בעוד שנה תהיה בין 0.1% ל-0.25%.

שוק הנגזרים געש בימים האחרונים בשל פעילות הקרנות הזרות שאיגדו את ישראל כמקשה אחת יחד עם פולין שעלתה במפתיע אתמול את הריבית. מעניין לציין כי גולדמן זאקס היה בין הבודדים שצפה שפולין תעלה ריבית לפני הזמן, כפי שאכן קרה אתמול. כעת בנק ההשקעות האמריקני שופך מים צוננים על התסריט של העלאות ריבית בישראל.

בנק ישראל הותיר את הריבית ברמה של 0.10% אך נרשמו שינויים בולטים בנוסח ההודעה, והוועדה המוניטרית ציינה כי היא תסיים את תוכניות ההקלה הכמותיות בחודשים הקרובים, כאשר הנגיד אמיר ירון אמר במסיבת העיתונאים שקיים לאחר פרסום ההודעה, כי אם לא יקרה מקרה קיצון התוכנית תגיע לסיומה בנבמבר-דצמבר השנה.

"אנו לא חושבים שזו הייתה הפתעה גדולה שכן גודל רכישות האג"ח החודשיות כבר ירד" כתבו בגולדמן זאקס. "בדומה לפגישה הקודמת, הוועדה המוניטרית ציינה כי היא תקיים מדיניות מרחיבה (בעבר, מאוד מרחיבה) למשך זמן ממושך אך הפסיקה את ההתייחסות לשימוש ב"מגוון כלים" (כולל כלי הריבית)", ציינו בגולדמן זאקס.

בנק ישראל גילה אופטימיות היום בהודעה לגבי הצמיחה, בין היתר, בשל הירידה בתחלואה בישראל, אך ציין כי אין חשש מהתפרצות אינפלציונית. במסיבת העיתונאים הנגיד ירון ציין את העלייה בסביבת האינפלציה בישראל אך הדגיש כי היא נמוכה במידה ניכרת מאשר בשאר העולם ומצאת בתחום היעד.