הפתרון לבעיית הפולשים בדיור הציבורי: עוד ועדה

לאחר שהמלצות הוועדה הקודמת, ועדת ברביבאי מ-2017, לא יושמו, החליט שר השיכון זאב אלקין להקים ועדה חדשה שתפתור את בעיית הפולשים לדיור הציבורי

דיירת הדיור הציבורי פאלינה מוגילניצקי בוועדת הכלכלה בשבוע שעבר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
דיירת הדיור הציבורי פאלינה מוגילניצקי בוועדת הכלכלה בשבוע שעבר / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

"אני חיה 19 שנה בדיור ציבורי. אמא שלי הייתה אדם מאוד חולה, סעדתי את ההורים שלי. היום הבן הגדול שלי קצין מצטיין בשריון ובתי התגייסה למשטרה.. אל תראו בי תעודת זהות. אני מבקשת, אני לא פולשת ולא עבריינית אני רוצה לגדל את הילדים שלי בכבוד. אני לא בחרתי את נסיבות החיים שלי וגם הילדים שלי לא בחרו".

את הדברים אמרה פאלינה מוגילניצקי, נציגת המפונים מדירות הדיור הציבורי, בדיון דחוף שנערך בשבוע שעבר בוועדת הכלכלה של הכנסת. הדיון נערך בניגוד למקובל במהלך מרתון הדיונים על חוקי ההסדרים בוועדה, לאחר פניות רבות של מי שהוגדרו פולשים ונדרשו לעזוב את הבתים שבהם הם מתגוררים.

כיום ישנן 52 אלף דירות בדיור הציבורי, מהן 1,000 דירות מוגדרות עם "פולשים" - מי שלא נמצאו זכאים לדיור הציבורי ומתבקשים לפנות אותו, אם כי חלקם חיים בהן שנים. על פי נתוני משרד השיכון ישנם 35 אלף הממתינים לדיור כזה, והמצוקה שלהם גדולה. יו"ר הוועדה ח"כ מיכאל ביטון (כחול לבן) העיד כי הוא עצמו גדל בדיור ציבורי בירוחם, ולכן הוא מזדהה עם הדיירים שבאו לכנסת - וגם מכיר כראש העיר לשעבר את הבעיות בתחום.

בחדר נשמעו טענות רבות כלפי משרד השיכון ונציגיו על פינוי הפולשים והועלו עדויות קשות מהשטח, אולם משיחות עם בכירים במשרד עולה כי מדובר במספר מקרים קטן, ואילו המספר הגדול הוא של פולשים שפלשו לדירות ואינם זכאים כלל לדיור כזה.

יו"ר הוועדה ביטון פנה למשרד ודרש מאז תחילת חודש ספטמבר לאפשר למי שכבר מתגוררים בדיור כזה להישאר בו ולטפל הלאה במקרים חדשים: "כשעושים סדר אפשר להגיד שלא יהיו פלישות חדשות, אבל כשפוגשים מקרים קשים ונוקבים אי אפשר להפעיל גרזן ובשם הבירוקרטיה לגלות ערלות לב", אמר לנציג השיכון בדיון.

"אין היגיון שהמדינה תפקיר את הרכוש שלה"

אולם במשרד השיכון טוענים כי גישה כזו עלולה ליצור אנרכיה, וכי המשרד מטפל בין היתר במאות מקרים כמו עבריין סמים שתפס דירה בלוד וסרסור שתפס דירה בנוף הגליל. "אין היגיון שמדינה תפקיר את הרכוש שלה, בשלוש השנים האחרונות הוכפל מספר הפולשים מ-474 לכאלף. מצד אחד אנחנו נאבקים על כל דירה בדיור ציבורי, בונים ומשפצים, ומצד שני נפקיר אותו ולא לטובת אלו שצריכים אותו באמת?"

לדברי מנהל אגף בכיר נכסים וחברות במשרד השיכון, נתנאל לפידות, "אנחנו לא נוקטים מדיניות פינוי פולשים אלא מדיניות של השבת דירות למלאי הדיור הציבורי לטובת אלה שבדין מגיע להם. בסוף המהות היא שהשמיכה המוצעת מהמדינה קטנה מגודל הגוף שדורש".

תיקוני החקיקה שאמורה להביא בנושא הוועדה שתוקם במשרד יובאו רק לאחר חוק ההסדרים והתקציב ובינתיים? ללא שינוי עמדה ימשיך משרד השיכון בפינוי הפולשים לטובת מי שנמצאו זכאים לדיור כזה, ולא לכולם.

עם זאת, לגלובס נודע כי לאחר העברת התקציב תוקם במשרד השיכון ועדה ציבורית חדשה שבראשה תעמוד אישיות משפטית בולטת, שתגבש את הקריטריונים החדשים לזכאים לדיור הציבורי והם יחוקקו בכנסת. לגלובס נודע כי שר הבינוי והשיכון זאב אלקין ומנכ"ל משרדו אביעד פרידמן מבקשים לעצב מחדש קריטריונים מוסכמים, לאחר שוועדה דומה שהוקמה ב-2017 בראשות אורנה ברביבאי, סיימה את תפקידה ללא הסכמות או המלצות בשל מחלוקת בין היו"ר ליתר חברי הוועדה.

התור לדיור הציבורי: התוספת רחוקה מלענות על הביקוש

נוסף לבעיית הפולשים שנידונה בוועדת הכלכלה, הבעיה הרחבה יותר של הדיור הציבורי היא התור הארוך. על הכוונת של משרד השיכון נמצא שיפוץ של כאלף דירות ותוספת של 4,700 דירות חדשות. המספרים הללו רחוקים מלענות על הביקוש הגדול, העומד על עשרות אלפי ממתינים.

"מדובר בהזנחה של שנים", אומר יו"ר ועדת הכלכלה ביטון לגלובס, "צריך לבנות עוד 40 אלף דירות והשכירות שהמדינה מסבסדת לא פותרת את הבעיה. הבנייה במסגרת חוק ההסדרים היא טיפה בים ואנחנו בכל מקרה נעקוב אחרי הביצוע, כי עד עכשיו המדינה רק הצהירה בלי לבצע. כשהיינו מדינה ענייה בנינו 200 אלף דירות לדיור הציבורי ועכשיו כמדינה התעשרנו ושכחנו את החלש ביותר מאחור".

ח"כ נעמה לזימי (העבודה), המטפלת בנושא הדיור הציבורי, אמרה בשיחה עם גלובס כי "המדינה יצרה משבר, הפריטה לאורך השנים את מלאי הדירות שברשותה, נמנעה מלחדש אותו, הקשיחה קריטריונים ומצפה עכשיו מהאזרחים לשלם על כשליה. התנהגות דורסנית ומשתקת שמייצרת עוני והופכת אנשים לעבריינים שלא על עוול בכפם".

ח"כ לזימי גם דרשה מהמדינה לאמץ את מסקנות דו"ח ברביבאי ולמנוע את פינוי הדיירים. אולם במשרד השיכון טוענים כי הקריאה של לזימי וביטון לאמץ את אותן מסקנות שנדחו על ידי חברי הוועדה מנותקת מהמציאות והפנים קדימה - לוועדה חדשה.

יו"ר ועדת הכלכלה ביטון אמר לגלובס לאחר הדיון כי בכוונתו לזמן לוועדה את השר זאב אלקין ואת מנכ"ל משרדו לאחר העברת התקציב ובינתיים קרא להם שוב לעצור את פינוי הפולשים מהדיור הציבורי בהתאם להמלצות הוועדה של ברביבאי.