תע"א ניצחה בתחרות על כלי הרכב המשוריין הבא של צה"ל

משרד הביטחון הודיע על זכייתה של התעשייה האווירית בייצור "כרמל", מערכת פלטפורמות טכנולוגיות שתורכב על כלי רכב משוריינים של צה"ל • עדיין לא ברור מה יהיה היקפו התקציבי של הפרוייקט

פיתוח טכנולוגיות ''כרמל'' / צילום: תעשיה אוירית
פיתוח טכנולוגיות ''כרמל'' / צילום: תעשיה אוירית

התעשייה האווירית גברה על רפאל ואלביט בתחרות על כלי הרכב המשוריין הבא של צה"ל המכונה "כרמל". משרד הביטחון הודיע על הזכיה בתום תהליך בחירה שנמשך שנתיים. שלוש החברות הציגו את דגמי כלי הרכב בתרגילים ובניסויים בשטח.

עדיין לא ברור מה יהיה היקפו התקציבי של הפרוייקט - אך אם המערכת תותקן על רוב כלי הרכב המשוריינים בצה"ל מדובר במליארדי שקלים. לוח זמנים שנקבע לפרוייק הוא הצגת רכב מבצעי בעוד שנתיים וחצי מהיום. הפיתוח יהיה בהשקעה משותפת של משרד הביטחון ושל התעשיה האווירית.

"כרמל" היא למעשה מערכת פלטפורמות טכנולוגיות שתורכב על כלי רכב משוריינים של צה"ל, טנקים ונגמ"שים, במטרה להפוך אותם למערכות קרב מתוחכמות הרבה יותר, עם יכולות איסוף נתונים תוך שימוש במקורות מידע מגוונים, של כלי הרכב ומבחוץ, עיבודו וקביעת דרכי פעולה - הכל על ידי מערכות בינה מלאכותית מתקדמת. המערכת היא שלב קטן אחד לקראת רכב אוטונומי מלא נטול לוחמים שיוכל להתקדם ולנהל קרב באופן עצמאי תוך שמירה על הקשר עם היחידות הלוחמות האחרות.

בשלב הנוכחי יהיו בו שני מפעילים שיקבלו המלצות מהמערכת האוטונומית ויפעילו בעצמם ויכולים לפעול לפיהן. השלב הבא יהיה אוטונומיה מלאה של כלי הרכב המשוריינים - והמשמעות העיקרית היא בעצם העתיד, שבו לוחמת רובוטים/מערכות בינה מלאכותית נעשית כשיד האדם צופה מרחוק ומנהלת את הקרב עם סיכון נמוך בהרבה.

צבא הניסויים העולמי

צה"ל מקדים בכך כמה מהצבאות המתקדמים בעולם, הנמצאים בשלב המכרזים ובחינת הנושא. כפי שקורה בלא מעט תחומים אחרים בתעשיות הבטחוניות ובישום מבצעי שלהן - צה"ל הוא צבא הניסויים העולמי.

בהודעת המינהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתיות במשרד הביטחון (מפא"ת) על הזכיה נאמר כי התעשייה האווירית נבחרה להיות הקבלן ראשי לפיתוח טכנולוגיות ה"כרמל". מטרת הפרויקט, המשותף לזרוע היבשה ולמינהלת הרק"ם (מנת"ק), היא שיפור משמעותי ביכולות התמרון. במסגרת זו יהפוך תא הלחימה בכלי הרק"ם הקיימים והעתידיים של צה"ל לתא לחימה חדש לחלוטין, המבוסס על יכולות תפעול ותמרון אוטונומיות ואוטומטיות, בינה מלאכותית, יכולות חישה ועוד.

מרבית הפעילות ברק"ם המצויד בטכנולוגיות הכרמל תתבצע באופן אוטונומי: נסיעה, איתור איומים, הרכשת מטרות, הגנה וירי. הלוחמים ברכב יראו את כל תמונת הקרב, המודיעין, האיומים והמטרות, ויידרשו רק לקבל החלטות שאותן המערכת לא יודעת לקבל בעצמה. אנשי הצוות יוכלו לצפות בשדה הקרב בכמה ממדים וכך להבין טוב יותר את תמונת המצב. ממשק המשתמש החדשני יאפשר ללוחמים לקבל החלטות מיטביות. הרק"ם שנבחר לשמש כפיילוט לבחינת הטכנולוגיות החדשות הוא הנגמ"ש הגלגלי "איתן".

"יביא לשינוי תפיסה בתמרון היבשתי"

תפיסת ההפעלה של הכרמל היא תפיסה פורצת דרך המהווה מוקד התעניינות בתעשיות ובצבאות רבים בעולם. שילוב הטכנולוגיות המתקדמות ייתן מענה לאתגרים בשדה הלחימה העתידי. תוך צמצום משמעותי של סיכון חיי אדם, נזק אגבי ולחימה יעילה יותר.

לפני שנתיים הסביר מי שהיה ראש מחלקת מחקר ופיתוח במשרד הביטחון, תת-אלוף יניב רותם, איש חיל האוויר וממובילי התוכנית את המתווה שצה"ל דרש מהחברות: "הכלי החדש יביא לשינוי תפיסה בתמרון היבשתי בצה"ל. זה מאפשר להילחם על הקרקע מבלי להוציא את הראש החוצה, להתיך מידע רב ממגוון סנסורים ולהשתמש בלייזר נגד מטרות וברחפני תקיפה וצילום שנשגר מהגג של הרכב. עם המערכות ב'כרמל' נוכל מהר לגלות, להפליל ולרכוש מטרות". 

מנכ"ל התעשייה האווירית, בועז לוי: "אנו גאים מאוד בבחירה של משרד הביטחון וזרוע היבשה בפתרון שהציגה ופיתחה התעשייה האווירית. העקרונות המרכזיים שעומדים מאחורי תפישת היבשה של החברה כוללים איסוף מודיעין, איתור המטרות בשטח וסגירת מעגל בזמן אמת באופן אוטונומי. פתרון כרמל כפי שהודגם על ידינו מאגד לעולם היבשה את תפיסת System of Systems של התעשייה האווירית, הכוללת שילוב יכולות, מערכות, חשיבה פורצת דרך וקישוריות עם עולמות הבינה מלאכותית כיכולת אסטרטגית נוספת לצה"ל בשדה הקרב העתידי. הכרמל יאפשר לבצע פעילות קרקעית מורכבת ללא סיכון חיי אדם, דבר שישנה את אסטרטגיית הלחימה כפי שהכרנו עד היום בעולם היבשה".

הטכנולוגיות המרכזיות שמפתחת התעשייה האווירית לכוח המתמרן ביבשה כוללות: מערכת הפיקוד- המוח, אחראית על תכנון וניהול משימות צוות הקרב בצורה אוטונומית. מערכת המודעות המצבית- המשלבת יכולות מתקדמות בתחומי המכ"ם, הסיגינט והאלקטרואופטיקה, מאתרת בו זמנית את האיומים, על הקרקע, באוויר ובמרחב העניין של צוות הקרב, מסווגת אותם בזמן אמת ויודעת להבדיל בין כוחותינו לכוחות אויב בצורה מהירה ומדויקת. מערכת הקטלניות- אחראית לשיפור משמעותי בתהליך הרכשת המטרות בזמן אמת, על-ידי הקצאת האמצעי הקטלני המתאים ביותר לכל מטרה מכלל האמצעים העומדים לרשות צוות הקרב. מערכת הניידות - אחראית לתכנון קווי ההתקדמות המיטביים בשטח עבור כל אחד מהכלים בצוות הקרב, כך שיוכל לבצע את משימתו. מערכת התפעול - אנשי הצוות יוכלו לצפות בשדה הקרב בכמה ממדים, וכך להבין טוב יותר את תמונת מצב הקרב. ממשק משתמש חדשני יאפשר ללוחמים לקבל החלטות מיטביות לכשיידרשו לכך.