להרוויח הרבה במלצרות או לצבור ניסיון? דברים שכדאי לסטודנטים לדעת על שוק העבודה

סטודנטים רבים מעדיפים לעבוד בזמן הלימודים בעבודות עם שכר גבוה יחסית - גם על חשבון צבירת ניסיון תעסוקתי • אלא שלבחירה זאת יש מחיר, שיגיע מיד עם סיום התואר • כך תוכלו לצבור ניסיון תעסוקתי בזמן הלימודים ולקבל נקודת פתיחה טובה יותר "אחרי התואר"

סטודנטים. לחפש מקומות עבודה עם תוכניות לסטודנטים / צילום: Shutterstock
סטודנטים. לחפש מקומות עבודה עם תוכניות לסטודנטים / צילום: Shutterstock

מאות אלפי סטודנטים צפויים להתחיל את שנת הלימודים בשבועות הקרובים ורבים מהם יעבדו לפרנסתם בעבודות זמניות. אבל לא בטוח שהבחירה הזו נכונה. קארין קאופמן, מנהל המרכז לקריירה באוניברסיטת רייכמן אומרת כי "עבודת סטודנט במלצרות ועבודות לא מקצועיות אחרות חשובות לפרנסה, אבל לא יקדמו את הקריירה שלכם. נסו, החל משנה ב', להשתלב בפעילויות חוץ אקדמיות הנוגעות לתחום העיסוק העתידי שלכם, או במשרות סטודנט בתחומים הרלוונטיים למקצוע הלימוד שלכם. זו הזדמנות הן לצבור ניסיון התחלתי (המשוכה החשובה ביותר בכניסה לעולם העבודה), אבל גם לראות מה מעניין אותנו, לאיזה תחומים ותפקידים אתם מתחברים יותר, ופחות. יש חשיבות גם לדעת מה אתם לא רוצים לעשות, ולא רק מה כן.

"ישנם מוסדות לימוד שמאפשרים להשתלב בהתמחויות והתנסויות מעשיות שונות, או התנדבויות, דוגמת עבודה בקליניקה משפטית, או פרויקטים מעשיים עם התעשייה. אפשרות נוספת חשובה היא פעילות התנדבותית. בתחומים כמו פסיכולוגיה או קיימות, לדוגמה, זו הזדמנות להכיר את התחום, לצבור ניסיון משמעותי ולעתים הכרחי, להכיר אנשים לקשר עתידי, וכמובן, גם לתרום לקהילה".

אם מדובר בבחירת מקום עבודה, שני ארנסט, מנהלת צוות הגיוס ומיתוג מעסיק במרכז הפיתוח של ג'נרל מוטורס ואלנה גלר, מנהלת הגיוס באפלייד מטיריאלס ממליצות "לנסות להשתלב בתפקיד בתעשייה במהלך הלימודים מוקדם ככל האפשר. מניסיוני, החל מהשנה השלישית ללימודים המערכת מאפשרת לסטודנטים לשלב עבודה בתעשייה. זה חשוב גם בשביל לצבור ניסיון אבל גם בשביל להתחיל להרגיש את עולם העבודה ולהבין מה חשוב לכם, במה אתם טובים ולאן אתם רוצים לקחת את התפקיד הראשון שלכם עם סיום הלימודים", אומרת ארנסט.

גלר ממליצה להשתלב בארגונים "שיש בהם מגוון של הזדמנויות וגם תהליך קליטה והכשרה מסודר עבור סטודנטים, אחרת הם עלולים להרגיש חוסר מחוברות ושהתרומה לא מאוד משמעותית. הרבה סטודנטים מתלהבים מאוד מסטארט-אפים אבל לא לוקחים בחשבון שאלו מקומות שלא מתאימים לרמה, לשלב בקריירה ולשילוב הלימודים. לכן כדאי לחפש ארגון שיש לו ניסיון ותוכנית סטודנטים מובנית ומושקעת. אלו מאפשרות לצד התפתחות מקצועית ועבודה משמעותית, גם היכרות עם עוד חבר׳ה שנמצאים באותו שלב של החיים והקריירה".

לדברי ארנסט, יש לוודא שהתפקיד משמעותי. "תפקידי הסטודנט וגם תפקידים ראשוניים יכולים להיות תפקידי 'כולבויניק' שכוללים תמיכה ועזרה אבל לא אחריות אמיתית. זה לא רע להתחיל מתפקיד כזה אם אתם רואים שמהר מאוד אתם יכולים להתפתח לתפקיד עם אחריות אמיתית, אבל חשוב לוודא שזה אכן כך. תבדקו עם המעסיק הפוטנציאלי מה בעצם האחריות שלכם ותשאלו איך תימדד ההצלחה שלכם". גלר מדגישה כי חשוב לוודא שהארגון שבו אתם עובדים נותן גמישות שמאפשרת להקדיש זמן גם ללימודים וגם האם תוכלו לעבוד בו במשרה מלאה ומספקת גם אחרי התואר.

כדי לסייע בבחירה, קאופמן ממליצה כבר בשנה ב' לחשוב על המטרה שלכם בסוף התואר. "האם תרצו לעבוד בחברה מסוימת? בתפקיד מסוים? לשם כך יש לעורך רשימה של הקורסים שהכי עניינו אתכם, ולברר לעצמכם , האם אתם מתעניינים במגזר ציבורי או פרטי? מחקר אקדמי? להקים מיזם? האם אני אוהב לעבוד לבד/ בצוות? ממה אני נהנה יותר, מספרים/ מילים?"

המלצה נוספת של קאופמן היא ליצור קשרים בתקופת הלימודים עם אנשים שרלוונטיים לתחום וגם לנצל את המשאבים האקדמיים לשם כך, המתקיימים במוסד הלימוד.

כדי לשפר את הכישורים לשוק העבודה ממליצה קאופמן לעבוד על האנגלית ולקחת קורס בחירה באנגלית בכל שנת לימודים. כמו כן לתחזק פרופיל לינקדאין מעודכן כבר בתקופת הלימודים.