מס ההכנסה לעשירי ארה"ב הוא 8% או 23%? הכל תלוי במי שעושה את החישוב

כדי להבין כמה מיסים משלם האדם הפשוט וכמה משלם מנכ"ל טסלה אלון מאסק, צריך להניח הנחות מקדמיות לגבי מה נחשב להכנסה ומה נחשב למסים

ג'ף בזוס. כל הגדרה של הכנסה ומיסוי מקפלת לתוכה הנחות מסוימות / צילום: Shutterstock, lev radin
ג'ף בזוס. כל הגדרה של הכנסה ומיסוי מקפלת לתוכה הנחות מסוימות / צילום: Shutterstock, lev radin

כמה מס פדרלי משלמים העשירים? על הנייר, שיעור המס השולי על הכנסה עומד על 37% להכנסה רגילה ו־23.8% על רווחי הון. הערכות של הממשלה אומרות שממוצע המס של בעלי הכנסות גבוהות נמצא איפשהו סביב 25%.

אבל ניתוח חדש של ממשל ביידן קובע שממוצע המס, ששילמו 400 משקי הבית העשירים ביותר היה רק 8.2% בין 2010 ל־2018. אם זה נכון, לממשל יש בסיס חזק לטענה שיש להעלות מיסים לאולטרה־עשירים.

אבל זה לא כל כך פשוט. על מנת להבין כמה, נלך למדיניות המס, אבל לפני כן נתחיל בחשבון של כיתה ד'. שברים!

שיעורי אחוזים הם באופן בסיסי שברים וכל שבר מתוך שלם, מאחוז השומן במזון ועד שיעור התמיכה בנשיא, הוא בעל מונה ומכנה. אם אתם לא יודעים איך מוגדרים שני אלה - שומן רווי או כל השומנים? מצביעים פוטנציאליים בבחירות או מצביעים רשומים? - אתם לא יודעים מה אתם מודדים.

שיעורי מס הכנסה הם דומים. מיסים הם המונה. הכנסה היא המכנה. הבנה של שיעור המס שלכם - או של אלון מאסק - היא פשוטה. נכון? אז זהו, שלא, והמורכבות מאוד חשובה כשהקונגרס דן באג'נדה של הנשיא ג'ו ביידן.

בכתיבת המחקר של הבית הלבן, כלכלני הממשל גרג לייזרסון ודני יגאן בחרו מונה ומכנה המשקפים את גישתם לניתוח מדיניות מס.

ראשית, בואו נתחיל במכנה

הוא כולל עליות ברווחי הון לא ממומשים (השינוי בערך הנכסים, כולל מניות שלא נמכרו). רווחים מסוג זה הם חלק משמעותי משווי הנטו של האמריקאים העשירים ביותר; גישת הממשל באופן אפקטיבי מניחה שהרווחים האלה על הנייר צריכים להיחשב כהכנסה הנתונה למיסוי.

ניתוחים רגילים וחוק מס ההכנסה הנוכחי לא כוללים רווחים לא ממומשים. תומכי הגישה הקונבנציונלית מעירים שרווחים כאלה עולים ויורדים עם השווקים, ומשלמי מיסים עשויים להיאלץ למכור נכסים כדי לשלם מיסים. עם זאת, "זה דבר אחר אם הם משתמשים בהם כדי ללוות כנגדם בשביל לקנות יאכטה", אמר גארט ווטסון, מנתח מדיניות בכיר בעמותת Tax Foundation. ואכן, אנשים עשירים לעתים קרובות לווים כסף כנגד נכסיהם בשיעור נמוך על מנת לממן את סגנון החיים שלהם.

שתי תוכניות מדשדשות בקונגרס

האופן שבו הממשל בוחר למדוד את שיעור המס על העשירים, תומך במדיניות המועדפת עליו. הנשיא ביידן מצביע על שיעורי מס נמוכים להצדקת קריאתו להעלאת מיסים. הוא הציע למסות רווחים לא ממומשים בעת המוות ולקבוע את שיעור המס הגבוה ביותר על רווחי הון ב־43.4%. שתי התוכניות מדשדשות בקונגרס.

נכון להיום, רווחים לא ממומשים אינם כפופים לחישובי מס הכנסה אישי בעת המוות, אם כי הם עשויים להיות כפופים למס הירושה. ביידן תומך גם בהקמת מס שנתי על רווחים לא ממומשים של מיליארדרים. דמוקרטים בבית הנבחרים הציעו תוכנית צנועה יותר לקבוע את שיעור מס רווחי ההון הגבוה ביותר על 31.8%. המשא ומתן בין המחוקקים נמשך.

המונה במחקר של הבית הלבן, כמו המכנה, הוא סלקטיבי, נקודה שהמחברים מודעים לה. על ידי החרגת מס חברות ומס ירושה, זה גורם לשיעור המס להיראות נמוך וממקד את הניתוח במס הכנסה פרטי ובפערים בחלק ממערכת המס. אבל מס חברות עשוי להיות חשוב למיליארדרים. וורן באפט, התומך בהעלאת המס לעשירים, מציין לעתים קרובות את מס ההכנסה הנמוך שלו. אבל לו היה כולל בחישוב את המיסים שמשלמת חברת האחזקות שלו ברקשייר הת'אווי, הוא היה מגיע לסכום גבוה יותר.

ואכן, הדמוקרטים לעתים קרובות מגינים על מיסי חברות גבוהים יותר בדיוק בגלל שהם לוקחים כסף מבעלי המניות העשירים ביותר. הם לא צריכים להתעלם מזה כשהם מחשבים את שיעור המס, כך אומר הפרופסור למשפטים דניאל המל מאוניברסיטת שיקגו.

גם את מס הירושה יש לכלול במונה, אומר הכלכלן מאוניברסיטת קולומביה וייצ'יץ' קופצ'וק. אנשים עשירים רבים מתחמקים ממנו דרך תכנון מס ירושה יצירתי או תרומות לעמותות. אבל חלקם משלמים.

אז אם אתם רוצים להשוות עצמכם למיליארדר, האם תוכלו לשים את כל המיסים מטופס 1040 במונה ואת ההכנסה הכוללת לאחר התאמה במכנה? לא אם תרצו להגיע להשוואה אחד־לאחד בהערכת הבית הלבן.

ההערכה הנמוכה של הבית הלבן 

בואו נתחיל שוב במכנה. ההכנסה הכוללת לאחר התאמה היא מדד נרחב של הכנסה, אבל היא אינה כוללת ביטוח בריאות, שמעסיקים נותנים לעובדים או הפרשות לפנסיה. היא לא כוללת רווחים שאינם כפופים למס בחשבונות פנסיה או תוכניות חיסכון לטווח ארוך, שעולות בערכן יחד עם המניות של המיליארדרים. והיא לא כוללת את העלייה בערך הבתים, שהיא מקבילה אמנם קטנה יותר, לעלייה בשווי מניות טסלה אצל מאסק.

"אם אתה כולל רווחי הון לא ממומשים בניתוח של כמה משלמי מיסים, אתה צריך לעשות זאת אצל כולם", אמר אלכס בריל, כלכלן ממכון המחקר הימני מכון היזמות של ארה"ב שעבד בעבר כעוזר למחוקקים בקונגרס מטעם המפלגה הרפובליקאית.

גם המונה בעייתי למשקי בית בהכנסה בינונית. מיסי משכורת פדרליים אינם חלק ממס ההכנסה, והם יותר משמעותיים לגבי ההכנסות הבינוניות מאשר לגבוהות. אז אי אפשר להתעלם מהם - וזה יגרום לעלייה בשיעורי המס הפדרלי.

 
  

כשאנחנו מחזיקים בראש את המדרג הבינוני הזה מבחינת הכנסה, נחזור רגע להערכה של 8.2%. היא נמוכה בהרבה מההערכות המסורתיות של מעריכי הנכסים של הממשלה, שלרוב לא כוללים רווחים לא ממומשים בהון. הערכות מהעת האחרונה של קבוצה נרחבת יותר של עשירים שנעשתה על ידי משרד התקציב של הקונגרס, משרד האוצר ומועצה המיסוי המשולבת, הגיעו לשיעור שבין 23% ל־26%.

הערכת הבית הלבן נמוכה

בספרם משנת 2019 של הכלכלנים עמנואל סאאז וגבריאל זוקמן "ניצחון אי הצדק: איך העשירים מתחמקים מתשלום מיסים ואיך אפשר לגרום להם לשלם", נכתב ש־400 משקי הבית העשירים ביותר לפי הכנסה משלמים מיסים בשיעור ממוצע של 9.2%. לאחר הוספת מיסים אחרים, כולל מס חברות ומס ירושה, הממוצע הגיע ל־23%. באופן כללי הניתוח שלהם לא כלל רווחים לא ממומשים.

הערכות הבית הלבן נשמעים מאוד נמוכות בשביל מדינה שאוהבת מיסים מדורגים, שיטה בה נטל המס עולה עם ההכנסה. "זה משמעותי", אמר המל. "ג'ף בזוס נעשה עשיר הרבה יותר. ואלון מאסק נעשה עשיר הרבה יותר, והממשלה הפדרלית מקבלת חלק מאוד קטן מזה".

מי צודק? תלוי איזה נקודה מנסים להוכיח. כל הגדרה של הכנסה ומיסוי מקפלת לתוכה הנחות מסוימות. האופן שבו אתם בוחרים למדוד - ואיך אתם מיישמים חשבון ברמת כיתה ד' - יכול לשקף את הגישה שלכם למדיניות ולעושר.