טבע נפרדת מכ-200 עובדים בכפר סבא: "הנסיבות העסקיות מחייבות"

חברת התרופות מציינת כי מרבית העובדים שיעזבו יזכו לתנאי פנסיה מוקדמת, וליתר יוענקו חבילות פיצויים "מעל ומעבר לדרישות החוק וההסכמים הקיבוציים" • באתר של טבע בכפר סבא כבר היו פיטורים משמעותיים בקיץ 2017 לפני תוכנית ההתייעלות הגדולה שהוביל המנכ"ל קאר שולץ

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

חברת התרופות טבע הגיעה להבנות עם ההסתדרות ועם ועד עובדי החברה בכפר סבא, ו-198 מעובדי החברה באתר בכפר סבא יפוטרו או ייצאו לפנסיה מוקדמת עד סוף השנה הנוכחית. בשלב זה, ההסכמה בין הצדדים טרם עוגנה בהסכם חתום אך נראה שאם לא יהיו שינויים של הרגע האחרון, הסכם כזה ייחתם בימים הקרובים. 

טבע מציינת כי מרבית העובדים שיעזבו יזכו לתנאי פנסיה מוקדמת, וליתר יוענקו חבילות פיצויים מיטביות, "מעל ומעבר לדרישות החוק וההסכמים הקיבוציים", וכן ליווי אישי, הכשרה מקצועית וסיוע בהשמה.


היו "חסינים" מפיטורים בשנות ההתייעלות

באתר בכפר סבא, שבו מיוצרות בין היתר תרופות סטריליות וביופמרצבטיות, היו פיטורים משמעותיים בקיץ 2017 - עוד לפני תוכנית ההתייעלות הגדולה שהוביל המנכ"ל קאר שולץ, שנכנס לתפקידו חודשים ספורים לאחר מכן.

באותה עת, טבע הודיעה על פיטורי כמה מאות עובדים בכפר סבא וברמת חובב, על רקע החוב העצום שלחץ על מאזנה והצורך הדחוף בהתייעלות. בעקבות גל הפיטורים האתר בכפר סבא היה למעשה "חסין" מפיטורים בשנות תוכנית ההתייעלות.

התוכנית הסתיימה בסוף 2019 כשטבע הגיעה ליעד החיסכון השנתי שהציבה לעצמה - 3 מיליארד דולר. עם זאת, טבע ממשיכה במאמציה לייצר אופטימיזציה באתרי הייצור  במטרה לשפר את כושר התחרות שלה, והצמצום הנוכחי מגיע על רקע זה. ההערכות הן שההבנות שהושגו בין הצדדים כוללות הבטחה שבשנים הקרובות לא יבוצעו במפעל תוכניות התייעלות נוספות והבטחה בנוגע למרכזיותו בייצור הביולוגי של טבע.

בשיא הועסקו בטבע בישראל קרוב ל-7,000 עובדים, ומספרם הלך והצטמצם מ-2015, בעיקר בזמן תוכנית ההתייעלות שבמסגרתה פוטרו עובדים ומספר מפעלים נסגרו או נמכרו. בסוף 2020 הועסקו 3,675 עובדים בטבע בישראל, מתוך 38,372 עובדים ברחבי העולם. באתר כפר סבא כולו מועסקים היום קרוב ל-1,400 עובדים (לפני הפיטורים) בפעילויות השונות.

"עלויות הייצור הן פרמטר מרכזי"

"בתעשייה הגנרית, המתאפיינת כידוע בתחרותיות עזה, עלויות הייצור מהוות פרמטר מרכזי ולעיתים אף מכריע. על מנת למנוע הפסדים ולשמר רווחיות במוצרים גנריים, מספר לא מבוטל של מוצרים פשוטים - אם כי בעלי נפח גדול - נאלצו לעבור בשנים האחרונות למפעלים במדינות בהן עלויות הייצור נמוכות משמעותית", אמר מנהל התפעול הגלובלי של טבע, אריק דראפה.

"במקביל, ההשקות של מרבית המוצרים החדשים בתעשיית הפארמה הן בנפח קטן יחסית ולכן למרות שאנו משיקים בהצלחה מוצרים חדשים ואיכותיים רבים מכפר סבא, הם אינם יכולים להוות תחליף - מבחינת הצורך שלנו בעובדים - למוצרים בעלי הנפח הגדול אשר יצאו מהמפעל. נסיבות עסקיות אלו מחייבות אותנו לפעול באחריות וביעילות כדי להחזיר את המפעל לפסים של רווחיות ותחרותיות לטובת עתידו ועתידם המקצועי של מאות עובדיו".


"פרידה מעובדים היא קשה ועצובה עבורנו"

מנהלת מפעל טבע כפר סבא ד"ר שוש נוימן, הוסיפה כי "טבע פועלת בשיתוף פעולה הדוק ובהסכמה עם ועד העובדים של האתר וההסתדרות, כדי שקשת הפתרונות שכבר יושמו וכן אלו המיושמים כעת, יסייעו לחברה לשמר, בטווח הארוך, את טבע כפר סבא כמפעל משמעותי בשרשרת מפעלי הטבליות שלה, וכאחד ממפעליה הסטריליים המובילים והאסטרטגיים לייצור תרופות המקור האינובטיביות של החברה, וכן תרופות העתיד הביופרמצבטיות שלנו. פרידה מעובדים היא קשה ועצובה עבורנו בטבע, אך אנחנו מגיעים אליה כמוצא אחרון לאחר שעשינו, כולנו יחד, כל שביכולתנו כדי למזער את היקפה באמצעות מהלכי התייעלות וחיסכון רבים והשקעות אסטרטגיות".