שנה וחצי אחרי הקמתה, וויז שווה כבר 6 מיליארד דולר

החברה שמוביל אסף רפפורט נוסדה רק במרץ 2020 ובאפריל האחרון גייסה עפ"י שווי של 1.7 מיליארד דולר - כך שמדובר על זינוק של כמעט פי ארבעה בתוך שישה חודשים

אסף רפפורט / צילום: נתנאל טוביאס
אסף רפפורט / צילום: נתנאל טוביאס

סטארט-אפ אבטחת הענן וויז (WIZ) הודיע היום (ב') על גיוס 250 מיליון דולר נוספים. לפי הודעת החברה, הגיוס בוצע על פי שווי של 6 מיליארד דולר. וויז, שמוביל המנכ"ל אסף רפפורט, נוסדה רק במרץ 2020 ובאפריל האחרון גייסה על פי שווי של 1.7 מיליארד דולר. כך שמדובר על זינוק של כמעט פי ארבעה בתוך שישה חודשים בשווי של החברה.

סבב הגיוס הובל על ידי הקרנות אינסייט פרטנרס וגרין אוקס, שתיהן משקיעות קיימות של הסטארט-אפ. לפי הודעת החברה, רוב המשקיעים הקיימים השתתפו בסיבוב. משקיעים אלה כוללים את הקרנות סקויה, אינדקס, סייברסטארטס של גילי רענן ואת סיילספורס. בין המשקיעים הפרטיים הבולטים בחברה נמנים המיליארדרים ברנרד ארנו והאוורד שולץ, מייסד סטארבקס. כל כספי הגיוס אמורים ללכת לחברה.

וויז נוסדה על ידי רפפורט לצד עמי לוטבק, ינון קוסטיקה ורועי רזניק. הארבעה חתומים כבר על אקזיט גדול של מכירת הסטארט-אפ אדאלום למיקרוסופט ב-2015 תמורת 320 מיליון דולר. לאחר הרכישה הם המשיכו לעבוד במיקרוסופט, כאשר רפפורט מונה לתפקיד מנכ"ל מיקרוסופט ישראל מחקר ופיתוח. 

מאז הקמתה שברה וויז שיאים במהירות גיוס המימון ובקפיצות בשווי. וויז החלה למכור מוצרים רק בסוף 2020, ובאותה תקופה בערך כבר הפכה לחד-קרן בעל שווי של מעל מיליארד דולר. מאז הקמת לפני שנה וחצי כאמור גייסה החברה כ-350 מיליון דולר, וכעת היא הופכת לאחת החברות הישראליות הפרטיות בעלות שווי השוק הגבוה ביותר.

את קפיצת השווי של וויז אפשר לייחס לתנאי השוק האופטימליים, לרזומה הקודם של המייסדים ולעובדה שהחברה פועלת בתחום החם ביותר בעולם הסייבר. ככל שיותר חברות וארגונים עוברים להשתמש בענן ציבורי, כך הם צריכים יותר פתרונות אבטחה לענן.

לפי דוח של חברת המחקר גרטנר שפורסם השנה, ההוצאה על אבטחת ענן בעולם צפויה לגדול ל-841 מיליון דולר השנה, זינוק של 41% בהשוואה לאשתקד. תחום זה עדיין קטן משמעותית מתחומי אבטחת מידע מסורתיים, כמו ניהול הרשאות וזהויות שההוצאה עליו תגיע השנה ל-13 מיליארד דולר השנה, אך הוא צומח כיום בקצב שאף תחום סייבר אחר לא מתקרב אליו. לשם השוואה, שוק הסייבר כולו צמח לפי אותו דוח רק ב-12.4%. וויז מציעה פתרון לאבטחת ענן שאינו דורש התקנה של אייג'נטים (סוכני תוכנה), מה שמאפשר הטמעה מהירה של פתרונות אבטחה אצל לקוחות.

בתחום אבטחת הענן פועלות שחקניות ותיקות יותר ובראשן פאלו אלטו נטוורקס, שהקים הישראלי ניר צוק בקליפורניה. פאלו אלטו נסחרת לפי שווי של 48 מיליארד דולר ונחשבת למובילה בשוק אבטחת הענן. חברות ותיקות נוספות בשוק זה הן צ'ק פוינט, ראפיד7 וטאנבל. אלה כולן לא חברות שצמחו בעולם אבטחת הענן, אך הן התרחבו לתחום זה, בדרך-כלל דרך רכישות של סטארט-אפים.

לצד וויז, ישנם עוד סטארט-אפים צעירים שמנסים "לגנוב" את השוק הצומח. אחד מהם הוא הסטארט-אפ הישראלי אורקה סקיורוטי, שהכריזה על גיוס לפי שווי של 1.8 מיליארד דולר בשבוע שעבר. יוניקורנים אחרים בתחום של אבטחת ענן הם אקווה סקיורוטי הישראלית גם היא ולייסוורק מקליפורניה.

וויז מעסיקה כיום 180 עובדים, ולפי הודעתה יש לה עשרות לקוחות, מתוכם 15% מחברות הפ'ורצן 500.