הוות"ל אישרה חלק מהקו הארוך ביותר של המטרו במטרופולין דן

מדובר בחלק הדרומי בקו M1 שמחבר בין היתר בין נס ציונה לתל אביב• בעבר אושר במלואו קו M3 של המטרו• קידום התוכנית במוסדות התכנון מתבצע במנותק מקידום חוק המטרו במסגרת חוק ההסדרים

מטרו. אושר חלק מהקו הארוך ביותר במטרופולין דן / צילום: Shutterstock, prochasson frederic
מטרו. אושר חלק מהקו הארוך ביותר במטרופולין דן / צילום: Shutterstock, prochasson frederic

בעוד שבוועדות הכנסת ממשיכים לדון בסעיפי חוק המטרו, שילעה להצבעה כחלק מחוק ההסדרים (ובחלקו כחקיקה נפרדת), הוועדה לתשתיות לאומיןת במינהל התכנון (הות"ל) אישרה פה-אחד את תת"ל 101א. מדובר בתוכנית לחלקו הדרומי של קו המטרו M1. מדובר בקו הארוך ביותר מבין שלושת קווי המטרו המתוכננים, שאורכם הכולל הוא 150 ק"מ. התוכנית תועבר לאישור הממשלה.

תוכנית תתל 101/א- לקו מטרו M1 הדרומי תוכננה וקודמה על-ידי חברת נת"ע ומשרד התחבורה בוועדה לתשתיות לאומיות. תוכנית זו עוברת בשבע רשויות מקומיות בחלקו הדרומי של המטרופולין ומחברת את נס ציונה, רחובות, רמלה, לוד, באר יעקב, ראשון לציון וחולון עם תל אביב. מדובר בתוכנית המטרו השנייה המאושרת על-ידי הוועדה לתשתיות לאומיות. בחודש אפריל האחרון אישרה הות"ל את תוכנית 103 לתוואי המטרו M3.

קו M1 כולל תוואי באורך של כ-43 ק"מ, ולאורכו ממוקמות 31 תחנות, חלקן בממשק עם מערכות הסעת המונים נוספות כגון רכבת ישראל, קו מטרו M3 והקו הירוק של הרק"ל (הדנקל). 

תוכנית תת"ל 101א היא תכנית לחלקו הדרומי של קו מטרו M1 החוצה את רשת המטרו מצפון לדרום. מדובר כאמור בקו הארוך ביותר ברשת, אשר צפוי להזין כמות של מעל למיליון נוסעים ביום באמצעות התחנות הפרוסות לאורכו.

חיים גליק, מנכ"ל נת"ע, בירך על ההחלטה ומסר כי "האישור המהיר של הקווים מוכיח שוב ושוב את מקצועיות צוותי התכנון בנת"ע ואת מוכנות החברה לפרויקט התחבורה והתשתיות מהגדולים שבוצעו בישראל".

מאיר שמרה, ראש מינהלת המטרו בנת"ע, מסר כי "אישור התוכנית הזו היא אבן-דרך חשובה למהפכה של התחבורה הציבורית והסעות ההמונים במטרופולין תל אביב. בחברה כבר נערכים להמשך ביצוע המטרו, בגיוס כוח-אדם מקצועי ישראלי ובינלאומי ברמה הגבוהה ביותר בכדי להתמודד בהצלחה עם האתגר".

יו"ר הוות"ל ויו"ר מטה התכנון הלאומי, שלומי היילזר, ציין כי "אישור חלקו הדרומי לקו M1 מהווה נדבך נוסף בהקמת מערכת המטרו המקודמת במטרופולין תל אביב אשר תהיה לה תרומה רבה על השימוש בתחבורה ציבורית במטרופולין ולבעיות הגודש בדרכים, אני מבקש להודות מקרב לב לצוות המטרו במינהל התכנון ולכל הגורמים העוסקים במלאכה".