מנהל רמ"י יעקב קוינט: "בשנה הקרובה נגיע לשיווק 75 אלף יח"ד"

מדובר בשיא שיווקים של עשור לפחות, ואולם יש לקחת בחשבון כי לא כולם איכותיים, ומניסיון העבר חלק גדול מהם לא יימכר באמצעות מכרזים

מנהל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט / צילום: איל יצהר
מנהל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט / צילום: איל יצהר

מנהל רשות מקרקעי ישראל, יעקב קוינט, מעריך כי שיווקי הקרקעות של רמ"י יגיעו השנה ל-75 אלף. מדובר בשיא שיווקים של עשור לפחות, ואולם יש לקחת בחשבון כי לא כולם איכותיים, ומניסיון העבר חלק גדול מהם לא יימכר באמצעות מכרזים.

קוינט, שדיבר בוועידת הגולן של העיתון "מקור ראשון", סיפר כי "שיווקנו מתחילת השנה 65 אלף יחידות דיור למגורים. עמדנו בתוכנית העבודה שלנו לתעסוקה. גם בגולן יש אזורי תעסוקה שאנחנו מתכוונים לשווק. יש עבודה משותפת עם המועצה האזורית לפיתוח, ונעדכן אותה בהתאם למספרים שראש הממשלה אמר. יש כוונה להגדיל את המגזר הכפרי, להוסיף נחלות, להגדיל את היישובים הקהילתיים וגם את היישובים העירוניים. כמובן שנפעל להגדיל את ההתיישבות, אבל לצד זה צריך להרחיב את התעסוקה באזור, למרות שאין ספק שהיום לאחר הקורונה יש שינוי, ואנשים מוכנים גם לגור בפריפריה ולעבוד במרכז".

בשנה שעברה, שהתאפיינה בסגרי קורונה ובמחסור בממשלה מתפקדת, שיווקי הקרקעות של רמ"י הגיעו לשפל של 30 אלף יחידות דיור, בהשוואה ל-72 אלף שיווקים ב-2016 ו-70 אלף שיווקים ב-2018. ואולם הניסיון מלמד כי המדד החשוב אינו כמה קרקעות מוצעות למכירה במכרזים, אלא כמה קרקעות משווקות בהצלחה, כלומר שנמצא להן קונה.

מהניסיון של השנים שעברו עולה כי עשרות אחוזים משיווקי הקרקע אינם מצליחים, וכי בסופו של דבר רק כשני שלישים מהקרקעות נמכרות. כמו כן, בשנים האחרונות יש תופעה לפיה ראשי רמ"י מנסים לשפץ את הסטטיסטיקה באמצעות הוצאת מכרזי קרקעות, שידוע עליהם מראש כי אינם בשלים, כך שמצד אחד מספר השיווקים עולה, אך בסופו של דבר הקרקעות לא נמכרות.