תחבורה ציבורית תחילה, אגרת גודש בהמשך

האגרה לא תגרום לנהגים לעבור לתחבורה ציבורית כשזו מפגרת בשנות דור אחרי העולם • ללא שינוי מהותי, מדובר בעוד מס שאיתו על הציבור להתמודד

עומס תנועה. התחבורה הציבורית שלנו לא רלוונטית לחלק גדול מהאוכלוסייה / צילום: אייל פישר
עומס תנועה. התחבורה הציבורית שלנו לא רלוונטית לחלק גדול מהאוכלוסייה / צילום: אייל פישר

בתקציב הקרוב צפוי להתווסף לחיינו מס חדש. באוצר קוראים לזה "אגרת גודש" ומסבירים שהוא נועד להפחית את הפקקים הבלתי אפשריים באזור גוש דן, מטרה חשובה ביותר, אבל ספק אם האגרה לבדה תועיל במשהו. מעבר לאתגר המשמעותי שבאכיפתה, האגרה החדשה לא תגרום לנהגים לעבור לתחבורה ציבורית כשזו מפגרת בשנות דור אחרי העולם. באוצר גם לא מתחייבים שההכנסות מהאגרה יוקצו רק לפיתוח התחבורה הציבורית, כך שנשארנו עם התחושה שמדובר בעוד מיזם ממשלתי שעלול להיגמר כ"פרה חולבת" מלקוחות שבויים. המשבר התחבורתי בישראל נמצא בשלב קריטי ומס נוסף, גבוה ומורכב ככל שיהיה, לא יצליח לבדו להתמודד איתו.

הכביש צפוף

כדי להבין את גודל האתגר צריך לדבר על מספרים. לפי הלמ"ס, מתוך 250 אלף כלי הרכב החדשים שעלו לכבישים ב-2020, כ-211 אלף היו פרטיים. הנתון הזה חוזר על עצמו מדי שנה. המשמעות היא שהכבישים שלנו נהיים צפופים יותר ויותר. אם בעבר דיברנו ב-Waze על הצורך להפחית כ-15% מכלי הרכב בכבישים כדי להקל על העומס, היום אנחנו נדרשים לצמצום של כ-20%. לשם הדוגמה, ביום אחד באוגוסט נרשמה עלייה של 19% בנסועה בכבישי ישראל לעומת התקופה שלפני הקורונה.

הנתונים האלו מפחידים. אם המגמות יימשכו, ללא התערבות ממשלתית בתוך שנים ספורות הכבישים ייסתמו לגמרי. הפתרון הראשון, החשוב והיעיל ביותר הוא תחבורה ציבורית. גם בתחום הזה המדינה השקיעה הרבה בשנים האחרונות, כולל פרויקט המטרו הענק. אלו השקעות לתווך ארוך, שנתחיל להרגיש את השפעתן עוד מספר שנים. בינתיים התחבורה הציבורית שלנו לא רלוונטית לחלק גדול מהאוכלוסייה. כך, בחודשי הקיץ, כשרבים נמצאים בחופש, ראינו ב-Waze ירידה של 17% בנסיעות לתחנות תחבורה ומרכזי תחבורה ציבורית.

יש פתרון נוסף, משלים, שזמין כבר בטווח המיידי ודורש פחות עבודת תשתית מורכבת - נסיעה משותפת. בישראל עדיין לא אימצו בשתי ידיים את הפתרון הזה, ולכן בכל פעם שאנחנו עומדים בפקק ב-90% מהמכוניות סביבנו נמצא רק אדם אחד. אינספור מחקרים וניירות עמדה כבר מצאו שהקארפול יכול להוריד את נפח התנועה בכבישים בעשרות אחוזים. לשם הולך עולם התחבורה והמהפכה תגיע גם לכאן.

מדיניות תומכת

לצד פעילויות ההסברה וההנגשה, נדרשת גם מדיניות ממשלתית תומכת נסיעות שיתופיות. אגרות הגודש החדשות הן הזדמנות גם בתחום זה. כשהמדינה רצתה לעודד נסיעה שיתופית, היא פתרה מתשלום כלי רכב בעלי ארבעה נוסעים בנתיב המהיר בכביש 1. חשוב לאמץ מדיניות דומה גם בשאר הכניסות לגוש דן. הפתור מאגרה ייתן תמריץ משמעותי לעשרות אלפי נהגים להשאיר את האוטו בבית, או לצרף נוסעים. אפשר גם להקצות נתיבים לנסיעה שיתופית, כמו שעשו לאחרונה בקטעים מסוימים בכביש החוף ונתיבי איילון. צריך גם לשתף פעולה עם הרשויות המקומיות ולהקצות מקומות חנייה ייעודיים לרכבים של נסיעה שיתופית. מול האתגר האדיר של הפקקים בישראל חייבים להפעיל את כל הכלים ולחזק גם את הנסיעות השיתופיות.

הכותב הוא מנכ"ל Waze ישראל