מאוחר מדי? התיירים לא ממש מחכים להנחתות של ממשלת ישראל

אם שר הבריאות רוצה לראות תיירים בישראל בתחילת החודש הבא, כדאי מאוד שהמתווה יפורסם במהרה (למעשה אתמול), שכן תיירים רבים כבר שריינו לעצמם את חופשות החורף וחג המולד במדינות שהכריזו על פתיחת הגבולות

תיירים בישראל. מתי נראה אותם? / צילום: ריקי רחמן
תיירים בישראל. מתי נראה אותם? / צילום: ריקי רחמן

"מתחילת החודש הבא נתחיל לקבל תיירים בישראל. אנחנו לא יכולים להיות מובלעת, וזה חלק מהיציאה שלנו מהקורונה" - כך אמר שר הבריאות ניצן הורוביץ. אלא שכדאי להורוביץ ולאנשי משרדו להתעורר, כי בינתיים ישראל נשארה הרחק מאחור: אם שר הבריאות רוצה לראות תיירים בישראל בתחילת החודש הבא, כדאי מאוד שהמתווה יפורסם במהרה (למעשה אתמול) - תיירים רבים כבר שריינו לעצמם את חופשות החורף (חג המולד) במדינות שהכריזו עוד לפני ישראל על פתיחת הגבולות.

אגב, ההכרזה אינה אומרת פתיחה מיידית של גבולות המדינות - התראה מתבקשת בעולמות התיירות ובעיקר בימים אלה בהם תכנון החופשה אורך זמן ודורש היערכות. ישראל בינתיים רק רומזת, אך לא הכריזה רשמית. 

ובזמן שפה עוד בוחנים ובודקים, מדינות "שמרניות" בהרבה כבר הבינו את חשיבות המשאב התיירותי: מאוסטרליה שהייתה סגורה ומסוגרת וצפויה להיפתח בקרוב ועבור בסינגפור מחמירת הבידודים - נכון, לא תתאפשר כניסה לתיירים מכל מדינות העולם, והדגש מושם רק על תיירים מחוסנים - אלא שישראל לא רק מתמהמהת יותר מדי, אלא שהיא תציב דרישות שממילא מספר התיירים שיוכלו לעמוד בהן לא יהיה רב - בראשן התאמות לתו הירוק הישראלי, כלומר הכנסת מחוסנים שעוד לא חלפה חצי שנה מקבלת מנת החיסון השנייה שלהם או מחוסנים בשלוש מנות חיסון - שמספרם כידוע נמוך בעולם; והתנאי השני יכלול דרישה לבדיקה סרולוגית לתיירים שאינם נמנים עם מדינות האיחוד האירופי (עמו יש לישראל הסכמי הכרה הדדית בתעודות המתחסן).

מזה מספר שבועות שמשרד הבריאות מגבש מתווה. בינתיים הרי אפשר לבחון מה עושות מדינות אחרות, ובראשן ארצות-הברית, שפותחת את שעריה לתיירים מאירופה אחרי שנה וחצי - שם תיירים מחוסנים יידרשו להציג בדיקת קורונה ויוכלו להיכנס למדינה. ההתראה הגיעה עוד לפני שבועיים כדי לאפשר לאירופאים להיערך לחופשת חג ההודיה ולחופשת חג המולד שאחריה ולבלות אותה בארה"ב. ההזמנות - כך אמרו מנכ"לי חברות התעופה הגדולות (דלתא, יונייטד, לופטהנזה ואחרות) - זינקו מיד עם ההכרזה. 

מעבר לנושא התדמיתי החשוב ביותר בעולמות התיירות, מזה זמן רב שהמדינה מתעלמת מהצורך של התיירות למעגלי הכנסה שמתפרנסים ממנה, ממדריכי תיירות שמובטלים מזה שנה וחצי ועד לנהגי הסעות או מלונאים בערים מוטות התיירים - ירושלים, טבריה, נצרת ותל אביב.

ומה קורה בעולם? השבוע הכריזה גם בולגריה כי תאפשר כניסת ישראלים מחוסנים, ובכך לא נותרו מדינות באירופה שסוגרות את שעריהן לישראלים. מנגד, מאז מרץ 2020 ישראל סגורה לאזרחי אותן מדינות, כמו גם למדינות נוספות כמו ארה"ב.

מי שנהנה מהתיירים שמוכנים לטוס בתקופת הקורונה הן מדינות שכבר נפתחו מזמן לתיירים, דוגמת יוון וקפריסין. אפשר וצריך לעשות זאת, לתיירים מחוסנים, בכפוף לביצוע בדיקות ובעיקר בכפוף לקו ההיגיון שכבר מוכתב במדינות רבות שגמרו אומר שיש לחיות לצד המגפה.

שר התיירות יואל רזבוזוב ניסה לדחוף לפתיחת הגבולות בחודש יולי - אלא שאז הגיע הזינוק בתחלואה שמנע את המהלך. לאחר מכן קיוו כי לקראת חג תשרי משהו יזוז - זה לא קרה. כעת מדברים על תחילת נובמבר שנמצא מעבר לפינה, אבל מסתפקים בינתיים כאמור באמירות, בנוסח זו של השר הורוביץ.

המתווה המתגבש כולל כאמור את הגבלות התו הירוק למי מוגדר מחוסן, והוא יחייב חלק גדול מהתיירים בבדיקה סרולוגית - דרישה ייחודית לישראל. תיירים שיגיעו ממדינות שאינן חברות באיחוד האירופי יידרשו לבדיקה סרולוגית, כך שמי שיגיע מארה"ב למשל יידרש לבדיקת דם לאחר הנחיתה, בנוסף לבדיקת הקורונה שעל כל הנכנסים לעבור. הבדיקה תבוצע בשדה התעופה - תייר שיקבל תשובה שלילית בבדיקת ה-PCR ותשובה חיובית בבדיקה הסרולוגית (כלומר שיש לו נוגדנים), יפנה לקבלת שחרור מבידוד. נזכיר כי כלל הנכנסים לארץ יידרשו לבידוד של עד 24 שעות או עד לקבלת תשובת הבדיקה שייעשו בשדה התעופה.

במסגרת המתווה הגדיר משרד הבריאות את החיסונים המוכרים בישראל - רשימה זו לא כוללת את החיסון הרוסי ספוטניק, אולם מכירה בחיסון הסיני סינופארם ובחיסון סינוואק. חיסונים מוכרים נוספים הם של פייזר-מודרנה, של אסטרהזנקה ושל ג'ונסון.

הטבלאות מוכנות, וגם המצגת של המתווה שגיבש משרד הבריאות נמצאת כנראה בישורת האחרונה - אבל מישהו צריך להתעורר ולהבין שכל יום שעובר מכביד את המשקולת הקשה שרובצת על העוסקים בענף התעופה, התיירות והענפים שסביבם. מוטב מאוחר? מוטב אתמול.