בורסות עולם | סיקור שוטף

יום שלישי של ירידות: בורסות ניו יורק ננעלו במגמה שלילית

מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.3%, מדד נאסד"ק נחלש ב-0.1% ומדד S&P 500 נסוג 0.2% • מספר המשרות הפנויות בארה"ב באוגוסט היה נמוך מהתחזיות • נפט WTI עלה יום רביעי ברצף אך נפט ברנט נחלש מעט • מדד דאקס נחלש ב-0.4%, פוטסי 100 נסוג 0.2% וקאק 40 ירד ב-0.3%

הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי
הבורסה בניו יורק - וול סטריט / צילום: תמר מצפי

סקירת המסחר: דיווחים שוטפים, מגמות, מדדים, שערי מניות, אג"ח, מט"ח וסחורות והמלצות אנליסטים 

 

 

23:00

בורסות ניו יורק ניסו לשבור את רצף הירידות אך יום המסחר שנפתח במגמה חיובית התנהל בתנודות סביב רמות הפתיחה וננעל בירידות קלות, שהתחזקו מעט לקראת הסיום. מדד דאו ג'ונס ירד ב-0.3%, מדד נאסד"ק נחלש ב-0.1% ומדד S&P 500 נסוג 0.2%.

המשקיעים ממתינים להתפתחויות מחר ובהן מדד המחירים לצרכן בספטמבר, שלפי התחזיות יעלה ב-0.3% ויביא את האינפלציה השנתית ל-5.3%; פרסום פרטי ישיבת השווקים הפתוחים של הפדרל ריזרב מספטמבר, שעשוים לספק רמזים על תוכניות הבנק המרכזי לסגת מהמדיניות המוניטארית המרחיבה; וכן לפתיחת עונת הדוחות לרבעון השלישי עם פרסום דוחות ג'י.פי מורגן צ'ייס ודלתא איירליינס לפני פתיחת המסחר מחר.

מבין הישראליות, טבע ירדה 3.5%, ריווק איבדה 2% וסיירן נחלשה 3.3%. בצד החיובי, אינמוד קפצה 8.5%, צים עלתה 5.9%, פרוטליקס הוסיפה 4.3% וסולאראדג' התקדמה 7.8%.

22:15

נפט מסוג ברנט נחלש ב-0.1%, 8 סנטים, וננעל במחיר של 83.57 דולר לחבית, לאחר שאתמול קבע שיא של שלוש שנים.

21:35

נפט WTI התקדם ב-0.2%, 12 סנט, וחוזה למסירה בנובמבר ננעל במחיר של 80.64 דולר לחבית.

20:40

הזהב התחזק: חוזה למסירה בדצמבר עלה ב-0.2%, 3.6 דולרים, וננעל במחיר של 1,759.3 דולר לאונקיה.

20:15

אפל שלחה הזמנות לאירוע בשבוע הבא, ב-18 באוקטובר, בו היא צפויה להציג מחשבי מקבוק חדשים וכן אוזניות. 

19:15

מניית תודוס מדיקל הישראלית טסה 55% במחזור מסחר חריג בהיקפו. אתר החדשות בנזינגה פרסם היום ידיעה ולפיה התרופה של החברה לקורונה עשויה להיות טובה יותר מזו של מרק.

18:45

בורסות אירופה סיימו את יום המסחר בירידות שערים קלות. בפרנקפורט מדד דאקס נחלש ב-0.4%, בלונדון פוטסי 100 נסוג 0.2% ובפריז קאק 40 ירד ב-0.3%. מדד סטוקס 600 הכלל אירופי נחלש ב-0.1% לאחר שהתאושש מירידה של כמעט 1.2% שרשם מוקדם יותר היום. מגזרי הבריאות, הקמעונאות והמשאבים הובילו את הירידות ואיבדו 0.5%. 

בניו יורק המסחר מתנהל בתנודות קלות סביב רמות הפתיחה.

בצמרת מדד S&P 500 אם.ג'י.אם ריזורטס קופצת כמעט 7% לאחר שבקרדיט סוויס העלו את הממלצה מ"נייטרלי ל"תשואת יתר" והכפילו את מחיר היעד למניה ל-33 דולר. מניית יצרנת הרכב פורד ממשיכה בעליות ומוסיפה 3%.

בתחתית המדד מיקרון מאבדת 4%, סיטריקס ו-HP יורדות מעל 3%, ווסטרן דיגיטל וסיגייט נחלשות בכמעט 3%.

מניות ענקיות הטכנולוגיה ממשיכות בירידות, אלפאבית, החברה האם של גוגל יורדת 1.6%, פייסבוק מאבדת 1.5%, אפל נחלשת ב-0.6%, ומיקרוסופט נסוגה 0.3%.

טסלה מתחזקת ב-1.8% לאחר מכירות שיא בסין. החברה ייצרה בספטמבר 56 אלף מכונית במפעל שלה בשנגחאי, 3,853 מהן הופנו ליצוא והיתר נמכרו בשוק המקומי.

17:15

מאקרו ארה"ב: ירידה במספר המשרות הפנויות באוגוסט ל10.4 מיליון, לעומת תחזיות שעמדו על 10.9 מיליון וירידה מ-11.1 מיליון משרות פנויות שנרשמו ביולי.

המסחר בבורסות ניו יורק מתנהל בתנודתיות לאחר מגמה חיובית שנרשמה בפתיחה וכעת יורדים המדדים המובילים בעד 0.2%.

תשואת אג"ח ממשלת ארה"ב ל-10 שנים נחלשת ל-1.59%. הדולר מתחזק ב-0.2% מול סל המטבעות וב-0.3% מול הין היפני לשער של 113.6 ין לדולר. הליש"ט נחלשת ב-0.1% לשער של 1.35 דולרים לליש"ט והאירו מאבד 0.1% לשער של 1.15 דלורים לאירו. בזירת הסחורות נפט WTI מתקדם ב-0.4% למחיר של כ80.9 דולר לחבית ונפט מסוג ברנט מתחזק בכ-0.1% למחיר 83.7 דולר לחבית. הזהב עולה ב-0.6% ונסחר סביב 1,767 דולר לאונקיה.

16:34

המסחר בניו יורק נפתח במגמה חיובית, והמדדים המובילים מתחזקים בעד 0.4%.

לאחר שני ימי ירידות, בהובלת מניות הטכנולוגיה, המסחר בבורסות ניו יורק נפתח במגמה חיובית.

קרן המטבע הבינלאומית חתכה את תחזית הצמיחה העולמית שלה, וציינה את השפעת אתגרי שרשרת האספקה העולמית והתפשטות עיקשת של הקורונה. "אנו רואים שיבושים באספקה ברחבי העולם שגם מזינים את הלחצים האינפלציוניים, שהם די גבוהים, וישנה גם עלייה בלקיחת סיכונים פיננסיים שמציבים סיכון נוסף לתחזית", אמרה הכלכלנית הראשית של הקרן, גיטה גופינאת. לדברי הקרן, בנקים מרכזיים צריכים להיות מוכנים להדק את המדיניות המוניטארית שלהם אם האינפלציה תתחמם יותר מדי.

מבין הישראליות, אינמוד קופצת 11%, צים עולה 3% וטבע מתחזקת ב-0.4%. בצד השלילי, נאנו-ויברוניקס יורדת 6%, ריווק נחלשת 1.4% וסיירן מאבדת 3.6%.

הספאק Gesher 1 הייעודי לחברות ישראליות החל להיסחר היום בנסדא״ק עם התחייבויות של 115 מיליון דולר, תחת הסימול GIACU. מאחורי החברה עומדים יזמים ומשקיעים ותיקים בהייטק הישראלי וביניהם אדי שלו, עזרא גרדנר וקובי מרנקו וקרן High House Investments של משפחת צ'רני. 

15:40

פאלו אלטו עוברת לנאסד"ק: חברת אבטחת הסייבר שייסד ניר צוק הודיעה כי מנייתה עוברת מבורסת ניו יורק, בה הונפקה לפני כמעט עשור. המניה תמשיך להיסחר תחת הסימול PANW, והחברה צופה כי המסחר בנאסד"ק יחל ב-25 באוקטובר. 

 15:25 

החוזים העתידיים על המדדים המובילים בניו יורק נסחרים במגמה חיובית קלה ורושמים עליות של כ־0.3%.

בבורסות אירופה נרשמות ירידות קלות במדדים המובילים בפרנקפורט, בלונדון, בפריז ובאמסטרדם. יציבות נרשמת במדריד ובמילאנו.

13:50

ירידות קלות באירופה ויציבות במסחר בחוזים על מדדי וול סטריט. הביטקוין יורד בכ-1% ונסחר סביב 57,000 דולר.

אבי סלמה מנכ"ל הנציגות הישראלית של Hyposwiss , אומר כי "להערכתי אנו נראה את מטבעות הקריפטו, ובראשם הביטקוין והאיתריום במגמת עלייה מתמשכת. היה אפשר לראות בחודשים האחרונים - עליות מטאוריות לצד ירידות חדות אך לא דרסטיות במונחי קריפטו, בטח ביחס לתקופת המסחר הראשונית במטבע הקריפטוגרפי לפני יותר מעשור. בסופו של יום כשמדובר על מטבע אשר מאומץ על ידי מדינות, אומנם מתפתחות בשלב זה, אך המטרה היא משמעותית, הפיכת המטבע לאמצעי תשלום עוקף מערכות פיננסיות מסורתיות. מדובר בלא פחות ממהפכה ברמת הכלכלה העולמית, תוך הקלה על המבנה הפיננסי של המדינה".

שי דתיקה מייסד ומנכ"ל חברת המסחר בנכסים דיגיטליים INX מבהיר: "תחום הקריפטו והבלוקציין יוצא מאזור הלא מוגדר וממקום של הערכות ומקבל הגדרות ברורות של הרגולטורים השונים בעולם. אנו רואים הגדרות ברורות של מה מותר ומה אסור, הפרדות בין טוקנים שהם מטבעות לבין אחרים שהם ני"ע לבין נגזרים. הבנק המרכזי בסין מכריז שהפעילות בתחום המטבעות אינה חוקית ולעומת זאת הבנק הפדרלי בארה"ב מאפשר מסחר בקריפטו, בקנדה התחום כולו נכנס תחת הגדרה של ני"ע ומחייב רישוי תחת חוקי ני"ע, ומדינות בדרום אמריקה הופכות את הביטקויין להליך חוקי".

12:00

חוזה על נפט מסוג ברנט נסחר כעת בעלייה קלה סביב 83.9 דולר לחבית. כלכלני דויטשה בנק מציינים בסקירתם השבועית כי "הצעת רוסיה להתערב על מנת להקל במשבר הגז גרמה לאיבוד המומנטום בעליית מחירי הגז הטבעי. לאור העובדה שרוסיה בונה את המלאים המקומיים שלה על מנת להתכונן לחורף קר היא מוגבלת ביכולתה להגיב במהירות ולכן המחירים צפויים להיוותר ברמתם הגבוהה. מחירי הנפט רשמו ירידה לאור הערות של משרד האנרגיה האמריקאי שהעלו את האפשרות לשחרור של מלאי חירום ממחסני הרזרבה האסטרטגיים אך מחיר חבית מסוג ברנט נותר מעל 80 דולר. השוק צופה כי שחרור מלאי כזה יהיה בהיקף של 60 מיליון חביות והוא אינו צפוי ליצור השפעה בעלת משקל בשוק במיוחד לאור העובדה כי ארגון אופ"ק פלוס נצמד לתחזית הייצור שלו לפחות עד סוף נובמבר. לכן אנו צופים כי מחירי הנפט ימשיכו להיחסר ברמתם הגבוהה בטווח הקצר".

10:10

יום המסחר בבורסות אירופה נפתח במגמה שלילית. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות של 0.6%-0.7%. 

חוזה על נפט מסוג ברנט נסחר בירידה קלה סביב 83.5 דולר לחבית.

07:55

בורסות אסיה נסחרות היום במגמה שלילית: מדדי המניות המובילים נסוגים בכ-1%. במסחר בחוזים על מדדי בורסות ארה"ב נרשמות ירידות קלות לאחר נעילה שלילית בניו יורק אמש. התשואה על אג"ח ממשל אמריקאי ל-10 שנים עומדת על 1.61%. 

חוזה על נפט מסוג ברנט נסחר ביציבות סביב 83.7 דולר לחבית. הביטקוין יורד בכ-1% ונסחר סביב 57,000 דולר. 

למרות חוסר הבהירות בשוקי המניות כלכלני חלק מהבנקים הגדולים בארה"ב סבורים שנוצרה הזדמנות טובה לנצל את הירידות שנרשמו בשווקים, על אף העלייה בתשואות האג"ח הממשלתיות בארה"ב. "למרות חוסר הוודאות בטווח הקרוב, אנו צופים ששוק המניות ימשיך בראלי ככל שיעלה הביטחון בקרב המשקיעים כי קצב האינפלציה הנוכחי הוא טרנזיטורי (זמני)", כך לפי סקירה שהוציאו כלכלני גולדמן זאקס בראשות דיויד קוסטין. בג'י. פי מורגן כתבו כי החששות מסטגפלציה, כלומר מיתון במקביל לעלייה באינפלציה, יחלו להתפוגג.

אחרי הירידות שנרשמו בתחילת אוקטובר, המכפיל של מדד ה-S&P 500 על הרווח של החברות במדד לשנה קדימה ירד לכ- 21.6 - גבוה ב-23% מהמכפיל הממוצע ב-10 השנים האחרונות.

לפי סקר שערך דויטשה בנק יש קונצנזוס בקרב הכלכלנים כי עלו הסיכונים לסטגפלציה. מנגד, גולדמן זאקס וג'י.פי מורגן חולקים בתוקף ומזמנים הזדמנות כניסה. "אנו מאמינים כי הירידות מהוות הזדמות 'קנייה', כפי שבעבר נראה לאחר תיקון של 5%", כתבו בגולדמן זאקס. בג'י.פי מורגן הוסיפו: "סוף סוף קיבלנו קצת חולשה אחרי 330 ימים ללא תיקון של יותר מ-5% , אבל אנחנו לא מצפים שזה יחזיק מעמד, וממליצים לקנות לתוך הירידות".