ההיצע הנמוך מקפיץ את מחיר הנפט; "מנטליות של נדירות"

מחירי הנפט הגולמי עוברים את מחיר הנחושת וסחורות אחרות בפער הגדול ביותר מזה יותר מעשור • הנפט נסגר במחיר גבוה מ-80 דולר לראשונה מאז 2014

הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Richard Thornton
הפקת נפט / צילום: Shutterstock, Richard Thornton

הטיפוס המתמשך במחירי הנפט מותיר מאחור כמה סחורות תעשייתיות אחרות, מצב לא שגרתי שמשקף את התחזיות על כך שהמחסור בהיצע האנרגיה יהיה בבסיס כל האטה בכלכלה העולמית.

מחיר הנפט הגולמי האמריקאי עלה ב־1.5% ל־80.52 דולר לחבית ביום שני, וסגר מעל 80 דולר בפעם הראשונה מאז 2014. זה מביא את העלייה שלו מסוף אוקטובר האחרון ל־125%.

כעת נמצא הנפט במסלול להתייקר השנה יותר מנחושת במידה הגדולה ביותר מאז 2002 והוא נמצא בראש מדד של חומרי גלם בפער הכי גדול שהיה בו כבר יותר מעשור, על פי נתוני השוק של דאו ג'ונס. כמו נפט, גם הגז הטבעי בינתיים עוקף במחיר הרבה סחורות אחרות.

מחירי הנחושת ירדו בכ־8% מהשיא של מאי, כשהראלי בכמה חומרי גלם אחרים כמו אבץ ועופרת בינתיים נבלם ברובו.

כמה מתכות תעשייתיות ירדו בגלל חשש שהצמיחה נחלשת בסין, צרכנית הסחורות הגדולה ביותר בעולם וכמו כן יבואנית הנפט הגדולה ביותר. ההשלכות הכלכליות מהקריסה הצפויה של חברת הבנייה הסינית השקועה בחובות אוורגרנד עלולות להגביר את ההאטה שנגרמה על ידי זן דלתא של נגיף הקורונה, כך אומרים סוחרים. זה בגלל שהכלכלה הסינית נסמכת במידה רבה על חברות בנייה לצמיחה ולמשרות.

העלייה המתמשכת של מחירי הנפט הגולמי אל מול חששות הצמיחה האלה מראה את המידה בה סוחרים רבים צופים שהביקוש הדל ישמור על המחיר גבוה, ויגרום לעלייה במחיר הדלק לצרכנים ולעסקים. המחסור בהיצע אנרגיה מאט פעילות בבתי חרושת בכל העולם ותורם לעלייה מהעת האחרונה באינפלציה. חששות לגבי האצה של המחיר לצרכנים ועלייה בתשואה של אגרות חוב ממשלתיות בתורן גרמו לתנודתיות במניות אמריקאיות בשבועות האחרונים.

אפילו אם פחות צרכנים נוסעים וצורכים דלק, אנליסטים רבים חוזים שהירידה בהשקעות בהיצע חדש מצד חברות האנרגיה תחזק את מחירי הנפט. משקיעים לוחצים על חברות, כולל חברת Pioneer Natural Resources ו־Occidental Petroleum להגביל את ההוצאה והנזק לסביבה בזמן שהן מחזירות כסף לבעלי מניות.

כעת, חלק מהם מהמרים על כך שמחסור עולמי בגז טבעי ודלקים אחרים הנחוצים לתחזוקת בתים ועסקים יזלוג לשוק הנפט. כשמחירי החשמל עולים באירופה, חוזים עתידיים על גז טבעי בארה"ב הגיעו ב־5 באוקטובר לשיא של כמעט 13 שנה, 6.31 דולר למיליון BTU, וזה הביא את העלייה שלהם בינתיים השנה ליותר מ־150%. למרות נסיגה בעת האחרונה, המחיר עשוי לעלות אפילו עוד אם מזג האוויר הקר בחודשים הקרובים יגדיל את הביקוש.

מחיר גז טבעי גבוה ומלאי מצטמק עשויים לגרום לכמה תחנות כוח להשתמש בנפט כתחליף לגז טבעי לייצור חשמל, כך אומרים כמה אנליסטים. זה יגביר את הביקוש לנפט גולמי בזמן שסוחרים מגדילים את ההימור שלהם על כך שלחצים סביבתיים מצד המשקיעים יגרמו למחסור בטווח הארוך, מה שרק יוסיף למומנטום.

"הרבה מזה מזין את עצמו כרגע", אמרה רבקה באבין, סוחרת אנרגיה בכירה בחברה CIBC Private Wealth Management. היא ממשיכה להעדיף מניות של חברות תשתיות אנרגיה המאחסנות ומשנעות מוצרי אנרגיה. "אנחנו לא יודעים מה יביא מזג האוויר... התסריט של המקרה הגרוע ביותר הוא די מכוער".

משקיעים שכבר זמן רב נמנעו מתחום האנרגיה המדשדש בגלל החזרים גרועים וחששות הנוגעים לסביבה כעת משחקים תופסת ומגדילים את חשיפתם לאחד מתחומי המסחר שהציג את הביצועים הכי טובים השנה, כך אומרים כמה אנליסטים.

תחום האנרגיה במדד S&P 500 היה התחום שביצע הכי טוב במדד הזה השנה, ועלה בכ־50%. החזרים ממניות של חברות כמו Pioneer, Occidental ו־Diamondback Energy הובילו את הדרך, בעוד שענקיות התעשייה כמו אקסון מוביל ושברון פיגרו אחרי הרבה מניות בתחום אך עדיין טיפסו.

ביום שני הודיעה שברון שהיא שואפת לצמצם פליטות פחמן מפעילותה לאפס עד שנת 2050.

מחיר נפט ברנט, המדד העולמי של מחירי הנפט, סגר על 83.65 דולר לחבית ביום שני. אנליסטים מבנק אמריקה כתבו בהודעה לאחרונה שברנט עשוי להגיע למחיר של 100 דולר לחבית בחורף אם הביקוש יעלה. עליות מחיר נוספות עשויות להוסיף לחץ לכלכלה ולסבך את תוכניות הפדרל ריזרב להעלות את שיעור הריבית בהדרגה החל משנה הבאה, כך אומרים אנליסטים.

"זה השילוב של מחירי נפט גולמי גבוהים מהרגיל וצווארי בקבוק אחרים בתעשייה שהופכים את כל הסיפור למשהו ששווה לעקוב אחריו", אמרה נלה ריצ'רדסון, כלכלנית ראשית בחברת תוכנת משאבי האנוש Automatic Data Processing. "זה מציב את הפדרל ריזרב בעמדה לא נוחה".

התזוזות במחיר מושכות תשומת לב מצד קובעי מדיניות אחרים ברחבי העולם. נשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר בשבוע שעבר שמוסקבה יכולה לעזור להרגיע את משבר הגז הטבעי על ידי הגדלת ההיצע של החומר המשמש כדלק לייצור חשמל באירופה, וזה יוריד את המחירים שם.

בינתיים שרת האנרגיה של ארה"ב ג'ניפר גרנהולם אמרה לאחרונה בכנס של העיתון פיננשיאל טיימס שארה"ב שוקלת לשחרר נפט ממאגר הדלק האסטרטגי שלה. מוקדם יותר השנה דחק נשיא ארה"ב ג'ו ביידן בארגון המדינות המייצרות נפט, אופ"ק, להגדיל את ייצור הנפט יותר מהר ממה שמתכנן הקרטל, על מנת להקל לחצים הקשורים להיצע.

"אנשים צופים שהשוק יהיה צפוף יותר"

מחירי הנפט נמצאים במרכז התמונה גם בגלל שהעלייה שלהם לאחרונה קורית רק שבועות ספורים לפני פסגת האקלים העולמית בגלזגו, סקוטלנד. אנליסטים רבים אומרים שהתנודות לאחרונה מדגימות את הסיכון המתלווה להפחתת הייצור של דלקי מאובנים באופן חפוז מדי.

"יש היום מקום רב לשגיאות כשאתה חושב על מלאי האנרגיה וייצור חשמל", אמרה סטייסי מוריס, מנהלת מחלקת מחקר בחברת המדדים Alerian. "זה יוצר חלק מהבעיות שאנו רואים".

אופ"ק, מדינות כמו רוסיה וחברות פרטיות שפחות נתונות ללחץ סביבתי צפויות להיות בעלות השפעה גדולה יותר בשווקי הסחורות, כך אומרים אנליסטים. לאחרונה בחרה אופ"ק להיצמד להגדלה מדורגת של התפוקה, וזה אחד הגורמים לכך שמחיר הנפט טיפס אפילו גבוה יותר.

צעדים כמו שחרור מלאי עשויים לעזור לאזן לזמן קצר את שווקי האנרגיה, אבל כמה משקיעים עדיין חושבים שלחץ המשקיעים על היצרניות לטווח הארוך שיצמצמו ייצור ופליטות יעזרו לשמור על מחיר גבוה.

אנליסטים רבים צופים שמלאי הנחושת ומתכות אחרות יוגבל על ידי חששות האקלים, אבל חששות לגבי הביקוש פגעו בסחורות אלה לאחרונה. תחום המקרקעין הסיני אחראי לכ־10% מהביקוש העולמי לנחושת, על פי Jeffries, כך שחלק מהסוחרים כעת חושבים שההיצע בשווקי המתכת יהיה מספיק.

זה לא המקרה לגבי נפט, כך אמרו משקיעים רבים. "יש את המנטליות הזו של נדירות", אמר נוח בארט, אנליסט של תחום האנרגיה בחברה Janus Henderson Investors. "אנשים צופים שהשוק יהיה צפוף יותר".