ברקע העלייה במחירי הדלק והגז: מחיר האורניום מזנק

שורה של קרנות גידור משקיעות באורניום בשל האפשרות לרנסנס של ייצור חשמל בכורים גרעיניים

אורניום / צילום: Shutterstock
אורניום / צילום: Shutterstock

על רקע הזינוק העולמי במחירי הדלק והגז ו"גמילת" הכלכלות המערביות מתלות בדלקי מאובנים, גם מחיר האורניום שובר שיאים. בחודש שעבר הגיע המחיר לפאונד של אורניום ל־50 דולר, הרמה הגבוהה ביותר מאז 2012. מאז ירדו המחירים, אך לפי דיווחים בתקשורת הכלכלית שורה של קרנות גידור משקיעות באחרונה במשאב הנדיר, בין השאר בשל אפשרות לרנסנס של ייצור חשמל בכורים גרעיניים.

אנרגיה אטומית אינה כרוכה כמעט בשחרור פחמן דו־חמצני לאטמוספירה, ויש מי שמעריכים כי בשל המיסוי ההולך ומכביד סביב פליטות פחמן, יוגבר הייצור משמעותית בעשורים הקרובים.

זרימה של כסף ספקולטיבי

"באופן ברור יש זרימה של כסף ספוקלטיבי למגזר זה", אמר אנליסט מקרן השקעות בסינגפור ל־FT, "אנחנו רואים שינויי מחיר מסיביים בספטמבר". תעודת סל שמאגדת חברות לכריית אורניום ברחבי העולם עלתה ב-104% בשנה האחרונה.

חלק מהמשקיעים צופים היפוך מגמה מבחינת שימוש באנרגיה גרעינית בכלכלות גדולות כמו גרמניה. המדינה החלה בתהליך צמצום מהיר של האנרגיה המגיעה מכורים גרעיניים אחרי האסון בפוקושימה ב־2012, וכעת רק 11% מהחשמל בה מיוצרים בשש תחנות בלבד, לעומת כ־22% לפני עשור. צרפת, ש־70% מייצור החשמל שלה נעשה בתחנות גרעיניות, מנסה לקדם בניית כורים חדשים ברחבי אירופה, כדרך להרחבת היצוא הצרפתי.

פסולת לעשרות אלפי שנים

לייצור אנרגיה אטומית יש חסרונות סביבתיים אחרים, כמו הצורך לשמור את הפסולת למשך עשרות אלפי שנים במטמנות בטוחות, שימוש רב במים וכן הסכנה מתאונה אפשרית. האיחוד האירופי מממן בימים אלה תוכנית חדשנית לייצור אנרגיה גרעינית ללא פסולת רדיואקטיבית.

"ההתמקדות ההולכת וגוברת ב'אנרגיה ירוקה' ברמה הפוליטית, והביקוש ההולך וגובר לנכסים בקרב משקיעים אמורים להפוך את האורניום לאחת מההשקעות הא־סימטריות (שבה הרווח גובר בהרבה על הסיכון, א.א.) ביותר לשנים הקרובות", צוטט בעיתון מנהל קרן השקעות ניו־יורקית בשם Light Sky Macro.