מספנות ישראל מוסיפה מלט: מגדילה החזקותיה במנוע הצמיחה המרכזי שלה

רוכשת את החזקותיו של השותף בחברות סימנט ואיסקו תמורת כ-70 מיליון שקל • אשתקד היוותה פעילות המלט הרווחית יותר ממחצית מהכנסותיה של מספנות ישראל

מספנות ישראל חיפה / צילום: איל יצהר
מספנות ישראל חיפה / צילום: איל יצהר

חברת תעשיות מספנות ישראל מאמינה בהמשך צמיחת פעילות המלט שלה, והיא סיכמה על רכישת החזקות השותף שלה בחברות המלט בהשקעה של כ-70 מיליון שקל. מספנות ישראל פועלת בתחום המלט באמצעות החברות סימנט ואיסקו, ובעקבות העסקה, החזקותיה בהן יגדלו מ-70% לכ-95%, כשביתרה מחזיק מנכ"ל סימנט, איל הכט.

את התמורה בעסקה תשלם מספנות ישראל בשני תשלומים שווים למוכר - ככל הידוע האזרח הצרפתי פול אלברכט - תשלום ראשון במזומן במועד השלמת העסקה, הכפופה לכמה תנאים, ותשלום שני במזומן או באמצעות הקצאת מניות מספנות ישראל, עד סוף שנת 2022.

באמצעות חברת סימנט עוסקת מספנות ישראל ביבוא חומרי מלט מחו"ל ובייצור מוצרי מלט ומוצרים לענף הבנייה, לרבות שילוח ימי על ידי הפעלת כמה אוניות מלט, בעוד שאיסקו עוסקת בתחום ניהול הובלות, סחר ושיווק של מוצרי מלט. מספנות ישראל עוסקת ביבוא, בייצור ובהפצת חומרי מלט מאז שנת 2016, ולפי הערכותיה, בשנים 2017-2020 נתח השוק שלה בישראל עמד על כ-12%-15%.

מלבד מלט, מספנות ישראל עוסקת בתכנון ובבנייה של כלי שיט צבאיים ואזרחיים (מגזר המספנה) ומתן שירותי נמל של טעינה, פריקה ואחסנה (המגזר הנמלי). פעילות המלט מהווה את מנוע הצמיחה הבולט של מספנות ישראל בשנים האחרונות, אולם במחצית הראשונה של השנה היא סבלה מפגיעה משמעותית ברווחיות, שנחתכה ב-40% ל-21 מיליון שקל, למרות צמיחה של 17% בהכנסות, שהגיעו ל-212 מיליון שקל. זאת בהשפעת עלייה במחירי חומרי הגלם וההובלה בעולם, בעוד שמחיר המכירה נותר כמעט ללא שינוי.

בשנתיים הקודמות הציגה פעילות המלט צמיחה נאה בפעילות, עם הכנסות שהגיעו ל-284 מיליון שקל ב-2019 (קרוב ל-40% מהכנסות מספנות ישראל כולה) וצמחו ליותר מ-400 מיליון שקל ב-2020 (יותר ממחצית הכנסות החברה, שהגיעו ל-765 מיליון שקל). בשנתיים אלה, רווחי פעילות המלט היו בעלי התרומה הגדולה ביותר לרווחי מספנות ישראל, כשהגיעו ל-62 מיליון שקל בשנה שעברה ול-40 מיליון שקל ב-2019.

ברקע לצמיחה, מספנות ישראל נהנתה בשנים האחרונות מעליית מחירי הסחורות, וגם המלט כחלק מכך, בהשפעת משבר הקורונה, וכן מפעילות הבנייה האינטנסיבית בארץ, גם בתחום המגורים והנכסים המניבים וגם בתחומי התשתיות והכבישים, המייצרים ביקושים גבוהים למלט.

נוכח הצלחת הפעילות עד כה, בחודש מרץ האחרון החליט דירקטוריון מספנות ישראל להרחיב את פעילותה של חברת סימנט לתחום מוצרי הגבס ולנצל "את הידע שהצטבר בחברה, את התשתיות שעומדות לרשותה ואת היתרונות הלוגיסטיים של החברה במגזר הנמלי".

לצורך כך בוחנת מספנות ישראל הקמת מפעל לייצור מוצרי גבס ולוחות גבס, וגם בתחום זה החזקות החברה בפעילות צפויות לעמוד על כ-95%, והיתרה תהיה בידי מנכ"ל סימנט, איל הכט.

מספנות ישראל , שבשליטת שלומי פוגל, עתליה שמלצר, סמי קצב וחברת גולד בונד הבורסאית (כ-20% מההון כל אחד), הצטרפה לבורסה לפני כשנה (ספטמבר 2020) כשגייסה כ-340 מיליון שקל לפי שווי חברה של כ-1.7 מיליארד שקל "אחרי הכסף", ומאז מנייתה טיפסה בכ-10%, כך שהיא משקפת לחברה שווי של כ-1.9 מיליארד שקל.

מספנות ישראל הייתה אחת מהחברות הראשונות בגל גיוסי ההון הראשוני (IPO) השוטף את הבורסה כבר יותר כשנה, ומלבד סכום הגיוס הגדול יחסית היא בלטה גם בשל תחום הפעילות התעשייתי, כשאחריה הצטרפו לבורסה עוד עשרות חברות, מרביתן מתחומי הטכנולוגיה השונים.