עובדים בגוגל ואמזון מתאחדים נגד פרויקט נימבוס: "יפגע בפלסטינים"

90 עובדים מגוגל ו-300 מאמזון חתמו על מכתב בו הם קוראים להנהלות לסגת ממעורבותן בפרויקט במסגרתו יעברו צה"ל והממשלה לתשתיות ענן • שתי החברות זכו במכרז להובלת הפרויקט באפריל האחרון

אתר הבנייה של חוות השרתים של אמזון באזור התעשייה הר טוב / צילום: איל יצהר
אתר הבנייה של חוות השרתים של אמזון באזור התעשייה הר טוב / צילום: איל יצהר

עובדים בחברות גוגל ואמזון פרסמו היום (ג') מאמר בעיתון הגרדיאן הבריטי ובו הם קוראים להנהלות שתי החברות לסגת ממעורבותן בפרויקט הענן של ממשלת ישראל נימבוס. "אנחנו לא יכולים לתמוך בהחלטה של מעבידנו לספק לצבא הישראלי ולממשלה טכנולוגיה שתשמש לפגיעה בפלסטינים", כתבו העובדים.

לטענת הכותבים, על מכתב ההתנגדות לפרויקט חתמו פנימית 90 עובדים בגוגל ויותר מ-300 באמזון. העובדים נותרו אנונימיים כיוון שהם חוששים מתגובה שתפגע בהם, כך הם כותבים. העובדים טוענים כי המעורבות של אמזון וגוגל בפרויקט נימבוס ממשיכה מגמה מדאיגה של שיתוף פעולה של ענקיות הטכנולוגיה עם גורמים צבאיים וממשלתיים בעולם, כמו משרד הגנה האמריקאי. "ההסכם נחתם בשבוע שבו הצבא הישראלי תקף פלסטינים ברצועת עזה - והרג כמעט 250 בני אדם, ביניהם 60 ילדים", נכתב שם.

לטענת אותם עובדים, הטכנולוגיה שיספקו אמזון וגוגל, תהפוך את המדיניות של ישראל לאכזרית יותר. "טכנולוגיה זו מאפשרת המשך מעקב ואיסוף מידע לא חוקי על הפלסטינים".

באפריל האחרון הודיע החשב הכללי במשרד האוצר על בחירת אמזון AWS וגוגל קלאוד כזוכות במכרז נימבוס, במסגרתו הן יספקו תשתיות ענן למשרדי הממשלה, צה"ל והרשויות המקומיות בשבע השנים הקרובות, עם אפשרות להארכות נוספות עד 23 שנה. מי שנפסלו במכרז היו מיקרוספט ואורקל.

פרויקט נימבוס נחשב למכרז המחשוב הגדול ביותר עד כה בישראל ובמסגרתו אמורות גוגל ואמזון לבנות אתרי ענן בארץ בעלות מוערכת של כ-4 מיליארד שקל, כדי שהמידע ישמר בגבולות ישראל. אלא שעד ששתי החברות ישלימו את הקמת האתרים בארץ, יאוכסן המידע הממשלתי באתרים שלהן באירופה, עניין שמעורר מחלוקת.

עם זאת, צריך לזכור שאמזון וגוגל הן חברות ענק שמעסיקות יחד כ-1.5 מיליון עובדים, כך שגם אם 400 עובדים אכן חתמו על המסמך, מדובר על מיעוט זניח מאוד שלא אמור להשפיע על החלטות החברות או התנהלותן. זוהי גם אינה הפעם הראשונה שעובדים בענקיות הטכנולוגיה, ובפרט בגוגל ואמזון, קוראים לחרם וביטול חוזים עם ישראל. עצומות ברוח זו של עובדים, כולל עובדים יהודים, נחתמו במהלך מבצע שומר חומות האחרון בעזה בחודש מאי. חצי שנה אחר כך מנסה המיעוט הקולני בחברה לעורר קריאה זאת שוב ולכוון אותה ספציפית לנושא נימבוס.