חברת האולטרסאונד אינסייטק במו"מ למיזוג ל-SPAC לפי שווי של 2 מיליארד דולר

עסקה אחרונה במניות חברת המכשור הרפואי בוצעה בחודש מאי לפי שווי של מיליארד דולר, ובמסגרתה נכנסו לאינסייטק הגופים פרגרין, לאומי ומור השקעות

מכשיר של חברת אינסייטק / צילום: יח''צ
מכשיר של חברת אינסייטק / צילום: יח''צ

חברת המכשור הרפואי אינסייטק (InSightec) אשר פיתחה שיטה לביצוע ניתוחים זעיר פולשניים באמצעות אולטרסאונד, נמצאת במו"מ מתקדם למיזוג לתוך SPAC, חברה ללא פעילות שתגייסת כסף לרכישת חברה בזמן מוגבל. המיזוג אמור להתבצע לפי שווי של כ-2 מיליארד דולר.

מנכ"ל אינסייטק מוריס פרה, הביא חברה ישראלית נוספת למיזוג עם SPAC שבו היה מעורב: חברת הרובוטיקה Memic. המיזוג בוצע לפי שווי של מיליארד דולר לממיק. בעבר אמר פרה כי הוא רואה את אינסייטק מגיעה לאקזיט של עשרות מיליארדי דולרים.

אינסייטק נמצאת בשליטת משפחת קוך הקנדית (כ-40%), בשרשור דרך חברת קוך תעשיות וחברת KDT, שהשקיעה בה סכום כולל של כ-200 מיליון דולר. ב-2020 הובילה KDT סבב גיוס בחברה בהיקף של 136 מיליון דולר ולפי שווי של 1.3 מיליארד דולר.

במאי 2021, מכרה קרן יורק, בעלת המניות השניה בגודלה בחברה, כ-7% מאחזקתה לפי שווי של כמיליארד דולר, למשקיעים שבהם קרן פרגרין הישראלית והמוסדיים הישראליים לאומי פרטנרס ומור בית השקעות. יורק נשארה עם אחזקה של כ-12%-14% בחברה. משקיעה נוספת שהייתה דומיננטית בחברה היא אלביט מדיקל, אשר מכרה את רוב אחזקותיה למשפחת קוך, והיום נותרה עם כ-3.1% בחברה.

העסקה הנוכחית נמצאת בשלב שריון מקורות במימון להשקעת ה-PIPE , סבב גיוס פרטי שנועד לתמוך בשווי של חברה לקראת המיזוג.

ניתוחי מוח ללא פתיחת גולגולת

אינסייטק, שהוקמה ב-1999, פיתחה מערכת המאפשרת לרכז אנרגיית אולטרסאונד מכמה כיוונים בנקודה אחת ספציפית, כדי לצרוב נקודה קטנה בתוך גוף האדם, מבלי לגרום נזק לרקמות מסביבה.

החברה זכתה להצלחה צנועה בתחום צריבת גידולים שפירים ברחם, ושל גרורות סרטניות בעצמות, אך גולת הכותרת היא ניתוחי מוח ללא פתיחת גולגולת. היום המוצרים העיקריים המובילים שלה הם צריבה של אזורים ספציפיים במוח לטיפול ברעד שמקורו במחלת הפרקינסון או במחלות אחרות. הצלחת הטיפול תלויה בהבנה מעמיקה של מקור הבעיה ובדיוק מושלם בצריבה של הרקמה הרלוונטית.

בשנים האחרונות רושמת אינסייטק בדרך כלל צמיחה מרבעון לרבעון, אך הפסדים גדולים. במחצית הראשונה של 2021 רשמה הכנסות של 27 מיליון דולר, לעומת 14 מיליון בתקופה המקבילה (הכנסה נמוכה יחסית בגלל הקורונה). היא הפסידה בתקופה זו 31 מיליון דולר, לעומת 27 בתקופה המקבילה. לחברה 125 מיליון דולר בקופת המזומנים נכון לסוף הרבעון הרבעון השני.