מדינות אדומות אאוט, אזהרות אין: המלצות משרד הבריאות ליוצאים לחו"ל

משרד הבריאות ממליץ לא להגיע למדינות עם רמת תחלואה גבוהה, כמו רוסיה וטורקיה • בין המדינות המומלצות לנסיעה:אוסטריה, בחריין, צ'כיה וקפריסין • וגם: פרטים נוספים על מתווה הכנסת התיירים לישראל

נתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'
נתב''ג / צילום: מיכל רז-חיימוביץ'

מדינות אדומות אין, אזהרות יש: ברשימה של המדינות האדומות שהנסיעה אליהן אסורה אלא באישור מיוחד לא נמצאת אף מדינה נכון לעכשיו ובכל זאת משרד הבריאות מפרסם המלצה להימנע מנסיעה למדינות "שקיימת לגביהן אזהרת מסע חמורה מחשש לעלייה בתחלואה". ברשימה זו נמצאות המדינות בלרוסיה, מולדובה, רומניה, רוסיה וטורקיה.

מנגד מפרסם משרד הבריאות רשימת מדינות מומלצות, כלומר שבהן הסיכוי לחלות בקורונה נמוך על פי ממצאי התחלואה. ברשימה זו נמצאות אוסטריה, בחריין, איחוד האמירויות, צ'כיה, קפריסין, איטליה, מלטה, פורטוגל, צרפת ואורוגוואי לצד מדינות שעדיין לא מאפשרות כניסת ישראלים ללא בידוד או כניסה בכלל בהן סין, הונג קונג, טאוויאן וניו זילנד.

המשרד טרם פרסם את מתווה הכנסת התיירים שיתחיל בחודש נובמבר אולם מרבית פרטיו כבר הועברו לאנשי התיירות הנכנסת. יודגש כי המתווה טעון אישור ממשלה.

איך יעבוד מתווה התיירים שיגיעו לישראל?

כפי שפרסמנו בגלובס, בתחילת נובמבר תותר תחילה כניסה של אזרחים מחוסנים מ-40 מדינות שעמן יש לישראל הסכמי הדדיות להכרה בתעודת המתחסן. ההדדיות הזו כוללת כוכבית משום שההגדרות של משרד הבריאות למי שמוגדר כמחוסן שונות מההגדרות של המדינות האחרות: כדי שתייר יוגדר מחוסן, בדומה לאזרח ישראלי, הוא יידרש להציג תעודת מתחסן המעידה על קבלת שלוש מנות חיסון או שתי מנות שלא חלפה חצי שנה מקבלת המנה השנייה. מדינת ישראל תכיר במרבית החיסונים שניתנו למעט החיסון הרוסי ספוטניק.

במסגרת זו תותר כניסה של תיירים בודדים ותיירים שמגיעים במסגרת מאורגנת של קבוצות. בין המדינות הללו נמצאות למשל איטליה, צרפת, הולנד, פולין, יוון, גרמניה, טורקיה ושוויץ. ככל הידוע נרקם הסכם מול בריטניה שיאפשר גם הוא הכרה הדדית בתעודות המתחסן של אזרחי המדינות.

מקור: משרד הבריאות
 מקור: משרד הבריאות

החל ב-21 לנובמבר תתאפשר ככל הנראה כניסת אזרחים אמריקאים ממדינות מסוימות בהן ניו יורק, ניו גרסי וקליפורניה וכניסת תיירים ממדינות נוספות (שלא מגיעים ממדינה אדומה, כאשר כיום רשימה זו כאמור לא כוללת אף מדינה). במסגרת זו גם תותר כניסת אזרחים ממדינות נסיכות המפרץ (ככל הנראה לקראת סוף נובמבר).

התיירים המחוסנים יצטרכו לסרוק מראש את תעודת המתחסן שלהם למערכת של משרד הבריאות ולקבל אישור תו ירוק שיישלח למייל האישי שלהם. בדומה לכלל הנכנסים לישראל, יידרשו התיירים לבצע בדיקת PCR בטווח של 72 שעות לפני הכניסה לישראל ובדיקה נוספת לאחר הנחיתה. התיירים יידרשו לשהות בבידוד עד לקבלת תשובה (או עד 24 שעות, המוקדם מביניהם).

בנוסף מתווה מיוחד יגובש לקבוצות. מעבר למכסה היומית של 1,000 תיירים בקבוצות שמחזיקים בתו ירוק, המתווה ייאפשר כניסת תיירים שחלפה חצי שנה ממועד קבלת החיסון השני במסגרת מאורגנת בלבד. תיירים אלה ייתכן ויידרשו לבצע בדיקות אנטיגן בכניסה לאתרים שונים, נושא שזוכה לביקורת מצד העוסקים בענף לנוכח הסרבול והתחושה של התיירים כי ייאלצו לבצע בדיקות רבות בעת השהות בישראל. במסגרת זו בשלב ראשון תיירים ממדינות אסיה לא יוכלו להיכנס לישראל, ונזכיר כי ממילא הם יידרשו לבידוד עם שובם למדינות שלהם כך שיש להניח שהביקוש מצד התיירים מסין למשל לא יהיה גבוה בשלב הראשון. הכנסת תיירים שחלפה חצי שנה ממועד קבלת החיסון השני תוגבל לעד 30 אלף תיירים בחודש (כלומר מעבר למכסת אלף הנכנסים המחוסנים במסגרת קבוצתית מדי יום).

בשורה חשובה עבור התיירים והעוסקים בענף היא שתבוטל כנראה הדרישה לביצוע של בדיקה סרולוגית על ידי תיירים מחוסנים ממדינות שאין לישראל הסכמי הכרה הדדיים בתעודת המתחסן (כלומר רשימת 40 המדינות מהן תותר הכניסה לתיירים הראשונים). עוד קובע המתווה כי לא תותר כניסת תיירים ממעברי הגבול היבשתיים.

טרם גובש מתווה סופי באשר לתיירים שמחזיקים בתעודת מחלים או באשר לילדים לא מחוסנים המתלווים להורים מחוסנים