"אצבע משולשת גדולה": למה רוסיה מעכבת אספקת גז לאירופה?

עתודות הנפט והגז העצומות של מוסקבה מעניקות לה יותר השפעה על כלכלות המערב וסין הנאבקות בעליית המחירים • פקידים בכירים במערב מאשימים את הקרמלין בניסיון לזכות בנקודות בבמה הגיאופוליטית על ידי זה שהם מחזיקים קרוב לחזה מלאי נוסף

צינורות גז טבעי בחבל יאמאל שברוסיה / צילום: Shutterstock, Georgy Golovin
צינורות גז טבעי בחבל יאמאל שברוסיה / צילום: Shutterstock, Georgy Golovin

המחסור בגז טבעי שהעלה את מחירו לשיא באירופה הדגים את הכוח העולה שיש לרוסיה על שווקי אנרגיה בעולם, וכעת מוסקבה משחקת תפקיד מפתח בכל נושא קשור, החל מדיונים של אופ"ק ועד ייצוא פחם לסין.

רוסיה, היצואנית הגדולה ביותר בעולם של גז והמקור ליותר משליש מהגז של אירופה, התגלתה עקב המחסור כספקית חיונית שיש לה הכוח להקל במהירות על המחסור בגז ביבשת.

פקידים בכירים במערב מאשימים את הקרמלין בניסיון לזכות בנקודות בבמה הגיאופוליטית על ידי זה שהם מחזיקים קרוב לחזה מלאי נוסף. במוסקבה מכחישים האשמה זו. במקום זה, אמרו בבירה הרוסית שהמדינה עוזרת לפתור את הבעיות בשווקי האנרגיה העולמיים בתקופה שיש בהם תנודתיות. הרוסים מכחישים שהם מנצלים את רזרבות האנרגיה העצומות שלהם לרווח פוליטי.

כוח המינוף של מוסקבה הודגם בשבוע שעבר כשמחירי הגז ירדו בפתאומיות לאחר שנשיא רוסיה ולדימיר פוטין אמר שרוסיה תעזור לייצב את שוק האנרגיה.

ביום רביעי, פוטין אמר שרוסיה הייתה מוכנה לדון עם אירופה על צעדים להגביר את ייצוא הגז והטיל את האשמה על המחסור בכך שאין באירופה עתודות גז ותכנון לטווח הארוך.

"לגבי השימוש באנרגיה כסוג של נשק כלשהו, זה בדיוק מה שאפשר להגדיר כפטפטת עם מניעים פוליטיים, שאין לה שום מהות", אמר פוטין בפורום אנרגיה במוסקבה.

 השפעה הולכת וגוברת באופ"ק

בשוק הנפט, רוסיה הגדילה בשנים האחרונות את השפעתה על ארגון המדינות המייצרות דלק, אופ"ק, על אף שאינה חברה רשמית בקרטל. באסיה, מוסקבה הפכה לשחקנית אנרגיה חשובה, לאחר שהחלה לייצא גז לסין ב־2019 והגבירה את משלוחי הפחם לשם השנה. לפחם תפקיד גדול כמקור אנרגיה לכלכלה הסינית.

"משבר הגז האירופי הראה את כוח המינוף הרב שיש לרוסיה באירופה ומעבר לה", אמר תיירי ברו, מומחה אנרגיה ופרופסור באוניברסיטה למדעי הפוליטיקה בפריז. "פוטין היה היחיד שיכול היה למנוע הפסקות חשמל באירופה בגלל שלרוסיה יכולת הספק עודפת. זו עמדה של כוח".

מדינות אירופאיות כמו גרמניה אמרו שרוסיה עומדת בחוזים שלה לטווח ארוך. יחד עם זה, בכירים אירופים אומרים שרוסיה בכוונה לא משחררת גז טבעי לשוק הספוט לטווח קצר ומחוקקים רוצים לפתוח חקירה בחשד למניפולציה רוסית בשוק הזה.

בסוכנות האנרגיה הבינלאומית אמרו בחודש שעבר ש"רוסיה יכולה לעשות יותר להגדלת זמינות הגז לאירופה וכדי לוודא שהעתודות מלאות ברמות מספקות לקראת עונת החימום בחורף שמגיעה בקרוב".

ביום רביעי, אמר פוטין שאירופה בנתה בשוגג על "היד הנעלמה" של שוק הספוט, וזה גרם לעלייה נוספת במחירים. מוסקבה דחקה באירופה לנוע לעבר חוזים נוספים לטווח ארוך.

"לא ניתן לספק כלום מעבר לחוזים (הקיימים)", אמר דובר הקרמלין ולדימיר פסקוב ביום רביעי. כל משלוח נוסף הוא "עניין של משא ומתן".

עוד דרך לאתגר את וושינגטון

ההשפעה הגדלה של רוסיה בתחום האנרגיה נותנת לקרמלין כוח גיאופוליטי חשוב בתוך כך שהיחסים של רוסיה והמערב מחריפים, וזו עוד אחת מהדרכים בה היא יכולה לאתגר את כוחה של וושינגטון. היא גם נותנת למוסקבה מקור הכנסה חשוב על מנת להתמודד עם תנאי המחייה המידרדרים ברוסיה.

המדינה הייתה דומיננטית באספקת גז טבעי לאירופה עוד כשברית המועצות התקיימה, אז בנתה צינור למערב, אבל אחיזתה בשוק הזה גדלה בשנים האחרונות כשפתחה נתיבים לסין והחלה לייצא גם אליה גז טבעי בצורת נוזל. בעוד שארה"ב הגבירה את הייצוא שלה בשנים האחרונות, משלוחי גז טבעי שיוצאים על גבי מכליות ממפרץ מקסיקו ומקומות אחרים לעתים קרובות לא יכולים להתחרות במחיר הזול של גז המוזרם מרוסיה בצינורות.

למוסקבה היה נתח של 25% מייצוא הגז בעולם, על פי דו"ח הנתונים השנתי של חברת בריטיש פטרולאום, והיא שולטת ב־13.3% מייצור הנפט בעולם, כולל קונדנסט, לעומת כ־12.3% מערב הסעודית.

"רוסיה היא כמו כלבו כשזה נוגע לאנרגיה", אמרה הלימה קרופט, מנהלת אסטרטגיית סחורות עולמיות ב־RBC Capital Markets.

העלייה במחירי הגז באירופה גרמה לסגירת מפעלים והותירה בכירי ממשלה בחיפוש חירום אחר פתרונות למניעת עלייה במחירי האנרגיה לקראת החורף באזור. הנציבות האירופית הולכת להציג השבוע סדרת צעדים שהיא מאמינה שממשלות של המדינות השונות יוכלו לנקוט כדי להקטין את עליות המחירים, מקיצוצי מס ועד מחירים מוזלים למשפחות בעלות הכנסה נמוכה.

מצוקת הגז - מכשיר לחץ על רגולטורים?

בעוד שהמחסור בגז נגרם בגלל כמה גורמים, כולל מלאי מצומצם, ירידה בייצור באירופה ועלייה בביקוש מאסיה, ההיסוס של מוסקבה לקבוע הזרמה גדולה נוספת של גז החמירה את המצב. בכירים אירופיים אומרים שמוסקבה משתמשת בזה על מנת ללחוץ על רגולטורים לאשר את הצינור נורדסטרים 2, צינור שנוי במחלוקת לגרמניה שיהיה מוכן להתחיל לפעול בקרוב.

הצינור יאפשר למוסקבה לעקוף את אוקראינה ופולין, שממשלותיהן חיוניות לקרמלין. שר האנרגיה הרוסי אלכסנדר נובאק אמר בשבוע שעבר שאישור הצינור יעזור לפתור את המשבר. מוסקבה מכחישה האשמות שהיא משתמש במחסור בגז כמכשיר לחץ על רגולטורים לאשר את פעולת נורדסטרים 2.

"לרוסיה יש משאב גז עצום וקרבה גיאוגרפית, אך עדיין לא שלחה גז טבעי כפי שניתן היה לצפות באופן הגיוני שתעשה", אמר פרנק פאנון, שהיה עוזר לעניין משאבים אנרגטיים במחלקת המדינה בממשל טראמפ. ממשלות מערביות צריכות "למנוע מהקרמלין אפשרות להשתמש בהעברת גז, לא חשוב באיזה מסלול, כנשק גיאופוליטי".

בשבוע שעבר אמר פוטין שמשלוחי אנרגיה רוסיים לאירופה עשויים להגיע השנה לשיא.

אך בעוד שאנליסטים מסכימים על כך שרוסיה מכבדת את החוזים, היא עדיין לא השתמשה בהספק העודף העצום שלה על מנת לשלוח מערבה יותר גז.

"יש במוסקבה הרבה שמחה לאיד", אמר אלכסנדר גבואב, עמית בכיר במרכז מוסקבה במכון קרנגי. "מצב הרוח כאן הוא 'עשינו כל מה שאנו יכולים כדי לספק מה שהבטחנו לספק, ולגבי השאר, זו אצבע משולשת גדולה'".

רוסיה נהנית מכוחה החדש בשווקי הנפט, גם כיצואנית על וגם כבעלת חשיבות גדולה בברית יצרניות הנפט.

ב־2016, פוטין חתם על ברית עם אופ"ק שעזרה להפוך מגמה של התרסקות במחירי הנפט על ידי הסכמה לקיצוץ התפוקה. אבל רוסיה גם הטילה וטו כמה פעמים על הצעות של מנהיגת אופ"ק ערב הסעודית. ב־2020, סירובה של מוסקבה לתמוך בקיצוצי תפוקה שהציעה ערב הסעודית בעיצומה של מגפת הקורונה גרם למלחמת מחירים שהובילה לכך שמדדי מחיר הנפט האמריקאיים הפכו לשליליים בפעם הראשונה בהיסטוריה.

יותר לאחרונה, כשחזתה ערב הסעודית שמשבר הגז הנוכחי יוביל לעלייה בדרישה לנפט בסדר גודל של 500 אלף חביות נוספות ביום, אמרה רוסיה שאין צורך לשנות את תוכניות אופ"ק להגדלה הדרגתית בייצור הנפט. עמדתה של מוסקבה הייתה הקובעת בפגישה של אופ"ק בשבוע שעבר, שבה הוחלט לשמור על הגישה המדורגת להקלה בקיצוצי התפוקה.

באירופה, שולטת מוסקבה על 53% משוק הנפט, לעומת 16% שנשלטים על ידי ריאד, כך אומרים בבריטיש פטרולאום.

מוסקבה גם גונבת נתח שוק מארה"ב. ייצור הנפט הרוסי צפוי לעלות במיליון חביות ליום בשנה הבאה, לעומת עלייה של 780 אלף חביות ליום בארה"ב, על פי דו"ח חשאי פנימי של אופ"ק.

באסיה, רוסיה מפצה על מחסור הפחם בסין, לאחר שבייג'ינג אסרה על ייבוא פחם מאוסטרליה. רוסיה גם מתכננת צינור גז שני לסין, לאחר שצינור בשווי 55 מיליארד דולר החל לייצא לשם גז ב־2019.

"תפקידה של רוסיה כמעצמת אנרגיה פתאום ברור מאוד", אמר דניאל ירגין, סגן יו"ר בחברת הייעוץ IHS Markit.

לורנס נורמן בבריסל השתתף בהכנת הכתבה.