התו הירוק נכנס לתוקף: האם חוקי הקורונה החדשים באיטליה ישתקו את הכלכלה?

החל מהבוקר תושבי איטליה נדרשים להציג תו ירוק בכניסה למשרדים, חנויות וכל מוסדות הציבור • הקנס על כניסה למקום עבודה ללא תו - 1,500 יורו • הממשלה כבר לא מממנת את בדיקות הקורונה, שיעלו 15 יורו לאדם • הפגנה המונית מתוכננת היום ברומא

סריקת התו הירוק בכניסה למקומות העבודה באיטליה / צילום: Associated Press, Andrew Medichini
סריקת התו הירוק בכניסה למקומות העבודה באיטליה / צילום: Associated Press, Andrew Medichini

במאמץ לעודד את האוכלוסייה להתחסן ולמנוע גל נוסף של קורונה, ממשלת איטליה נקטה צעד שיתר ממשלות היבשת נמנעו ממנו: היא הכריזה כי יהיה צורך ב"תו ירוק" כדי להמשיך לעבוד. את התו מקבלים רק מי שהחלימו מהמחלה, חוסנו, או מציגים בדיקה שלילית עדכנית. הבדיקות אינן בחינם. החוק החדש נכנס היום (ו') לתוקף, ולצד הפגנות גדולות שהתקיימו נגדו בימים האחרונים, עשוי לאיים על הכלכלה האיטלקית.

החל מהיום, כל עובד במגזר הציבורי או הפרטי חייב להציג את התו בכניסה למשרדים, לחנויות, למפעלים, לכל מוסדות הציבור ולמעשה לכל מקום עבודה. החובה החדשה חלה על כ-23 מיליון עובדים במדינה. ממשלת איטליה הרחיבה בכך את הדרישה שכבר קיימת בבתי חולים ובבתי ספר לכל תחומי העבודה, בתמיכת איגודי החברות והתעשיינים.

אבל הצעד מעורר זעם בקרב מי שלא-התחסנו, וגם בקרב מי שסבורים כי המדינה אינה יכולה לחייב אזרחים בחיסון על מנת להרוויח את לחמם. הפגנות של אלפי בני אדם התקיימו ברומא בסוף השבוע האחרון, והיום מתוכננת הפגנה המונית נוספת בבירה. עימותים נרשמו במהלך ההפגנות הקודמות.

אחד המוקדים של ההתנגדות לצעד הוא בנמל טרייאסט, אחד הנמלים הגדולים והחשובים באיטליה, שממלא תפקיד מרכזי גם בתובלה הימית האירופית. עובדי הנמל הודיעו כי ישתקו את העבודה בו במחאה על הדרישה מהם להתחסן או להיבדק על חשבונם באופן קבוע.

בעיה נוספת שציינו כלי התקשורת באיטליה היא של נהגי המשאיות שצריכים להיכנס לנמלים ולמקומות עבודה. רבים מהם מגיעים ממזרח אירופה, שם שיעורי ההתחסנות נמוכים, וחלקם מחוסנים בחיסון הרוסי "ספוטניק" שאינו מוכר על ידי הרשויות האירופיות. הממשלה האיטלקית הבטיחה להחריג נהגים אלה מהתקנות, מה שעורר זעם בקרב עובדי התובלה האיטלקים הטוענים לאפליה.

15 יורו לבדיקת קורונה מהירה

הממשלה האיטלקית הפסיקה את מימון הבדיקות המהירות חינם, והן עולות כעת 15 יורו. גם גרמניה נקטה צעד דומה. אך הממשלה האיטלקית דורשת הצגת בדיקה שלילית בכניסה לעבודה, צעד שגרמניה נמנעת ממנו. מי שאינם רוצים להתחסן צריכים להציג בדיקה מהירה שלילית עדכנית שנעשה בטווח של 48 שעות. הרשויות מאיימות על מי שיעבדו ללא "תו ירוק" בקנס של 1,500 יורו, וקנסות דומים על חברות שלא יוודאו שהעובדים נושאים אותו.

נכון לעכשיו, כ-85% מהאוכלוסייה באיטליה מעל גיל 12 כבר חוסנה, אך הממשלה שואפת להעלות את השיעור עוד יותר לקראת החורף והחשש מתחלואה חוזרת.