בדרך לקואליציה בגרמניה: "המודרניזציה התעשייתית הגדולה מזה מאה שנה"

מנהיגי הסוציאל-דמוקרטים, "הירוקים" והליברלים הודיעו היום כי שיחות הגישוש ביניהן הסתיימו בהצלחה, וכי הם יפתחו בשיחות רשמיות ומחייבות על הקמת קואליציה • רוב הסיכויים הם שקואליציה כזו תוקם, ואולף שולץ ימונה לקנצלר הבא של גרמניה

אולף שולץ / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis
אולף שולץ / צילום: Shutterstock, Alexandros Michailidis

פחות מחודש אחרי הבחירות, גרמניה בדרך לקואליציית מרכז-שמאל שתכלול את מה שהקנצלר הצפוי אולף שולץ מגדיר כ"מודרניזציה התעשייתית הגדולה ביותר במדינה מזה 100 שנה". הסוציאל-דמוקרטים יעמדו בראש הקואליציה, יחד עם "הירוקים" והליברלים. מנהיגי שלוש המפלגות הודיעו היום (ו') כי שיחות הגישוש ביניהן הסתיימו בהצלחה, וכי הם יפתחו בשיחות רשמיות ומחייבות על הקמת קואליציה. רוב הסיכויים הם שקואליציה כזו תוקם, ושולץ (63) ימונה לקנצלר הבא של גרמניה.

שלוש המפלגות פירסמו מסמך רשמי המסכם את ההסכמות ביניהן. אחד התהליכים המרכזיים יהיה "גמילה" של התעשייה הגרמנית מתלות בדלקי מאובנים והתמקדות באנרגיות מתחדשות, כולל השקעה בכלכלת מימן. במקביל, יושם דגש מיוחד על דיגיטליזציה של המגזר הציבורי, הקטנת הרגולציה וכן השקעות גדולות יותר במחקר ובפיתוח - אך המסים בגרמניה לא יועלו, גם לא לעשירים ביותר.

מנהיגת "הירוקים" אנלנה ברבוק אמרה כי זו תהיה קואליציה של "רפורמות והתקדמות" וכי "כל הצדדים ויתרו" כדי להגיע להסכמה. מנהיג הליברלים כריסטיאן לינדנר אמר עצם השיחות וההסכמה מהוות "אקלים פוליטי חדש בגרמניה". הוא אמר כי הקואליציה החדשה מהווה "הזדמנות נדירה" לקדם את המדינה. המסמך גם קובע באופן רשמי כי "שמירה על ביטחון ישראל היא חלק מ'סיבות הקיום' (שטאטסריזון) של גרמניה".

בתחום האקלים, לפי מסמך ההבנות, "באופן אידיאלי" כל תחנות הכוח המבוססות על פחם יפסיקו לפעול בגרמניה עד שנת 2030. הקואליציה הנוכחית בגרמניה הציבה את תאריך היעד כ-2038. כדי לעמוד ביעד השאפתני, יוקמו תחנות כוח שישתמשו בגז טבעי ותוגבר הפקת אנרגיות מתחדשות. תתבצע השקעה רבה באנרגיית רוח בים ועד 2% משטח המדינה יוקצו לטורבינות רוח. בתים משותפים ובניינים יחויבו בעתיד להרכיב מערכות לאנרגיה סולארית על הגגות.

בתחום הכלכלי, ההבטחה של שולץ לגבי שכר מינימום של 12 אירו (לעומת 9.3 אירו כיום) התקבלה על ידי כל המפלגות, ולינדנר אמר במסיבת עיתונאים כי מפלגתו "נאלצה להתפשר" בסוגיה זו. העלייה תתבצע בצעד אחד, ולאחר מכן ידונו הצדדים בהעלאות נוספות. במקביל, השכר על עבודות חלקיות פטורות ממס (מיני-ג'וב, מודל תעסוקה ייחודי לכלכלה הגרמנית) יעלה באופן מתון מ-450 אירו כיום למקסימום של 520 אירו, לפי דרישת הליברלים.

הישג נוסף ל"ליברלים" הוא ביטול מס העושר המתוכנן שדרשו הירוקים והסוציאל-דמוקרטים וכן התחייבות כללית שלא להעלות מסים, כפי שהבטיחו גם הסוציאל-דמוקרטים וגם הירוקים. הממשלה הגרמנית גם לא תשנה את חוק בלמי החוב, המגביל משמעותית את יכולתה להיכנס לגירעון. עם זאת, ייתכן שהממשלה תמשיך להשעות את החוק, כפי שנעשה בשנתיים האחרונות בעקבות מגפת הקורונה. המס הירוק (EEG) המוטל על צריכת החשמל והאנרגיה של תושבי גרמניה "יבוטל בהקדם האפשרי". שאלת המימון של הרפורמות המשמעותיות הנכללות בהסכמות לא מוצגת באופן ברור במסמך.

כל המפלגות הסכימו על "השקעה גדולה" בתחום הדיגיטליזציה ובלחץ המפלגה הליברלית הדבר נקשר עם יעילות גבוהה יותר של המגזר הציבורי והפחתת הרגולציה. לפי ההסכמות, החלטות בנושא תכנון ובנייה "יואצו" משמעותית. הממשלה תגדיל את ההשקעה במחקר ובפיתוח ל-3.5% מהתמ"ג באופן שנתי.

בנוסף, התקבלו דרישות "הירוקים" לרפורמה במערכת הרווחה ולתשלומי האבטלה שמקבלים מובטלים כרוניים. מערכת "הרץ 4" הקיימת כיום, ושנוסדה ברפורמות הכלכליות הקודמות שיזמו הסוציאל-דמוקרטים, תבוטל. במקומה תציג הממשלה מערכת תמיכה ורווחה חדשה שאמורה להיות נדיבה יותר. יושם דגש על מאבק בעוני בכלל ומאבק בעוני ילדים בפרט. בנוסף, גיל ההצבעה יירד מ-18 כיום ל-16 בעתיד, אך אין התחייבות קונקרטית לגבי מועד צעד זה. לא תוטל הגבלת מהירות של 130 ק"מ באוטוסטרדות בגרמניה כפי שדרשו "הירוקים".

שלוש המפלגות אמרו כי המסמך המשותף מספק את "הבסיס להתחדשות מקיפה ויסודית של גרמניה". לדבריהן, הקואליציה הצפויה "תשים דגש על התחדשות חברתית, אקולוגית, כלכלית ודיגיטלית". מדובר אמנם בצעד ראשוני, וסוגיות שונות יכולות להשתנות במהלך המגעים בשבועות הקרובים. לאחר מכן, ייתכן שההסכמים הקואליציוניים יובאו להכרעות המפלגות המשתתפות בה. "הירוקים" יכנסו כבר בראשון הקרוב ועידת של המפלגה לאישור פתיחת השיחות הקואליציוניות.