המדינה חייבת לאזרחים החזרי מס של 3.6 מיליארד שקל

שכחתם לעשות תיאום מס? יכול להיות ששילמתם יותר מדי, אבל המדינה לא תחזיר לכם את העודף • מבקר המדינה מותח ביקורת חריפה על רשות המסים, שאינה דואגת להנגיש לציבור את המידע הדרוש למיצוי זכויות או להקל על התהליכים הבירוקרטיים לקבלת הקלות מס • דוח מבקר המדינה

מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: ניב קנטור
מבקר המדינה מתניהו אנגלמן / צילום: ניב קנטור

מיליארד שקל בשנה - זהו סכום המסים העודף אותו משלמים האזרחים למדינה, כך עולה מדוח מבקר המדינה. הדוח פורס שורה ארוכה של ליקויים, והמבקר קובע כי ההיקף הכספי הגלום באי-מיצוי זכויות של נישומים וגביית מס ביתר נאמד ב־3.6 מיליארד שקל. "ממצאי הביקורת מעלים כי רשות המסים אינה יוזמת באופן מלא את מתן הזכויות לאלו הזכאים להן; בין היתר, הרשות אינה פועלת לספק לציבור באופן מלא ושקוף את המידע המצוי ברשותה, ובייחוד מידע על עצם קיום הזכות למיצוי הטבות מס שונות ועל התנאים לקבלתן. עוד עולה כי הרשות לא קידמה את הסרת הנטל הבירוקרטי המוטל על אזרח המבקש למצות את זכויותיו, מיצוי זכויות בדוחות להחזר מס, מיצוי זכויות בתשלומי מס השבח, טיפול בתשלומי המס ביתר שמשלם הציבור לרשות המסים ומיצוי הזכויות של הפורשים לפנסיה". נכתב בדוח.

רשות המסים אמדה את הפסד המס השנתי של הציבור בגין תשלומי מס ביתר אשר לא נדרש החזר שלהם באמצעות הגשת דוח להחזר מס. האומדן מבוסס על נתוני שנת המס 2014, השנה האחרונה אשר ניתן היה להגיש לגביה דוח להחזר מס עד 2020.

 
  

מנתוני התרשים והלוח עולה כי כ-380 אלף יחידים או משפחות שאינם חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה הפסידו סכום של כ-670 מיליון שקל לשנת המס 2014 מאחר ששילמו מס ביתר ולא הגישו בעבר דוח שנתי או דוח להחזר מס לשנה זו. נכון למועד הביקורת לא ניתן להגיש דוח להחזר מס לשנה זו. יצוין כי בהתבסס על נתוני שנת 2014, ניתן להניח כי הפסדי הציבור (יחידים או משפחות שאינם חייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה) מסתכמים במיליארדי שקלים במשך השנים. להלן בלוח 9 מוצגים נתונים לשנת המס 2014 על התפלגות הזכאים האפשריים להחזר מס לפי סכום המס המשוער לכל תא משפחתי, וסכום המס המשוער המגיע למשפחות אלו.

פנסיה ופרישה

סעיפים נרחבים בדוח מוקדשים לנושא הטבות המס בחיסכון הפנסיוני, הטבות שלא מנוצלות עקב מורכבותן. "בדוח הקודם עלה כי אופן חישוב ההטבות בגין ההפקדות לחיסכון הפנסיוני הוא מורכב, עובדים שאינם מבינים את מהות ההטבה המוצעת להם אינם צפויים לנצלה והרשות לא פיתחה כלים ממוחשבים למיצוי ההטבות במסגרת התא המשפחתי. ממצאי המעקב מעלים כי הליקויים לא תוקנו, ובכלל זה כי בעת הגשת דוח להחזר מס, הרשות לא נתנה בידי הציבור כלים שמסייעים לו ברישום ההפקדות של התא המשפחתי לקרנות פנסיה בדוח להחזר מס, באופן שייטיב עם התא המשפחתי (יגדיל את החזר המס לתא המשפחתי או יקטין את החבות במס). כמו כן, הרשות לא פיתחה כלים ממוחשבים להצגת מלוא פוטנציאל החיסכון במס מהפקדות לקופות גמל שיסייעו לנישומים בעת הגשת הדוח", נכתב עוד.

עוד בסדרהלכל הכתבות

הצג עוד

התייחסות נרחבת יש גם לנושא הפרישה לפנסיה, שהיא בגדר אירוע מס מהותי בחייו של עובד. "חוסר הבנה של חלופות המיסוי, הגבלת זמן לקביעת מסלול הפרישה, חוסר סיוע וייעוץ מצד משרדי השומה, והיעדרו של סימולטור ייעודי לפרישה - כל אלה עלולים לפגוע בפורש מהבחינה הכלכלית", עם זאת, רשות המסים שהתייחסה להערות המבקר בפרק זה, ציינה בתשובתה כי "נושא פרישה לפנסיה הינו נושא מורכב וההחלטות המתקבלות בעת הפרישה הינן סובייקטיביות לכל פורש, וכי הרשות אינה מייעצת ב"החלטות אישיות צופות פני עתיד".

מנהל רשות המסים ערן יעקב / צילום: איל יצהר
 מנהל רשות המסים ערן יעקב / צילום: איל יצהר

עוד עולה מהדוח כי 54% מהשכירים והעצמאים לא נהנים מהטבות המס, כיוון שההכנסה שלהם לא מגיעה לסף המס. דבר זה משפיע גם על החיסכון הפנסיוני: 41% מההטבות הפנסיוניות ניתנות לעשירון העליון. בנוסף, כ-50% מהמשפחות בהן שני בני הזוג עובדים - אין מיצוי מלא של הטבות המס שמגיעות לבני הזוג.

נקודה נוספת שעלתה בדוח היא תשלומי יתר של מס שבח וכן של מס רווחי הון, המבקר קבע כי: "מומלץ כי רשות המסים תפעל למיצוי הזכויות של הנישומים בנוגע להחזר מס שבח ששולם ביתר: תפעל לאיתור המקרים שבהם מוכר נכס או בן זוגו לא ניצלו את זכאותם לשיעורי מס נמוכים או את נקודות הזיכוי ממס שהם זכאים להן, ותביא לידיעתם את דבר זכאותם לכאורה להחזר מס שבח. כמו כן, מומלץ כי הרשות תאתר נישומים אשר לפי נתוניה צברו הפסדי הון, ותביא לידיעתם כי ניתן לקזז את השבח כנגד הפסדי ההון".

מס שבח

מס נוסף אליו מתייחס המבקר בהרחבה הוא מס השבח שמוטל על מוכרי מקרקעין. סכומי מס שבח הם גבוהים, בממוצע, לפי המבקר, כ-68 אלף שקל, ובחוק ניתנות אפשרויות שונות להפחתתם: למשל, פריסת התשלום לכמה שנים מאפשרת את הקטנת נטל המס. בנוסף, אם אחד מבני הזוג בן שישים, או שאינו עובד, או צבר הפסדי הון מהשקעות - ניתן להפחית את המס על פי חוק.

מבקר המדינה ציין בדו"ח כי בשנים 2016 עד 2019 דיווחו על 119,442 עסקאות מקרקעין החייבות במס שבח, אשר בגינן הוציאה רשות המסים 188,755 שומות מקרקעין. סכום מס השבח הכולל בשומות הסתכם ב-12.2 מיליארד שקל, ובממוצע הרשות חייבה את הנישומים בסך של כ-65 אלף בכל שומה. לפי בדיקת המבקר, בשנים 2016 - 2019 הסתכם שיעור פריסת השבח בעסקאות חייבות בכ-7.5% בממוצע.

כלומר, רשות המסים לא פעלה להביא לידיעת ציבור היחידים את הזכות לפריסת השבח.
בנוסף, בשנים 2016 עד 2019 הוציאה רשות המסים 14,207 שומות לאנשים שביקשו לפרוס את השבח (רווח ההון) לשנות המס שקדמו לשנה שבה בוצעה עסקת המקרקעין. מתוך השומות בהן נעשתה פריסה, הוציאה הרשות 9,826 (69%) מהשומות לאנשים בני 60 ומעלה, וכ-4,381 (31%) מהשומות, ליחידים בני פחות מ-60. בשנים 2016 - 2019 ביקשו 11% מהאנשים בני 60 ומעלה לפרוס את השבח, וכ-4% (בממוצע) בלבד מהאנשים בני פחות מ-60 ביקשו לפרוס את מס השבח.

"החזרים של 100 שקל"

ברשות המסים מסרו בתגובה לדוח המבקר: "במטרה להקל בתהליכי קבלת הטבות מס וכן ליתר את הצורך בהחזרי מס, הרשות פועלת להרחבת בסיסי המידע הקיימים ברשותה. מאחר והמידע בידי הרשות אינו מלא, קיים חשש שפניה יזומה לאזרח להגשת בקשה להחזר מס תסתיים ללא זכאות להחזר או עם חוב מס לתשלום. עוד יצוין, כי גם על פי הנתונים שהועברו למבקר המדינה ניתן לראות שגם אם קיימת לכאורה זכאות להחזר, במחצית מהמקרים מדובר בהחזרים בסכום של עד 100 שקל וחלקם עד 500 שקל, כך שכל הוספת נתון חסר לדוח יכולה להביא לחבות במס במקום החזר", נמסר.