ענף הלול בדרך לשינוי? במשרד החקלאות מקדמים תקנות שיאסרו שימוש בלולי כלובים

ד"ר תמיר גושן, מנהל השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, הודיע בדיון בכנסת כי המשרד מקדם תקנות לפיהן עד שנת 2027 יאסר שימוש בלולי כלובים בענף הלול • רעות הורן, מנכ"לית אנימלס: "כליאת תרנגולות בכלובים היא אחת מצורות ההתעללות הכי קשות שיש, והיא מנוגדת לחוק צער בעלי חיים"

93% מהציבור סבורים שכליאה של בעלי חיים בכלוב צפוף היא התעללות / צילום: תמר מצפי
93% מהציבור סבורים שכליאה של בעלי חיים בכלוב צפוף היא התעללות / צילום: תמר מצפי

האם ענף הלול בדרך לשינוי משמעותי, שיחסוך סבל רב של המטילות וצער בעלי חיים שעד עתה היה שקוף עבור המדינה? בדיון שנערך היום (ב') בוועדת החינוך של הכנסת, הודיע ד"ר תמיר גושן, מנהל השירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, כי בהנחיית השר עודד פורר, מקדם המשרד תקנות לפיהן עד שנת 2027 יאסר שימוש בלולי כלובים בענף הלול. אילו אכן יתבצע המהלך, ישראל תמצא בשורה אחת עם החקיקה המתקדמת של האיחוד האירופי.

יו"ר הוועדה, ח"כ שרן השכל, הציבה למשרד החקלאות "דד ליין", ודרשה שהתקנות יובאו בפני חברי הכנסת בתוך שישה שבועות. לדבריה, "מי שמעוניין להתחיל לבנות לול מחר שיהיה מעודכן שלולי הכלובים שייבנו יהיו רק לפרק זמן קצוב של כמה שנים. ההמלצה שלי להשקיע כבר עכשיו בלולי מעוף". עוד אמרה כי "כל זמן שלולי הכלובים פועלים והתקנות לא נכנסות לתוקף, יש מיליוני תרנגולות שעוברות התעללות. מגיע לאזרחי ישראל מזון טוב, איכותי וזמין שעומד בתקנים בתקנים בינלאומיים".

ייתכן כי ההחלטה תיתקל בהתנגדות של החקלאים, ושהדרך לבשורה - איננה כה קצרה. נציג החקלאים בדיון, צחי בן עיון, טען בדיון כי "על מנת לבנות לולי מעוף יש להקצות יותר שטחים לגידול מחוץ למושבים: "כרגע מותר מרחב של 350 סמ"ר לתרנגולת. אם יגידו לנו שרוצים שהכל יהיה בלולי חופש בבקשה, אבל צריך לתכנן קדימה".

עד כה לא נקבעו אמות מידה לתנאי החזקתן של תרנגולות מטילות

למעשה, מדובר בנושא אותו חברי הכנסת ושרי החקלאות הקודמים - כלל לא מיהרו לפתור. על פי מסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת, ב-2007 החליטה הממשלה על תוכנית שדרוג מקיפה של לולי התרנגולות המטילות, שבמסגרתה יועברו המשקים למתחמי לולים חדשים וטובים יותר מבחינה תברואתית, סביבתית, וכלכלית, אך תוכנית זו לא יושמה עד כה. כיוון שכך, בין השאר, לא נקבעו עד כה אמות מידה לתנאי החזקתן של תרנגולות מטילות, כפי שמתבקש מתוקף חוק צער בעלי חיים.

ב-2018 הושגו הסכמות בין משרדי האוצר והחקלאות על העברת תקציבים התחלתיים לקידום הרפורמה באופן הדרגתי ובהמשך לכך פורסמו נהלי תמיכה על ידי משרד החקלאות ב-2019 וב-2021 לקידום בניית מתחמי לולים חדשים. למרות שלפני כשנה, קרא יו"ר ועדת הכלכלה דאז, יעקב מרגי, לממן רפורמה של "לולים ללא כלובים", בסופו של דבר המהלך לא צלח. שר החקלאות דאז, אלון שוסטר, דרש לאשר נהלי תמיכה שכמעט מתעלמים מהמצוקה העזה של התרנגולות, ומהסטנדרטים המתקדמים בעולם. בסופו של דבר, על פי משרד החקלאות, מתוך 24 מתחמים שהתמיכה בפיתוחם אושרה, רק חמישה כוללים לולים ללא כלובים (מעוף) ושניים נוספים משלבים לולי מעוף ולולי כלובים. לצד זאת, מציין המשרד כי קיימת דרישה תקציבית בסך של 85 מיליון שקל להמשך פיתוח של מתחמי לולים חדשים.

"כליאת תרנגולות בכלובים היא אחת מצורות ההתעללות הכי קשות" 

דווקא הציבור מבין היטב שהלולים הקיימים בענף הלול, גורמים לצער בעלי חיים רב. סקר שנערך עבור עמותת אנימלס הראה ש-93% מהציבור סבורים שכליאה של בעלי חיים בכלוב צפוף היא התעללות, ו-94% טענו שהממשלה צריכה לפעול בנושא. עד כמה מוכנים הצרכנים להשקיע מכספם כדי לממן הפחתה של סבלם של בעלי החיים? כרבע מהצרכנים (24%) יבחרו לקנות ביצי כלובים אם מחירו של קרטון ביצים מלולים ללא כלובים יהיה גבוה בשני שקלים ממחירו של קרטון ביצי כלובים. 39% יעדיפו לקנות ביצים מלולים ללא כלובים, ו-33% יעדיפו לקנות ביצים מלולים שבהם התרנגולות יכולות לצאת לחצר - גם אם מחיר קרטון יהיה גבוה ב-4.5 שקלים ממחיר קרטון ביצי כלובים. 4% כלל לא רוכשים ביצים.

רעות הורן, מנכ"לית אנימלס, מסבירה עד כמה נחוצה רפורמה מקיפה בענף. לדבריה, "כליאת תרנגולות בכלובים היא אחת מצורות ההתעללות הכי קשות שיש, והיא מנוגדת לחוק צער בעלי חיים. התרנגולת בקושי יכולה ללכת, שלא לדבר על לבטא התנהגות טבעית, לפרוש כנף ולהתעופף. תרנגולות שמוחזקות בלולי כלובים חיות חיים רצופי סבל נוראי. אחרי שנים של סחבת, שר החקלאות עודד פורר הבטיח לשים סוף להתעללות הזאת. אנחנו מודים לשר, ליו"ר ועדת החינוך ולחברי הוועדה, שהביעו נחישות לקדם חקיקה בנושא בהקדם. הגיע הזמן שישראל תצטרף למדינות המתקדמות שהחליטו לשים סוף לעידן הכלובים".

בתנו לחיות לחיות דורשים ממשרד החקלאות שלא להפקיר את זירת הביצים המיובאות. לדברי הארגון, "כליאת תרנגולות בכלובים היא התעללות המנוגדת לחוק צער בעלי חיים. תרנגולות שמוחזקות בלולי כלובים חיות חיים רצופי סבל נוראי שלא מאפשר להן לבצע אף אחת מההתנהגויות הטבעיות שלהן. לא להתעופף, לא לנקר בקרקע ולא להתפלש בחול. אנחנו מברכים את שר החקלאות על הרוח החדשה המנשבת ועל ההודעה על קידום התקנת שיאסרו החזקת תרנגולות מטילות בכלובים, אך קריטי שאותו סטנדרט יחול גם על ביצים ביבוא כפי שנקבע במספר מדינות בארה"ב. אנחנו מברכים את יו"ר ועדת החינוך על קיום הדיון ועל הנחישות לקידום התקנות. וקביעת לוח זמנים קצר לעדכון למרות ניסיונות אגף רווחת בעלי חיים של המשרד לא להתחייב על מועד".