העליון: מיקי גנור לא יוכל לצאת לחו"ל: "קיים חשש להימלטות מהדין"

"אם יורשע, המשיב הוא צפוי לעונש מאסר ממושך. המשיב אוחז באזרחות זרה - אזרחות גרמנית, ואין מחלוקת כי גרמניה אינה נוהגת להסגיר את אזרחיה", הסביר השופט ג'ורג' קרא, וציין: "קשה לקבל טענה כי פגישות עסקיות אינן יכולות להתקיים תוך שימוש באמצעים דיגיטליים"

מיקי גנור / צילום: כדיה לוי
מיקי גנור / צילום: כדיה לוי

השופט ג'ורג' קרא מבית המשפט העליון קבע היום (ג') כי מיקי גנור, עד המדינה לשעבר והנאשם המרכזי בפרשת הצוללות, לא יוכל לצאת לחו"ל. בכך קיבל השופט קרא את ערר הפרקליטות וביטל את החלטת השופט שמואל מלמד שאפשר לגנור לצאת אם יפקיד 10 מיליון שקל.

"קיים יסוד סביר לחשש מהימלטות מאימת הדין", קבע השופט והוסיף "אם יורשע, המשיב הוא צפוי לעונש מאסר ממושך. המשיב אוחז באזרחות זרה - אזרחות גרמנית, ואין מחלוקת כי גרמניה אינה נוהגת להסגיר את אזרחיה; מרכז חייו העסקי של המשיב מצוי מחוץ לגבולות ישראל; והוא בעל יכולת כלכלית משמעותית וברשותו רכוש רב מחוץ לישראל".

"אין בחלוף הזמן מאז נאסרה יציאתו של המשיב מן הארץ - לפני כשנתיים וחצי - כדי לשנות את נקודת האיזון שחייבה את מתן הצו. עוצמת החשש להימלטות מאימת הדין היא משמעותית ונובעת מחומרת העבירות והתוצאה העונשית בצדן, ככל שיורשע דינו".

השופט קרא לא התרשם בדבר נחיצות הנסיעה וציין כי "קשה לקבל טענה כי פגישות עסקיות אינן יכולות להתקיים תוך שימוש באמצעים דיגיטליים".

גנור, שיוצג בדיון על ידי עו"ד אבי חימי, ראש לשכת עורכי הדין, נאבק בשנים האחרונות לצאת מהארץ כדי לטפל בעסקים באירופה. בעת שהיה במעמד עד מדינה, התירה לו הפרקליטות לצאת, אך מאז שבוטל הסכם עד המדינה עמו, עומד ותלוי צו עיכוב יציאה מישראל.

גנור בן ה-71 הוא אב לארבעה ילדים בוגרים ,ששלושה מהם חיים בישראל. הוא מחזיק ברכוש, נכסי נדל"ן ועסקים רבים בחו"ל כאשר מרכז עסקיו באוסטריה. בדיון ציינה הפרקליטה כי גנור מחזיק בנכסיו בשווי של עשרות מיליוני יורו. הוא גם בעל אזרחית גרמנית - נתון בו התחשב בית המשפט.

גנור היה נציג חברת טינסקרופ בישראל, גויס כעד מדינה ומסר עדות מפורטת נגד שאר החשודים בתיק, בהם מפקד חיל הים לשעבר, אבריאל בר-יוסף, ועו"ד דוד שמרון מקורבו ועורך דינו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. ואולם, במרץ 2019 חזר בו גנור מגרסה שמסר והפסיק לשתף פעולה עם המשטרה והפרקליטות. הסכם עד המדינה עמו בוטל, והוא הועמד לדין. כתב האישום מייחס לו מתן שוחד, עבירות מס והלבנת הון. ההליך הפלילי נמצא בראשיתו והנאשמים טרם מסרו את תשובתם לכתב האישום.

*** חזקת החפות: הליך המשפטי בעניינם של מיקי גנור ושאר הנאשמים בתיק הצוללות בראשיתו, ועומדת להם חזקת החפות.