מדוע סירבה הנהלת בתי המשפט לבקשה שהטיפול בה אורך שניות?

בקשת הלשכה להפקת נתונים הקשורים לעומס בבתי המשפט נדחתה בנימוק כי נדרשת הקצאת משאבים בלתי סבירה • גוף פרטי הפיק את המידע ב-7 שניות

מנהל בתי המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל / צילום: דוברות בתי המשפט
מנהל בתי המשפט, השופט ד"ר יגאל מרזל / צילום: דוברות בתי המשפט

בקשת חופש המידע סטנדרטית להנהלת בתי המשפט מלמדת על היעדר השקיפות ואי היעילות במערכת המשפט בכלל, ובהנהלת בתי המשפט בפרט. המשנה לראש לשכת עורכי הדין, עו"ד ערן גולן, ביקש מהנהלת בתי המשפט, על פי "חוק חופש המידע", את רשימת 10 החברות שהיו להן את מרבית הליכים בבתי המשפט בין השנים 2019-2020.

הנהלת בתי המשפט, בראשות השופט ד"ר יגאל מרזל, השיבה כי לא ניתן להיעתר לבקשה, כיוון שאין ברשותה ריכוז של נתונים אלה. עוד נכתב כי בהתאם לחוק חופש המידע רשות ציבורית אינה חייבת לעבד מידע לצורכי מבקשים וכי המידע שנתבקש כרוך בהקצאת משאבים בלתי סבירה. זאת, משום שכדי להפיקו, תידרש כניסה לכל תיק ותיק באופן פרטני. לפיכך, טענה הנהלת בתי המשפט, על פי חוק אין בידיה להיעתר לבקשה.

עו"ד גולן הציע לשנות את הבקשה, וביקש את רשימת 10 הגופים שלהם היו את מרבית ההליכים, ללא הבדל אם מדובר בחברה, עמותה או אדם פרטי. הנהלת בתי המשפט דחתה שוב את הבקשה באותו נימוק.

גולן פנה לפרויקט "תולעת המשפט" של עמותת "התמנון", שעסוקה בהנגשת נתונים פומביים במערכת "נט המשפט" של הנהלת בתי המשפט, וקיבל את מבוקשו בתוך 15 דקות ממועד פנייתו. גיא זומר מ"תולעת המשפט" שלח לו קובץ אקסל של 1,000 השחקנים החוזרים במערכת. זומר הוסיף "זה לוקח בערך 7 שניות להפיק". זומר הוסיף עוד כתב כי "כמובן אפשר להשקיע עוד כמה שניות ואז לפלח הרבה יותר ממוקד, לשנים מסוימות, סוגי תיקים, פוזיציה של הצד בהליך (תובע/נתבע וכדומה, א"ג) וכיוצ"ב".

הנהלת בתי המשפט היא רשות ציבורית, שמעסיקה אנשי מינהלה בתפקידי מטה שונים. בהנהלת בתי המשפט מועסקת במשרה מלאה ממונה על חופש המידע שפועלת בתוך המחלקה המשפטית. זאת, בנוסף למחלקת מחקר, למחלקת מחשוב ועוד. למרות זאת, הנהלת בתי המשפט טענה כי אין אפשרות להפיק את הנתונים אלא באמצעות פתיחה פיזית של מאות אלפי תיקים. זאת, בזמן שעמותה פרטית שתקציבה עומד על 0 שקלים והמערכת שלה היא פרי עבודה של מתנדב (אנדי וורמס) בזמנו החופשי, הצליחה לחלץ את הנתונים בתוך 7 שניות. ההתנהלות של הנהלת בתי המשפט תמוהה במיוחד לאור העובדה כי העמותה מתבססת על מסד הנתונים שלה.

בתגובה לגלובס חזרה הנהלת בתי המשפט על הנימוקים לדחיית הבקשה, וציינה כי באפשרות המבקש היה להגיש עתירה מינהלית על החלטה זו. עוד נמסר: "'תולעת המשפט' הוא גוף פרטי שאינו קשור להנהלת בתי המשפט, ולפיכך לא ידוע לנו על סמך מה ועל פי אילו נתונים בוצע על ידם הפילוח שצורף לשאילתה ואין באפשרות הנהלת בתי המשפט לאשר שזהו אכן המידע התואם את בקשת הפונה".

תגובת עו"ד ערן גולן, המשנה לראש לשכת עורכי הדין הוממונה על רגולציה והליכים משפטיים: "לשכת עורכי הדין סבורה כי על מנת לטפל בעומס בבתי המשפט ולייעל את ההליך, יש להבין מהם סוגי ההליכים שצורכים הכי הרבה זמן שיפוטי שבא על חשבון יתר בעלי הדין, הופתענו מהתשובה שאין את הנתונים, ואנו מקווים שבעתיד טרם שינויים במערכת בתי המשפט, או בסדרי הדין אזי ייערך איסוף נתונים מסודר, ונשמח לשתף פעולה בכל דרך בה ייערכו רפורמות ושינויים על בסיס נתונים אמפיריים".