החשודים בשימוש במידע פנים בבית ההשקעות אי.בי.אי: הבנים של המייסדים

מנכ"ל בית ההשקעות דייב לובצקי, סגן יו"ר הדירקטוריון עדו קוק ויו"ר פועלים אי.בי.אי רון ויסברג הם החשודים שעוכבו לחקירה ע" רשות ני"ע בסוף יולי • עפ"י החשד, הם מעורבים בעסקה למכירת בית ההשקעות הלמן אלדובי להפניקס • אי.בי.אי: "שוללים את הטענות מכל וכל"

דייב לובצקי, מנכ''ל אי.בי.אי / צילום: אילן בשור
דייב לובצקי, מנכ''ל אי.בי.אי / צילום: אילן בשור

בסוף חודש יולי האחרון הזדעזע בית ההשקעות אי.בי.אי כאשר חוקרי רשות ניירות ערך פשטו על משרדיו. בדיווח של בית ההשקעות לבורסה נכתב כי החוקרים "ביצעו חיפוש במשרדי החברה, במסגרת חקירה של רשות ניירות ערך בנוגע לחשד לשימוש במידע פנים, וכן נחקרו בנדון נושאי משרה בחברה".

כעת מתברר כי החשודים שנחקרו הם מנכ"ל בית ההשקעות, דייב לובצקי; סגן יו"ר הדירקטוריון, עדו קוק; ויו"ר פועלים אי.בי.אי, רון ויסברג - שלושתם ילדיהם של מייסדי בית ההשקעות.

לובצקי הוא בנו של צבי לובצקי, המחזיק ב-20% ממניות אי.בי.אי ומחזיק בעצמו ב-1.82% ממניות בית ההשקעות, הנסחר בשווי של 971 מיליון שקל. קוק, המחזיק במניות בשווי של 22.4 מיליון שקל, הוא בנו של עמנואל קוק המחזיק בכ-19%. ואילו ויסברג הוא בנו של דוד ויסברג מבעלי השליטה בבית ההשקעות. ויסברג הבן מכהן כאמור כיו"ר חברת החיתום פועלים אי.בי.אי, בה מחזיק בית ההשקעות בכ-30%.

על פי ההערכות בשוק, החשדות ברשות ניירות ערך עלו בעקבות הפרסום בגלובס אודות רכישת מניות של חברת הלמן אלדובי שביצע אי.בי.אי בחודש יולי 2020 - זמן קצר לפני שדווח על התעניינות גופים פיננסיים ברכישת הלמן אלדובי לפי שווי כפול ויותר ממחיר השוק.

על פי אותו פרסום, אי.בי.אי רכשו בשתי פעימות מניות הלמן אלדובי (שאי.בי.אי נמנה אז עם בעלי העניין בו) תמורת 449 אלף שקל. מספר שבועות לאחר שהעסקאות נעשו, ב-22 ביולי, פרסמה חברת אלטשולר שחם גמל שהגישה הצעת רכש לכל מניות בית ההשקעות הלמן אלדובי, לפי שווי חברה של 230 מיליון שקל - שהיה גבוה בכ-117% מהשווי של בית ההשקעות קודם לפרסום ההצעה - מה שהוביל להכפלת המחיר של מניית הלמן אלדובי בשוק.

כמה ימים לאחר מכן פרסם הלמן אלדובי דיווח לבורסה, שלפיו מינה דירקטוריון החברה ועדה בלתי תלויה שהוסמכה לבחון את ההצעה של אלטשולר שחם גמל ועוד הצעה, שרק אז נחשפה, מגוף פיננסי זר, לרכישתה לפי שווי גבוה אף יותר.

רווח מצטבר של כ-550 אלף שקל "על הנייר" בתוך פחות מחודש

פרסום עסקאות הרכישה, כך עלה אז מבדיקת גלובס, הניבו לאי.בי.אי רווח מצטבר של כ-550 אלף שקל "על הנייר" בתוך פחות מחודש - תשואה יפה של יותר מ-120%. זאת כאשר באותה עת ביו לאי.בי.אי שני נציגים בדירקטוריון הלמן אלדובי.

באי.בי.אי הסבירו אז כי "הרכישות המדוברות נעשו כחלק ממדיניות אי.בי.אי לנצל את סביבת המחירים הנמוכה בשווקים להגדלת אחזקותיה בחברות הקבוצה. הרכישות נעשו מייד לאחר פרסום תוצאות רבעון ראשון בו דווח כלל המידע לציבור, תוך גילויו המלא בדיווחים מיידיים. כאמור בדיווחי הלמן אלדובי, המידע בנוגע להצעות הרכש הגיע לחברה רק בשבוע שעבר, ולאחר הרכישות, וכל טענה בדבר ניצול לרעה של מידע הוא בגדר הוצאת דיבה", נמסר בין היתר מאי.בי.אי ביולי 2020.

בעקבות פשיטת חוקרי רשות ניירות ערך, נמסר מבית ההשקעות כי "כפי שמסרנו בעבר, אנו שוללים את הטענות מכל וכל. מדובר בנושאי משרה בעלי וותק של עשרות שנים בשוק ההון, המכירים את החוק על משמעויותיו, ולא יעלה על דעתם לעשות כל פעולה שיש בה כדי לסטות ממנו כהוא זה. שיתפנו ונמשיך לשתף פעולה עם הרשות באופן מלא. אין לנו כל ספק שחקירת הרשות תעלה כי פעלנו כחוק".

 *** חזקת החפות: עדו קוק, דייב לובצקי ורון ויסברג הם בגדר חשודים בלבד, לא הוגש נגדם כתב אישום, ועומדת להם חזקת החפות.