מרגישים שאתם עומדים יותר זמן בכבישים בשבועות האחרונים? אתם צודקים

עפ"י נתוני Waze, העומס בכבישי ישראל בשבוע שעבר היה גבוה בכ-23% בהשוואה לתקופה שלפני כשנה וחצי, ערב פרוץ מגפת הקורונה • למה זה קורה?

העומס בכבישי ישראל בשבוע שעבר היה גבוה בכ-23% בהשוואה לתקופה שלפני כשנה וחצי / צילום: יח''צ
העומס בכבישי ישראל בשבוע שעבר היה גבוה בכ-23% בהשוואה לתקופה שלפני כשנה וחצי / צילום: יח''צ

מרגישים שאתם עומדים יותר זמן בפקקים בשבועות האחרונים? אתם צודקים. על-פי נתוני חברת Waze, העומס בכבישי ישראל בשבוע שעבר היה גבוה בכ-23% בהשוואה לתקופה שלפני כשנה וחצי, ערב פרוץ מגפת הקורונה. בפילוח לפי ערים, ניתן לראות כי העומסים בתל אביב היו גבוהים בכ-7%, בחיפה ב-19%, ובירושלים ב-17%. החישוב בוחן את השינויים בכמות הנסועה של משתמשי Waze (ביחס לתקופה שקדמה להתפרצות הנגיף, בין 11-25 בפברואר 2020).

ההסברים לעלייה בעומסים רבים. בין היתר, מיזמי התחבורה הנבנים ברחבי הארץ כוללים בין היתר את הנתיבים המהירים לתחבורה ציבורית ושיתופית בכבישים הבינעירוניים ואת פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן. על כך יש להוסיף כי רכבת ישראל ממשיכה להשבית קווים בשעות שונות, כחלק מעבודות החישמול של הרכבת. אם לא די בכך, בתקופת הקורונה רבים נטשו את התחבורה הציבורית ועברו לרכבים הפרטיים. כך למשל, על-פי נתוני גוגל, בחודש וחצי האחרונים חלה ירידה של כ-11% בתנועה בתחנות תחבורה ציבורית, בהשוואה לתחילת 2020 ערב פרוץ הקורונה. אומנם חגי ספטמבר משכו את הנתונים מטה עוד יותר, אך גם בניכויים המספרים נמוכים.

עד כמה התחבורה הציבורית לא מצליחה לגרום לאנשים לנטוש את הרכב, אפשר ללמוד מנתוני מסירת הרכבים החדשים שנמצאים בסימן עלייה. למעשה, שנת 2021 צועדת בדרך הבטוחה להפוך לאחת משנות המסירות החזקות ביותר אי-פעם של רכבים חדשים, אם לא החזקה שבהן. בשלושת הרבעונים הראשונים של השנה נמסרו 248,900 כלי רכב חדשים, עלייה של כ-38% לעומת התקופה המקבילה אשתקד. את התוצאה, כולנו מרגישים יום יום בכבישים שהופכים לעמוסים הרבה יותר.