בלאקרוק השתתפה בהנפקת האג"ח קוקו של בנק הפועלים; "אנחנו נמצאים בעיצומם של שינויים טקטוניים"

בנק הפועלים השלים גיוס של מיליארד דולר באג"ח קוקו, כשבין המשתתפים חברת ניהול הנכסים האמריקאית • ענת לוין, מנכ"לית בלאקרוק ישראל: "זהו צעד חשוב כחלק מהמעבר של מדינת ישראל לתשתיות ירוקות, ומשמח לראות כיצד השקעות מתואמות ESG תופסות תאוצה גם כאן"

ענת לוין / צילום: רמי זרנגר
ענת לוין / צילום: רמי זרנגר

בלאקרוק (BlackRock), חברת ניהול הנכסים הפיננסים הגדולה בעולם, המנהלת נכסים בשווי 9.1 טריליון דולר, השתתפה בגיוס אג"ח קוקו (COCO) של בנק הפועלים בשבוע שעבר, כך נודע לגלובס. היקף ההשקעה של בלאקרוק, המחזיקה בכ-3% ממניות הבנק, אינו ידוע.

בנק הפועלים השלים לפני כשבוע גיוס של כמיליארד דולר באג"ח קוקו (כתבי התחייבות נדחים המירים), בהנפקה אליה הוצמדה לראשונה בישראל, חוות דעת בלתי תלויה מצד S&P העולמית, המתייחסת לעמידתה של המסגרת הירוקה בעקרונות וסטנדרטים גלובליים שנקבעו. למעשה היתה זו ההנפקה הראשונה בישראל של אג"ח 'ירוקות' (Green Bond), המכשיר המוביל כיום בתחום ה-ESG, בהתאם לעקרונות של התאחדות שוקי ההון הבינלאומית (ה-ICMA).

אג"ח ירוקות הן ניירות ערך שמאפשרות לעסקים ולממשלות לממן יוזמות כמו פרויקטים שמטרתם מלחמה בשינויי האקלים, כדוגמת פיתוח אנרגיה מתחדשת והפחתת זיהומי פחמן. יחד עם זאת, ההגדרה 'אג"ח ירוקות' די מעורפלת, בהינתן כי משקיעים בעלי מודעות סביבתית עלולים לגלות בסופו של דבר שהם מממנים תחנות כוח שפועלות על דלק מאובנים. לאור חילוקי הדעות בקרב הקרנות והמנפיקים בשאלה מיהי אג"ח ירוקה, ההשקעה של בלאקרוק באג"ח הירוקות של הפועלים מהווה חותמת כשרות מסוימת. מדובר בהנפקת אג"ח קוקו ירוקה הראשונה מסוגה (הון רובד 2) במדינות מרכז ומזרח אירופה, המזרח התיכון ואפריקה (CEEMEA), והגדולה במונחים דולריים בקרב המדינות הללו.

ענת לוין, מנכ"לית בלאקרוק ישראל אמרה כי "זהו צעד חשוב כחלק מהמעבר של מדינת ישראל לתשתיות ירוקות, ומשמח לראות כיצד השקעות מתואמות ESG תופסות תאוצה גם כאן. אנחנו נמצאים בעיצומם של שינויים טקטוניים סביב סוגיות הקצאת הון, ומהלך זה נמצא בחזית המגמה שקוראת לשלב שיקולי קיימות בהחלטות ההשקעה - קריאה שרק הולכת ומתגברת. אנחנו רואים זאת בהיבטי סיכון, תנועת ההון העולמית, והמחויבות לעולם ירוק יותר".