לקראת ועידת האקלים בגלזגו שתיפתח בתחילת נובמבר: נשיא המדינה הודיע על הקמת פורום ישראלי בנושא

בראש הפורום, שיפעל בחסות בית הנשיא ויתכנס מספר פעמים בשנה, יעמוד חבר הכנסת לשעבר ד"ר דב חנין • הפורום יפעל בשיתוף עם ארגון "חיים וסביבה", ארגון הגג של ארגוני הסביבה, המאגד תחתיו למעלה מ-130 ארגונים

נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג / צילום: תמר מצפי
נשיא המדינה, יצחק (בוז'י) הרצוג / צילום: תמר מצפי

נשיא המדינה יצחק הרצוג הודיע היום (ג'), על הקמתו של "פורום האקלים הישראלי", במטרה למסד מסגרת שתוביל את הדיון בנושא משבר האקלים ואת תפקידה של מדינת ישראל בהתמודדות עמו. בראש הפורום יעמוד חבר הכנסת לשעבר, ד"ר דב חנין אשר פעל רבות לאורך שנותיו בכנסת בנושאי אקלים וסביבה. בפורום יהיו נציגים מענפים שונים: ממשלה, כנסת, אקדמיה, שלטון מקומי והמגזר העסקי והתעשייתי, הוא יפעל בחסות בית הנשיא ויתכנס מספר פעמים בשנה.

בנאום ההשבעה שלו בכנסת, הודיע נשיא המדינה כי שם לו למטרה לעסוק במשבר האקלים. לפי בית הנשיא, כוונתו כעת היא להעלות את המודעות הציבורית הלאומית לסוגיית המשבר ולהניע את הטיפול בו בשיתוף כל המגזרים בחברה הישראלית. למרות שלישראל אין כיום תוכנית שאפתנית בתחום משבר האקלים או הפחתת הפליטות והיא כשלה בהשגת היעדים הצנועים שהציבה לעצמה לשנת 2020, בבית הנשיא מקווים שהקמת הפורום "תסמן את מחויבותה של ישראל לעמוד בקדמת הדיון בעולם בסוגיית משבר האקלים, תעלה את המודעות לסוגיית המשבר וחומרתו בקרב המנהיגות הישראלית על כל גווניה, תקדם שיתופי פעולה בין משרדי הממשלה העוסקים בנושא יחד עם הקבוצות והמגזרים השונים בחברה הישראלית ותקדם שיתופי פעולה אזוריים ובינלאומיים לקידום הטיפול במשבר האקלים".

הפורום יפעל בשיתוף עם ארגון "חיים וסביבה", ארגון הגג של ארגוני הסביבה, המאגד תחתיו למעלה מ-130 ארגוני סביבה בישראל. ד"ר דב חנין, 63, חבר כנסת לשעבר, מראשוני העוסקים במשבר האקלים בזירה הציבורית בישראל, קידם בשירותו הציבורי נושאים סביבתיים וחברתיים והעביר בכנסת חוקים רבים העוסקים בהם. בין היתר הוא מהיוזמים והמחוקקים של חוק אוויר נקי, אחד החוקים הסביבתיים החשובים ביותר שנחקקו בישראל.

בנוסף, חנין הוביל ועדות בכנסת בענייני סביבה ובריאות, תחבורה ציבורית, הזיהום במפרץ חיפה וכן את השדולה הסביבתית-חברתית. בשנה האחרונה הוביל חנין את יוזמת "שינוי כיוון" להתמודדות עם המשבר שגובשה באוניברסיטת תל אביב, בה הוא מלמד.

"מצב חירום מחייב צעדי חירום"

חבר הכנסת לשעבר, ד"ר דב חנין: "נשיא המדינה מוביל מהלך חשוב לגייס את החברה שלנו כולה לשנות כיוון ולהתגייס להתמודדות עם משבר האקלים המאיים על העתיד שלנו. זה אתגר עצום שאסור לברוח ממנו. מצב חירום מחייב צעדי חירום. ישראל יכולה וחייבת להיות חלק מהפתרון. אני קורא לכל מנהיגי הציבור להצטרף למהלך".

דב חנין / צילום: שלומי יוסף
 דב חנין / צילום: שלומי יוסף

לפי חנין, מטרת המהלך לגרום לגורמים הבכירים בישראל לשבת מסביב לשולחן אחד עם הגורמים אשר מסוגלים לשרטט את התמונה הרחבה ביותר לגבי האתגרים, הסכנות והפתרונות. "זהו פורום שבו מקבלי החלטות בכירים יצטרכו לשמוע את חזית הידע והעשייה בתחום, ומכאן חשיבותו. הנשיא מפעיל את סמכותו, והייתי רוצה לראות שכל מקבלי ההחלטות ישאבו מכך דוגמה, ויחשבו מה הם יכולים לעשות כדי להתמודד עם המשבר הזה בתחומם".

מהן התוצאות אליו יחתור הפורום? לדברי חנין, "המערכת הממשלתית היא מערכת היררכית. גם אם יש אנשים טובים בתוך המערכת הזו, הם לא יעשו דברים שאין הנחייה מלמעלה לקדם אותם. המטרה היא להגיע 'מלמעלה'. אם נשיא המדינה מכנס אנשים משמעותיים ממשרדי הממשלה לדיון, הם צריכים להגיע, להקשיב ולהתייחס לנושא כנושא שהממשלה מחויבת לו. המטרה היא להוציא מהפורום נקודות התייחסות שאפשר לקדם באמצעותן עשייה. אנחנו נכנס את המפגש הראשון אחרי ועידת האקלים בגלאזגו, ונדון במה אפשר לעשות עכשיו בישראל, כדי לזוז למקום אחר. המטרה היא לא לדבר על העולם ב-2050. השאלה שמעניינת אותי היא מה עושים כאן ועכשיו, במציאות שלנו".

בינתיים, בממשלה מנסים לקדם נוסח מוסכם של חוק אקלים

בסוף החודש, ימריא ראש הממשלה נפתלי בנט לוועידת האו"ם לשינויי אקלים שתתקיים בגלאזגו. אל מול מדינות רבות שישתתפו בכנס, יעדיה הנוכחיים של ישראל בתחום נחשבים ללא שאפתניים, והם אינם מגובים בחקיקה, אלא מסתכמים בהחלטות ממשלה לא מחייבות בלבד. בממשלה נעשים מאמצים של הרגע האחרון להעביר נוסח מוסכם של חוק אקלים, כדי להציג בגלאזגו התקדמות מקומית.

לקראת הכנס, יארח נשיא המדינה בבית הנשיא בשיתוף עם השרה והמשרד להגנת הסביבה כנס ייחודי שמטרתו להעלות את המאבק בהתחממות הגלובלית לשיח הציבורי דרך המגזר הציבורי, העסקי והחברתי בישראל. בכנס ישתתפו השרה להגנת הסביבה תמר זנדברג, שרת האנרגיה קארין אלהרר, חברי המשלחת הישראלית בגלזגו ומובילים חברתיים.

נשיא המדינה הדגיש את חשיבות שיתוף הפעולה לפתרון משבר האקלים ואמר: "משבר האקלים העולמי הפך למצב חירום בינלאומי. הוא משפיע על חיינו בכל התחומים, החל מהכלכלה ועד לביטחון הלאומי. הקמת הפורום מדגישה את חשיבות קיומו של דיאלוג בין כל חלקיה של החברה הישראלית. אני מקווה שנוכל לשים את הדאגה לעתידם של ילדינו ולגורלו של כדור הארץ לפני המחלוקות בינינו. כל מדינות העולם ניצבות יחד בחזית הבין-לאומית בהתמודדות עם אתגר זה, שהפך למצב חירום בינלאומי. עלינו להתעורר, לשנות הרגלים ולמנוע ממשבר האקלים להמשיך ולהחריף. המשבר מייצר איתו גם הזדמנויות שאסור להחמיץ אותן. היתרון של מדינת ישראל הוא יכולתה לתרום לפתרון הבעיה דרך חדשנות חברתית וטכנולוגית ושינוי דפוסי חשיבה עולמיים בצורה מהפכנית".

לקראת ועידת האקלים של האו"ם, יפרסם מבקר המדינה ביום שלישי הבא דוח מפורט הבוחן את ההתמודדות ישראל עם אתגרי משבר האקלים, פעילותה להפחתת גזי חממה, וההיערכות להתמודדות עם תוצאותיה הבלתי נמנעות של ההתחממות הגלובלית בזירה המקומית.