מס על משקאות הדיאט? זווית נוספת

מאחר שמשקאות ממותקים משמשים בטיפול בהשמנה בתוכניות דיאטה ומסייעים בטיפול בסוכרתיים שאינם יכולים לוותר על ההנאה מטעם משקה מתוק, הרי שמיסוי על משקאות אלה עלול לפגוע בצרכנים • תגובה למאמרה של ד"ר גולדברג "תמסו את משקאות הדיאט"

משקאות קלים בסופרמרקט / צילום: Shutterstock
משקאות קלים בסופרמרקט / צילום: Shutterstock

בתגובה לשני מאמרים בנושא מיסוי משקאות הדיאט שפורסמו בגלובס בחודש האחרון, ובהתייחס בכלל לפרסומים בתקשורת על ממתיקים דלי-קלוריות, מצאתי לנכון להתייחס לנושא ולהביא זווית נוספת, תוך מתן גילוי נאות שאני מועסק כיועץ מדעי של החברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה).

הוצאת משקאות הדיאט מרפורמת המיסוי בעייתית | ד"ר קרינה גולברג, דעה
למסות משקאות ממותקים ולייעד הכנסות לביטחון תזונתי | איתן כבל ורן מלמד, דעה

בעולם קיימת מגפת השמנה ועמה עלייה בשכיחות סוכרת הגורמת למחלות לב וכלי דם.
ההשמנה נובעת ממאזן אנרגיה חיובי, כלומר שצריכת האנרגיה (מזון ומשקאות) עולה על ההוצאה האנרגטית (פעילות גופנית). לכן יש צורך בצמצום צריכת האנרגיה העודפת. שימוש בממתיקים דלי-קלוריות הנה אחת הדרכים המוכחות לצמצום צריכת סוכר בתפריט היומי.

כל הממתיקים הם רכיבים בטוחים, המותרים לשימוש במזונות ומשקאות כתחליף לסוכר, המספקים טעם מתוק עם מעט קלוריות. כולם בטוחים לשימוש בבני אדם ועברו מאות מבחני בטיחות לאורך השנים.

בשנים 2014 ועד 2021 פורסמו מספר רב של מאמרי סקירה ומטאנליזות, לפיהם ניתן לומר כי למשקאות עם ממתיקים מלאכותיים אין השפעה על עלייה במשקל והשמנה, והם אינם מעלים את רמות הסוכר ואת הסיכון לתחלואה ממחלות.

לדוגמה: במחקר רב-משתתפים וארוך-טווח (12 חודשים) שנערך לבקשת החברה האמריקאית למחלות לב (AHA), לא נמצאו כל הבדלים בין צריכת משקאות ממותקים לבין צריכת משקאות ללא המתקה (מים) בכל המדדים המטבוליים.

כמו כן על-פי ה-EFSA האירופית, ניתן לציין על המוצר כי "צריכה של מזון/משקאות המכילים ממתיקים דלי-קלוריות במקום אלה המכילים סוכר תורמים להפחתה בעליית רמות סוכר לאחר אכילה או שתייה, בהשוואה למזונות או משקאות זהים המכילים סוכר".

אותה EFSA, כמו גם ה-FDA, הודיעו כי כל תחליפי הסוכר רבי-העוצמה בטוחים לשימוש, וכי צריכתם כחלק מתפריט אישי מאוזן וללא פיצוי קלורי היא בטוחה ויעילה.

מעבר לכל הנ"ל, גם האיגודים המקצועיים הרפואיים הגדולים, אשר מובילים את ההמלצות הרפואיות והתזונתיות בעולם, יצאו בהמלצות בנושא. כך לדוגמה, AND (האקדמיה האמריקאית לתזונה ודיאטה) וכן איגוד הדיאטנים הבריטי קובעים כי תחליפי סוכר דלי-קלוריות מסייעים בהפחתת משקל ומקלים על תהליך ההרזיה במבוגרים. צרכנים יכולים ליהנות באופן בטוח מצריכה של תחליפי סוכר שאינם בעלי ערך תזונתי כאשר הם נצרכים במסגרת תזונה המבוססת על ההמלצות המקובלות.

לסיכום, ממתיקים דלי-קלוריות במשקאות ומזונות שונים מאפשרים מגוון של מזונות דלי-סוכר שיכולים להגדיל את הבחירה ואת ההיענות של אנשים עם סוכרת והשמנה לשינוי בתזונה הנדרש מהם.

מאחר שמשקאות ממותקים משמשים בטיפול בהשמנה בתוכניות דיאטה ומסייעים בטיפול בסוכרתיים שאינם יכולים לוותר על ההנאה מטעם משקה מתוק, הרי מיסוי על משקאות אלו ללא הוכחת נזק בריאותי לאוכלוסייה עלול לפגוע דווקא בבריאות אוכלוסיות אלה, להטיל עול כלכלי נוסף עליהם ובעקיפין להגדיל את ההוצאה הבריאותית. 

*** גילוי מלא: פרופ' ארדון רובינשטיין הוא מומחה לרפואה פנימית ולסוכרת. בעבר שימש כנשיא החברה הישראלית למחקר, גילוי ומניעה של טרשת עורקים וכנשיא האגודה הישראלית לסוכרת. משמש כיועץ מדעי לחברה המרכזית לייצור משקאות קלים (קוקה-קולה)