גורם ביטחוני: בארה"ב עודכנו על הכוונה להכריז על ארגוני החזית העממית כארגוני טרור

שר הביטחון בני גנץ הכריז אתמול שישה ארגונים של החזית העממית כארגוני טרור, ובתגובה ארה"ב דרשה הבהרות למהלך • גורם ביטחוני אמר היום כי גורמים בממשל האמריקאי עודכנו מבעוד מועד וקיבלו מידע מודיעיני בנושא

שר הביטחון בני גנץ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות
שר הביטחון בני גנץ / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

גורם ביטחוני אמר הערב (ש') כי גורמים בממשל האמריקאי עודכנו מבעוד מועד על כוונת שר הביטחון בני גנץ להכריז על שישה ארגונים של החזית העממית כארגוני טרור והם קיבלו לידיהם מידע מודיעיני בנושא. זאת לאחר שאתמול אמר דובר משרד החוץ האמריקאי נד פרייס כי ארה"ב דורשת מישראל הבהרות בנושא וכי לא ידעה מראש על הצעד. ההערכה בישראל היא כי פרייס לא היה מודע להעברת המידע המוקדמת.

אתמול הכריז גנץ על ועדת הנשים, המוסד המשפטי "אלצ'מיר", מוסד המחקר "ביסאן", ארגון "אלחק", התנועה העולמית להגנה על ילדים - סניף פלסטין (DCI-P) ו-ועדת הפעילות החקלאית (UAWC) כארגוני טרור.

לפי הגורם הביטחוני, ששת המוסדות פועלים כרשת מאורגנת תחת דירקטיבת ההנהגה של ארגון החזית העממית, שפועל והיה מעורב בהוצאה לפועל של פיגועי טרור. במסגרת חקירת שב"כ בין מרץ למאי 2021, נחשפו פרטים רבים אודות אופן גיוס הכספים של הארגונים והשימוש בהם לסיוע לצורכי הארגון. בחקירות התברר, בין השאר, כי פעילי טרור רבים, בהם מורשעים בטרור, הועסקו על ידי הארגונים בשכר, והשתתפו בישיבות ובפעילות של הארגונים. עוד עלה כי הארגונים זייפו מסמכים לצורך גיוס תרומות והמשך הפעלתם של פעילויות שלא התקיימו. המסמכים המזוייפים הועברו למדינות התורמות. ישרא העבירה למדינות אלה את תוצאות החקירה המעידות על הזיופים.

מהחקירה עלה עוד כי במסגרת פעילות הארגונים מגויסים פעילים לזרוע הצבאית של החזית העממית. בהיבט הכלכלי התברר כהארגונים מהווים "עורק החיים" של החזית העממית לגיוס כספים ופעילים, ואף מלבינים כספים לטובת החזית העממית.

מהחקירה של השב"כ עלה כי בראש ארגון "ועדות החקלאות" עמדו מחבלי החזית העממית עבד אל ראזק פראג' וסאמר ערביד, שניהם חברים בזרוע הצבעית של החזית העממית שהיו אחראים לפיגועים רבים לרבות פיגוע הטרור שבו נרצחה רנה שנרב ז"ל.

גם בראש ארגון נוסף בשם מרכז ביסאן עמד אתעראף רימאוי, מחבל שהיה אחראי לפיגועים רבים, ונעצר בידי השב"כ. במשרדי הארגון התבצעו פגישות של פעילים צבאיים של החזית העממית.

הקואליציה חלוקה

שרת הפנים איילת שקד מסרה בתגובה להכרזה של שר הביטחון: "פעולה חשובה של שר הביטחון, בני גנץ בעקבות מידע מודיעיני מוצק של השב"כ והמט"ל. כבר שנים רבות שהארגונים האלה מתחפשים לארגוני 'זכויות אדם' שבפועל הם מהווים תמיכה לפעולות טרור של החזית העממית ודלק לאנשי ה-BDS. מדינות רבות תרמו לארגונים האלה וטוב ששמים לזה סוף".

חברים אחרים בקואליציה יצאו נגד המהלך. חברת הכנסת גבי לסקי ממרצ דרשה כי גנץ יבטל את ההכרזה: "ארגוני זכויות אדם הם לא ארגוני טרור. שר הביטחון חייב לבטל את ההכרזה!". 

חברת הכנסת נעמה לזימי מהעבודה כתבה: "אלא אם כן יש מידע מודיעיני שבגינו הוכרזו ארגוני זכויות אדם פלסטיניים כארגוני טרור, המהלך הזה חמור ובטח לא מובן מצד מדינה ריבונית חזקה שלא צריכה להרתע מארגוני זכויות אדם, אלא להפך. אך יותר מכל האקט הזה לא מוסרי ורומס זכויות. בתחילת השבוע אוציא לשר הביטחון שאילתא בנושא".

שר הבריאות ניצן הורוביץ צייץ הערב בטוויטר כי "כמדינה דמוקרטית, ריבונית וחזקה, ובסיטואציה של כיבוש - ישראל חייבת להיות מאוד, אבל מאוד זהירה בהטלת מגבלות על ארגוני חברה אזרחית פלסטיניים. יש לזה השלכות בתחום המדיני, יחסי חוץ, וכי חשוב - בתחום זכויות האדם. פניתי לשר הביטחון כדי שיציג לממשלה את הממצאים שהובילו להחלטה".